• Anonym (Mamma)

Kräva att skolan betalar?

Skolan har under lovet slarvat bort min dotters saturationsmätare. De bad öht inte om ursäkt eller nåt, bara konstaterade att den är försvunnen.

Om den inte kommer tillbaka, kan jag kräva att de betalar en ny då? Den går inte på nån försäkring då den är köpt privat, den från sjukhuset får vi inte ta med till skolan.

• Svar på tråden Kräva att skolan betalar?
  • Anonym (S)
    Anonym (.) skrev 2018-01-10 22:09:32 följande:

Ta reda på vilket ansvar skolan har för barns diverse pinaler innan du svarar och verkligen framstår som du sa det ett nöt och dum på riktigt. .Jag är inte förvånad och det tror jag ingen annan heller blev.

Men LÄS tråden för helvete! Ts har försökt förklara för dig men du verkar lite ... . .......
  • Anonym (S)
    Anonym (.) skrev 2018-01-10 22:09:32 följande:

Ta reda på vilket ansvar skolan har för barns diverse pinaler innan du svarar och verkligen framstår som du sa det ett nöt och dum på riktigt. .Jag är inte förvånad och det tror jag ingen annan heller blev.

Och du lille vän. Jag är själv lärare. Och tillräcklig intelligent för att förstå att LÅNAR jag någonting så är det MITT ansvar att förvara det så att jag kan lämna tillbaka det i samma skick. Känns det ologiskt för dig? I så fall hoppas jag att ingen i din närhet får för sig att låna ut någonting till dig.
  • Anonym (.)
    Anonym (S) skrev 2018-01-10 22:23:26 följande:
    Och du lille vän. Jag är själv lärare. Och tillräcklig intelligent för att förstå att LÅNAR jag någonting så är det MITT ansvar att förvara det så att jag kan lämna tillbaka det i samma skick. Känns det ologiskt för dig? I så fall hoppas jag att ingen i din närhet får för sig att låna ut någonting till dig.
    Sök annat yrke. Med ett så tarvligt och misslyckat försök till maktspråk och tendenser till översitteri passar du bättre som brevbärare. Förutom att du tydligen inte känner till de regler och lagar som gäller i skolan gällande barns tillhörigheter. Konstigt att du lyckats missa de diskussionerna. Men nåja, de har bara hållt på i några år.
  • b96karan

Självklart är det läraren och skolan som har ansvar för den apparatur de krävt att de ska få ha i skolan rörande din dotters hälsa och som du fått köpa in. Om inte läraren i fråga får till ett bättre samtal med dig de närmaste dagarna skulle jag ta kontakt med rektorn på skolan och fråga honom/henne hur de tänkt åtgärda detta, samt samtidigt ge dem information om var de kan köpa in en likadan ny.

• Anonym (.)
    b96karan skrev 2018-01-10 22:45:20 följande:
    Självklart är det läraren och skolan som har ansvar för den apparatur de krävt att de ska få ha i skolan rörande din dotters hälsa och som du fått köpa in. Om inte läraren i fråga får till ett bättre samtal med dig de närmaste dagarna skulle jag ta kontakt med rektorn på skolan och fråga honom/henne hur de tänkt åtgärda detta, samt samtidigt ge dem information om var de kan köpa in en likadan ny.
    Inte alls. Du kan tycke hur mycket som helst men det är bara åsikter och inget som någon kommer att rätta sig efter. Däremot finns det lagar och regler som skolan rättar sig efter.
    OM skolorna skulle tvingas ersätta allt som tappas bort skulle skatten tredubblas. Det är inte precis en unge som tappar bort en apparat om året. Hur många borttappade och trasiga mobiler skulle vi skattebetalare tvingas ersätta varje år tror du? Nu snackar vi enorma summor. Men vad vet jag, du kanske tycker det är sexigt med skatt.

lawline.se/answers/2024
  • Anonym (Energi)

Tråkig situation. Men jag utgår från att vare sig lärare eller skola kommer be om ursäkt eller ersätta den oavsett orsak till varför den är borta eller vem som efterfrågat den. Det visar det bemötande du möts av hittills.

Jag tänker att en ursäkt och dåligt samvete för att hen (läraren) lämnat en sådan dyr sak i en olåst låda skulle ha varit lättare att ta än denna "inte min grej" attityd. Även om den inte ersatts. Blir beklämd över hur du och din dotter skuldbeläggs när ni endast följt skolans fråga.

Hoppas den kommer tillrätta då jag inte tror det löser annars. Lycka till

• BurningDiamond

Jag vill minnas att det brukar gå ut lappar eller sitta lappar om att skolan (eller fsk/fritids/m. fl.) inte ansvarar för elevernas prylar.

• Glinda från Oz

En ny kostar 500 kronor. Hur ser er ekonomi ut? Om den inte är väldigt ansträng tycker jag inte du ska bråka utan bara köpa en ny, det är inte värt att bli osams med läraren för de pengarna. Är det så att du går på försörjningsstöd eller har väldigt lite pengar av någon annan anledning är det förstås en annan sak.

• Anonym (Mamma)
    Glinda från Oz skrev 2018-01-11 01:27:42 följande:

En ny kostar 500 kronor. Hur ser er ekonomi ut? Om den inte är väldigt ansträng tycker jag inte du ska bråka utan bara köpa en ny, det är inte värt att bli osams med läraren för de pengarna. Är det så att du går på försörjningsstöd eller har väldigt lite pengar av någon annan anledning är det förstås en annan sak.

De billigaste ja, men de fungerar dåligt på min dotters små händer. Vår kostade runt 2500.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2018-01-10 23:03:11 följande:

Inte alls. Du kan tycke hur mycket som helst men det är bara åsikter och inget som någon kommer att rätta sig efter. Däremot finns det lagar och regler som skolan rättar sig efter.

OM skolorna skulle tvingas ersätta allt som tappas bort skulle skatten tredubblas. Det är inte precis en unge som tappar bort en apparat om året. Hur många borttappade och trasiga mobiler skulle vi skattebetalare tvingas ersätta varje år tror du? Nu snackar vi enorma summor. Men vad vet jag, du kanske tycker det är sexigt med skatt.

lawline.se/answers/2024

Du ser ingen skillnad på en sak LÄRAREN efterfrågat och LÅNAT av OSS och andra prylar barn har med sig? Det var inte min dotter som hade ansvaret över den, läraren lånade ju den för sin egen del för att ha den tillgänglig OM nåt skulle hända.
Svar på tråden Kräva att skolan betalar?