Inlägg från: emhu |Visa alla inlägg
  • emhu

BF September 2018

Nostalgity skrev 2018-07-27 07:23:08 följande:

Ni par som inte har gemensam ekonomi... Hur gör ni med inköp till bebisen?

Hos oss räknar vi inte kronor, utan vi köper det vi vill köpa oavsett vem som betalar.

Här har det blivit att jag köpt alla kläder, mössor, ytterkläder, all inredning till hans rum, hygienartiklar, salvor...

Medan karln betalat ena babybilstolen, spjälsängen och vagnen.

Jag har planerat, letat (köpt en del begagnat), fixat, pysslat och ordnat med alla inköp! Karln har också två barn sen innan... Men hade jag inte lagt all tid och energi på alla inköp så hade bebisen i princip knappt haft ett ombyte kläder vid det här laget.

Hur är era karlar ang detta?

Jag är den som har varit drivande i alla inköp och betalat hälften var på allting. Vi tjänar ungefär lika mycket, sambon tjänar några få tusenlappar mer än mig så vi delar hälften/hälften på alla våra gemensamma kostnader och har alltid gjort sedan vi flyttade ihop. Kommer ju dock bli annorlunda nu när bebis kommer och jag går på föräldrapenning. Vi har inte riktigt kommit fram till hur vi ska göra med ekonomin då. Det är så svårt att veta vilka kostnader man kommer ha och hur mycket disponibel inkomst jag kommer ha. Ni som redan har barn, hur har ni gjort när den ena har varit hemma?
  • emhu
    Elina22 skrev 2018-07-27 09:40:45 följande:

Är det någon här som varit på någon profylaxkurs/föräldrakurs ännu? Min BM pratade om det idag att det var dags att boka men vet inte riktigt om jag orkar det i värmen.. har ni erfarenhet o dela med er av?

Vi har bokat profylaxkurs ca 5 veckor innan bf...känns som att det är i lite senaste laget men bättre sent än aldrig. Vi bor i Stockholm och kommer gå på Föda utan rädslas profylaxkurs. Föräldrakurs har vi bokat på vår MVC typ 2 veckor före bf men det fanns ingen tidigare än så.
  • emhu
    Nostalgity skrev 2018-07-30 15:28:52 följande:

Är det någon mer som börjat räkna ner?

Vi har 44 dagar kvar, men kommer han när dottern kom så är det 29 dagar kvar. Med andra ord så KAN det innebära att jag får föda inom en månad... Att månaden med stort M är här inom räckhåll haha.

Jag har räknat ner länge :) 51 dagar kvar men hoppas verkligen att bebis vill titta ut innan dess.
  • emhu
    Johannana skrev 2018-07-31 14:10:33 följande:

Hej alla! Längesedan jag skrev nu men har varit inne och läst lite då och då :) Är nu i vecka 35 och idag gick min slempropp. Blev helt förskräckt då jag inte alls var beredd på det och den var lite rosa/blodig. Ingen vattenavgång och inga värkar iaf så det kan ju dröja veckor innan det händer något :)

Hur mår ni andra i värmen?

Men oj så spännande! Har du haft några känningar hittills? Ingen molvärk eller förvärkar eller så?
  • emhu
    Otit skrev 2018-08-02 06:32:14 följande:

Hej hörrni! Får jag fråga en sak? Har tagit ledigt typ 2,5 vecka innan bf. Funderar på att kanske gå ned någon procent i arbetstid sista typ tre veckorna jag jobbar. Så att jag får gå hem tidigare någon dag i veckan. Kan det påverka min föräldrapenning?

Jag funderar på samma sak. Jag har nog trott att det fungerar som så att man gör upp det med sin arbetsgivare och tidrapporterar dom timmarna man ska i veckan på jobbet och tar resten med försäkringskassan. Men jag kanske är lite för naiv?
  • emhu
    Maria090 skrev 2018-08-05 13:43:41 följande:

Hej på er!

En fråga! Har ni tips på någon bra babymonitor/babyvakt, gärna som kan kopplas till iPhone och som helst inte kostar skjortan? Har försökt googla mig fram till något vettigt, men lyckas inte hitta något som känns helt bra.

Tack på förhand, och kämpa vidare allihopa! Snart är våra små pärlor här <3

Har du kollat på den här? parvel.se/products/parvel-babyvakt

Kanske inte jättebillig iofs. Jag har fått massa reklam om den på Instagram. Kanske kunde vara något?
  • emhu

Jag har sedan ett par dagar haft onda sammandragningar på kvällarna och inatt låg jag vaken fram till klockan 4 med hyffsat regelbundna sammandragningar med molvärk. Är i vecka 33+3 idag. Någon som har upplevt samma? Kan tillägga att jag nu under dagen inte känner någonting.

• emhu
    Nostalgity skrev 2018-08-06 02:32:16 följande:

Nyss hemkommen från förlossningen...

Satte mig på toa tidigare och känner hur det forsar ut något varmt. Första tanken var - vattnet!.... Vände mig för att titta och det är fullt med blod i toan! Det har alltså forsat ut blod. Ringer förlossningen för rådgivning medan blodet rinner sakta längs benen och på golvet....får komma upp på en gång. Kopplad ctg, och diverse standard prover.. Ser bra ut. Blev gyn undersökning, vul samt ul. Hon trode att moderkakan ligger för öppningen...att den åkt ner, samt att tappen börjat kortats av. Så jag blev skickad till speciallistmödravården i veckan för ett noggrant ul, eftersom de har bättre apparater.

Vecka 35+4..... Meeen nu är jag helt slut, så natti

Men usch, vilken pärs! Hoppas verkligen att det inte är något att oroa sig för. Men att moderkakan ligger för livmodermunnen, kan det bara hända sådär?
  • emhu
    Orkide skrev 2018-08-07 22:06:04 följande:

Någon mer än jag som börjar tänka på förlossningen och vad för smärtlindring jag ska ta.. Har ju gjort en vaginal förlossning och ett kejsarsnitt å kejsarsnittet var ju betydligt ?smidigare?. Jag funderar om jag ska ha lavemang som sist eller inte.. hur tänler ni kring det hela

Jag tänker jättemycket på förlossningen. Jag är förstföderska så jag har ju ingen aning om vad som väntar och är orolig och nervös. Jag ska dock på profylaxkurs på lördag så jag hoppas att jag känner mig mindre orolig efter den. Jag ska försöka att bara använda dyktekniken och lustgas men är öppen för epidural också om jag tycker att smärtan är outhärdlig. Jag tror att jag har rätt så hög smärttröskel men det är ju lätt att säga nu...
  • emhu
    Elina22 skrev 2018-08-08 08:40:11 följande:

Hej! Vad precis hos BM och vi mätte magen. Är i vecka 35 och mitt SF mått låg på 30-31, hon blev lite orolig och boka tid igen om några dagar och efter det skulle hon boka tid hos läkaren om magen inte växt.. så nu gjorde hon mig orolig. Någon som har liknande mått i samma vecka?

Följer du din egen kurva? Isf borde det ju inte vara alarmerande. Hon skickade dig inte på tillväxt-ul?
Svar på tråden BF September 2018