Anonym (Mella) skrev 2018-01-11 22:34:33 följande:
Varför ska rektorn poängtera det? Det verkar ju vara regel att skolan inte tar något ansvar för ägodel, så om något ska poängteras så borde der istället vara ifall man ska göra ett undantag. Att det har noterats att ett hjälpmedel finns i en lärares besittning betyder inte att skolan tar på sig något ansvar.
Men herregud... om en lärare ber om att få låna en sak i tjänsten, och rektorn uppenbarligen är införstådd med det - vilket ju hen verkar vara eftersom hen medverkar på det möte där hjälpmedlet noteras i elevens dokumentation så är det skolans ansvar att hålla reda på föremålet.
Det är en regel ja, OM ELEVEN ELLER FÖRÄLDRARNA SJÄLVA SKICKAR MED NÅGOT SOM INTE SKOLAN BETT OM.
Jag jobbar på en skola. Ber jag om något från elevens hem så gör jag det i egenskap av skolans representant, vilket gör att jag OCH skolan har ansvar för detta. Tappas saken bort så får i så fall jag och skolan diskutera vems det yttersta ansvaret är, men gentemot föräldern så är det SKOLAN som har ansvaret.
Jag har, i egenskap av skolans representant, tagit emot hjälpmedel som skickats med av föräldrar och varit jävligt noga med att ta reda på vems ansvarets är då jag inte vill hamna i den situationen att jag har ansvar över något jag inte har total kontroll över och det ÄR skolans ansvar.
Jag jobbar med det här. Jag vet hur reglerna ser ut.