• Anonym (Mamma)

Kräva att skolan betalar?

Skolan har under lovet slarvat bort min dotters saturationsmätare. De bad öht inte om ursäkt eller nåt, bara konstaterade att den är försvunnen.

Om den inte kommer tillbaka, kan jag kräva att de betalar en ny då? Den går inte på nån försäkring då den är köpt privat, den från sjukhuset får vi inte ta med till skolan.

• Svar på tråden Kräva att skolan betalar?
  • Anonym (Ja)

Om läraren ber om ursäkt tillräckligt hårt så kanske mätaren kommer tillbaka, som i magi.

• Anonym (Mella)
    Anonym (Inno) skrev 2018-01-11 08:13:52 följande:

Precis. På skolan har personalen ansvar över de hjälpmedel som barnet behöver. På vilket annat sätt ska det funka? Skolan ska enligt lag vara gratis och tillgänglig för alla och det blir den inte om föräldrarnas ekonomininte tillåter oväntade återinköp pga slarv på skolan. Om barnet har assistent är det denne som har huvudansvar (men fortfarande skolans budget).

Det du skriver har ingenting med den här situationen att göra.
  • Anonym (Avvakta)

Jag tror att det kan bli svårt att kräva ersättning av skolan men läraren bör betala detta privat om hon har allmänt hyfs.

Det var läraren som ville låna och slarvade bort, vad har hon sagt nu? Nu har det ju bara gått en dag så den kan ju fortfarande komma fram, men avvakta till nästa vecka, på måndag kan du fråga hur det gått och om den inte kommer fram så säg något liknande som "som du kanske förstår så var den väldigt dyr och kan jag vänta mig någon ersättning eller hur ska vi gå vidare då hon nu inte har något, köper skolan en ny?" Det kan ju vara så att hon hunnit diskutera med ledningen och skolan/läraren självmant erbjuder att köpa en ny.

Jag förstår att du blir upprörd men lugna dig lite så kanske det löser sig av sig själv :)

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mella) skrev 2018-01-11 08:01:48 följande:

På det du berättar låter det mer som ett personligt lån er emellan och inget som skolan har ansvar för. Och då kan det vara så att läraren ifråga har ett moraliskt ansvar att ersätta saken. Från egen ficka, skolan har inget med det att göra.

Med tanke på att vi hade möte med både rektorn och skolsköterskan innan och det skrevs upp i dotterns papper att hon kommer ha en i skolan, vilket hela lågstadiets personal inkl fritids känner till, så tycker inte jag att det är personligt oss emellan, även om det först och främst var för hennes oros skull.
  • Anonym (Mella)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-11 09:06:57 följande:

Med tanke på att vi hade möte med både rektorn och skolsköterskan innan och det skrevs upp i dotterns papper att hon kommer ha en i skolan, vilket hela lågstadiets personal inkl fritids känner till, så tycker inte jag att det är personligt oss emellan, även om det först ochmst var för hennes oros skull.

Jaha? Du berättar ingenting som säger nåt om att det var ett lån till skolan.

Hade jag varit läraren så hade jag självklart ersatt saken, då du varit så omtänksam och försett mig med denna pryl för att lugna mig.
  • Tom Araya
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-10 07:05:18 följande:

Skolan har under lovet slarvat bort min dotters saturationsmätare. De bad öht inte om ursäkt eller nåt, bara konstaterade att den är försvunnen.

Om den inte kommer tillbaka, kan jag kräva att de betalar en ny då? Den går inte på nån försäkring då den är köpt privat, den från sjukhuset får vi inte ta med till skolan.

Att något är köpt privat är inte avgörande för om försäkringen täcker. Det är ju privata saker som privatpersoner tecknar försäkringar.
    Med tanke på att vi hade möte med både rektorn och skolsköterskan innan och det skrevs upp i dotterns papper att hon kommer ha en i skolan, vilket hela lågstadiets personal inkl fritids känner till, så tycker inte jag att det är personligt oss emellan, även om det först och främst var för hennes oros skull.
    Ni borde ha tagit upp skolans ansvar i detta, då skolan normalt sett inte tar ansvar för privata tillhörigheter i skolan.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-11 04:42:00 följande:

De billigaste ja, men de fungerar dåligt på min dotters små händer. Vår kostade runt 2500.

Det låter som extremt mycket, du hittar garanterat en billigare om du köper på nätet.
  • Anonym (Självklart)

Men då så. Naturligtvis ska skolan betala för en ny likadan. Inget snack om saken.
    Jag beklagar att du fått skit av dumma människor i tråden. Det är lite något av en blodssport på FL, se vem som kan få TS bryta ihop först
  • Anonym (Ulrika)

Om läraren har haft den liggandes i sin låda och den nu är borta så ska det naturligtvis polisanmälas.

• Anonym (Mella)
    Anonym (Självklart) skrev 2018-01-11 16:05:33 följande:

Men då så. Naturligtvis ska skolan betala för en ny likadan. Inget snack om saken.

Jag beklagar att du fått skit av dumma människor i tråden. Det är lite något av en blodssport på FL, se vem som kan få TS bryta ihop först

Är man inte dum mot TS om man ger falska förhoppningar då? Jag kan inte läsa något som TS berättar som talar för att hon självklart ska bli ersatt av skolan.
Svar på tråden Kräva att skolan betalar?