Inlägg från: emhu |Visa alla inlägg
  • emhu

BF September 2018

Magnusw32 skrev 2018-10-03 06:46:49 följande:

Bf+8. Otroligt segt att vänta. Idag ska jag pröva att bara vara stilla,men jag tycker det är sååå tråkigt:)

Jag vet hur du har det! BF+13 idag och inte minsta tillstymmelse till molvärk eller något annat. Ingen slempropp har kommit heller. Så jag ställer in mig på igångsättning som är bokad imorgon. Trodde aldrig att detta skulle ske. Min mamma och min syster har aldrig gått över med några av sina barn.
  • emhu
    Otit skrev 2018-10-03 12:03:34 följande:

Vad trist :( hur känns det inför igångsättningen då? Är det ditt första barn? Jag är på bf + 6 idag. Min dotter kom på morgonen på bf +6. Så har hela tiden varit inställd på att den här bebisen skulle komma innan eller runt samma dag som dottern. Hade lite molvärk inatt och imorse men det är borta nu. Blir så frustrerad.

Jag vill verkligen inte bli igångsatt så det känns jättejobbigt faktiskt. Men jag får väl försöka förlika mig med tanken här under dagen och försöka att inte stressa upp mig så mycket. Hoppas din bebbe vill titta ut snart!
  • emhu
    Magnusw32 skrev 2018-10-03 18:56:07 följande:

Alltså,jag har haft molvärk i flera veckor till och från. Trodde det skulle sätta igång förra måndagen för jag hade regelbundna värkar i 4 timmar men sen helt plötsligt så lade det bara av. Så besviken. Ångrar nästan att jag inte åkte in så de kunde hjälpt mig på traven lite. Fast förmodligen hade de väl skickat hem mig igen.

Just nu känns det bara som att det aldrig kommer ske att det kommer naturligt så jag är inställd på igångsättättning. Eftersom jag blev snittad första gången med min dotter pga säte så hade jag verkligen velat ha hela det här förloppet med att värkar startar och den spänningen med allt va det innebär:)

När bokade du in igångsättningen? Blir det automatiskt på bf+14 om man inte fött innan dess?

quote=79106748][quote-nick]emhu skrev 2018-10-03 08:29:46 följande:[/quote-nick]Jag vet hur du har det! BF+13 idag och inte minsta tillstymmelse till molvärk eller något annat. Ingen slempropp har kommit heller. Så jag ställer in mig på igångsättning som är bokad imorgon. Trodde aldrig att detta skulle ske. Min mamma och min syster har aldrig gått över med några av sina barn.

[/quote]

Åh så typiskt att det stannade av för dig förra veckan! Jag har ju inte kännt någonting hittills så jag har lixom inte fått upp hoppet någon gång.

Jag var på kontroll i vecka 41+0 på förlossningen. Då kollade dom storleken på bebisen samt fostervatten mängden. Allt såg normalt ut så igång sättning bokades till 42+0, alltså imorrn :)
  • emhu

Nu är äntligen vår lilla Felix här efter en okomplicerad igångsättning. Inatt 04:12 valde han att titta ut, 3590 gram tung och 52 cm lång.

• emhu

En sådan där intim fråga som alla undrar över men kanske inte frågor om. Hur känns ett underliv nu efter förlossningen? Jag förlöstes ju lite drygt 12 timmar sedan men just nu känns det som att mitt underliv och bäcken botten aldrig kommer bli detsamma. Jag fick en grad 2 bristning. Vet inte hur många stygn det blev men jag skulle gissa på 6-7 stycken totalt på några olika ställen.

Nu har jag som ett jättetryck neråt, bakåt mot ändtarmen och bävar inför att göra nummer två. Jag har en känslig mage och under förlossningen åt och drack jag i princip bara söta saker så idag är jag jättebubblig i magen. Till och med fisarna är jobbiga att pressa ur. Förresten - finns det någon risk att stygnen går upp om man krystar när man bajsar? Nån som vet?tror att jag fick tre stygn i mellangården från slidan och neråt.

• emhu
    Pusheen skrev 2018-10-05 23:08:54 följande:

Jag har fått grad två vid båda mina förlossningar. Känner igen det du skriver om hur det känns. Min dotter föddes i fredags och nu börjar svullnaden lägga sig så sakta. Rekommenderar att du tar något laxerande. Jag har pulver som man blandar i vatten. Det funkar fint och hjälper även när man är lite förstoppad då det kan lösa upp stoppet lite. Det var min kontakt på bvc som skrev ut pulvret till mig men tror även att det finns receptfritt, Laxogol heter det.

Kan trösta med att min första bristning var värre än den jag fick denna gången och jag blev helt återställd

Tack för tipset! Jag fick lite lactulos här på BB nu på morgonen, får se om det hjälper till lite.

Skönt att du har blivit helt återställd efter den första bristningen, det ger mig hopp :)
  • emhu
    JLES skrev 2018-10-06 06:11:07 följande:

Måste erkänna att jag tycker det är läskigt att göra rent därnere också.. Känns ofräscht att ha blod där hela tiden och jag vågar knappt ta med handen när jag duschar. Stygnen sitter just på ena blygdläppen men jag har också ett vid sidan av mynningen (just det stygnet skaver) och när jag duschar så behöver jag såklart göra rent mellan blygdläpparna men jag vill samtidigt inte få upp för mycket vatten in i slidan (riktar väl vattenstrålen ditåt)? Har ni några tips? 

Håller helt med! Jag slåss med mina hemorrojder också så jag tvingar mig själv att föra upp minst två suppar i ändtarmen varje dag trots att jag vill gråta varje gång. Men dom hjälper så det är värt smärtan.

Som tur är svider det inte alls när jag kissar, det känns skönt. Igår tappade dom mig dock på urin och det svider lite efter katetern men inte så farligt och det är bara precis när jag börjar kissa. Det lixom sticker till lite.

Jag tror inte att du behöver vara så orolig för att få in lite vatten i slidan. Det känns ju viktigare att tvätta stygnen.
  • emhu
    Otit skrev 2018-10-09 12:13:11 följande:

Är det bara jag kvar som har min bebis kvar i magen? Är på bf + 12 idag och fått tid för igångsättning på fredag...

Kämpa på! Innan helgen är slut så är bebis här!

Jag saknar magen massor så se till att njuta av den de här sista dagarna <3
  • emhu
    Magnusw32 skrev 2018-10-09 18:12:04 följande:

Jag har fått tid imorgon kl 8. Men först hade dom missuppfattat och bokade in mig 14.15 för enbart kontroll. Precis innan de skulle lägga på så sa hon"det var kontroll och inte induktion eller?" O jag bara: -nä, jag ska sättas igång imorgon va håller ni på med?

"Oj,du verkar vara på fel lista här."Jag höll på att gå i taket och blev skogstokig i telefonen. Sen strök hon mig från den första listan och satte upp mig på rätt...herregud tänkte jag bara börjar nästan bli komiskt det här.

Men men nu e det dags iaf, äntligen!!:)

Hoppas verkligen du får ett bättre bemötande imorgon! Stort lycka till, kommer gå kanon! Eyes on the price :)
  • emhu
    Otit skrev 2018-10-12 03:13:22 följande:

Igår kom vår dotter, dagen innan planerad igångsättning. Första gången jag födde vaginalt då första barnet kom via snitt. Är glad för det för annars hade det inte blivit några fler barn. Tyckte förlossningen var vidrig rent utsagt. Tog lång tid, var smärtsam och tyckte själva krystningen var det värsta. Var sååååå trött och det tog så lång tid, gjorde så ont när hon kom ut. Men är glad att hon är här nu!

Stort grattis till lilltjejen!

Min son blir 1 vecka gammal om 15 min och inatt har vi ett amningsmaraton. Han har legat vid mitt bröst sedan klockan 23:30 och går inte att lägga ner i sängen efter det.
  • emhu
    Otit skrev 2018-10-14 19:02:52 följande:

Hörrni, hur länge hade ni ont i underlivet efter förlossningen? Jag födde för tre dagar sedan. Hade sjukt ont första dygnet men igår hade jag inte så farligt ont. Kunde kissa helt okej. Men idag får jag jätteont efter att jag har kissat. Sitter i ett tag efteråt och sedan försvinner det. Provade dock att göra isvindar efter tips från förlossningen. Helt underbart!

Jag är nog ganska förskonad. Hos mig är det bara stygnen som gör ont och dom känns bättre nu idag, 10 dagar sedan förlossningen. Har inte haft problem att kissa alls som tur är. Xylocain är mitt hetaste tips! Smörj på lite innan du ska kissa. Svider dock precis när man tar på den men sedan är det himmelriket! Du kan även ha en vattenflaska som du använder för att spruta vatten på fiffi medan du kissar. Jag har tidigare i livet haft jävulska svampinfektioner med blödande sår och DÅ kan vi prata om sveda när man kissar. Då har vattenflaska varit min räddning!
  • emhu
    Orkide skrev 2018-10-20 11:20:05 följande:

Jag har massor med kilon kvar! 12 kg!! Någon som har ett bra kostschema för en som helammar och väger 72kg (153cm lång) och som vill gå ner hälsosamt.

Jag har inget kostschema men jag mitt hetaste tips är att låta det ta tid! Ta bort allt onödigt socker, byt ut vitt bröd och pasta mothälsosammare alternativ. Försök att komma ut på en rask promenad om dagen. Kilona kommer försvinna men det kommer ta tid. LCHF har hjälpt mig att gå ner i vikt om du är öppen för den typen av kosthållning.
  • emhu
    Orkide skrev 2018-10-20 18:59:34 följande:

Vad äter du till frukost med lchf? Minska kolhydrater kan jag ju göra. Socker äter jag inte mycket alls.

När jag är väldigt strikt brukar jag äta ett kokt ägg, en halv avokado och några skinkrullar. Till det dricker jag en kopp te med kokosolja i. Veckor som jag inte är lika strikt brukar jag äta grekisk yoghurt (den fetaste jag kan hitta) utblandad med lite vispgrädde och en egen frö- och nötblandning som jag gör av valnötter, paranötter, pistagenötter, solrosfrön, pumpakärnor och linfrön.
  • emhu
    Veronica Mathilda skrev 2018-10-22 05:45:53 följande:

Mitt tips är NuvaRing eller P-ring som det kallas.

Det hade jag innan jag bestämde mig för att bli gravid och jag kommer även fortsätta med det nu.

Sök på NuvaRing eller P-ring på nätet eller 1177 så får du info. Jag tycker det är super! Det finns en app som påminner dig om när du ska sätta ut och in nya. Det ska inte kännas att ha sex med den i men du kan också välja att ta ut den under tiden och ändå va skyddad i upp till 3 timmar.

Min blödning är väldigt kort när jag använder detta. Max 3 dagar.

Det finns dock 2 negativa saker. Brösten kan bli rätt ömma precis innan du ska ta ut en gammal. Och priset är också negativt.. 350 kr för 3 ringar. Dock har du 1 ring i 3 veckor.

Jag hade nuvaring i 9 månader och hade jättesvårt att bli våt med den och hört flera som haft samma problem.
  • emhu
    Veronica Mathilda skrev 2018-10-23 12:37:28 följande:

Jag har faktiskt haft svårt för det med. Och lusten över lag. Så det har alltså med ringen att göra?

Jag och två andra kompisar har haft samma problem och använt nuvaring så jag ser absolut det sambandet.
  • emhu
    Orkide skrev 2018-10-31 13:06:16 följande:

Vad ska alla ha för preventivmedel (om ni ska ha)?.

Jag hsr ju svårt att bli gravid så vet egentligen inte om jag behöver men vi är nöjda med tre barn så fler ska vi inte ha.

Jag vet inte om jag måste ha något preventivmedel.. Jag vill i alla fall inte ha spiral. Vad har ni testat och vilka fördelar och nackdelar finns?

Jag kommer inte skaffa något preventivmedel eftersom att vi har svårt att bli gravida och vi vill ha ett syskon, gärna så snabbt det går.

Men om jag hade skaffat preventivmedel hade det nog fått bli p-piller. Det är det enda som fungerat för mig historiskt sett. P-stav gav mig konstanta blödningar, minipiller likaså. P-ring gjorde att jag inte blev våt och spiral har jag inte provat eftersom jag inte fött barn förrän nu.

Ni som är "färdiga" med barn, någon som funderat på att sterilisera er?
Svar på tråden BF September 2018