Inlägg från: emhu |Visa alla inlägg
  • emhu

BF September 2018

Tokmamma skrev 2018-09-25 18:30:06 följande:

I morse kom våran kille. I vecka 39+0. Jag som var helt övertygad om att behöva gå över tiden son jag gjort med mina 2 älsta.

Grattis! Nu är det väl vara jag kvar här i tråden...BF+6 idag..
  • emhu
    JLES skrev 2018-09-26 13:59:06 följande:

Och jag :) Bedömning imorgon men jag är inte vid BF än för den är i början av oktober.. Håller tummarna för beviljad igångsättning i början av nästa vecka iaf..!

Jag ska också på bedömning imorgon. Vill egentligen inte bli igångsatt men min oro blir bara större och större för varje dag så jag vet inte hur länge mitt psyke pallar.
  • emhu
    JLES skrev 2018-09-27 13:20:21 följande:

Bedömningen gick bra. Jag är 2 cm öppen och tappen är i princip utplånad och kanterna är svampiga/jättemjuka. :) Fick en hinnsvepning och nu kommer det blod med slem i så jag antar att slemproppen sakta men säkert smälter ut typ, haha.. Fick tid för igångsättning på måndag!! :D Bebisen beräknas väga 3,2kg

På mig gjorde dom bara ett ultraljud, ingen vaginal undersökning. Men bebisen är normalstor (fick ingen viktuppskattning) och vattenmängden var också helt normal. Fick tid för igångsättning om en vecka.

Nu vill jag bara lägga mig och gråta, hatar det här att bara gå och vänta. BM frågade om jag ville delta i lottningen för igångsättning i vecka 41+0 (idag alltså) eller om jag ville vänta. Jag vill ju verkligen att det sätter igång av sig själv men är också så himla less på det här nu...hur som helst tackade jag nej och väntar därmed hellre och ger kroppen en chans att själv fatta vinken om att sätta igång förlossningen.
  • emhu
    JLES skrev 2018-09-27 14:27:58 följande:

Jag förstår dig :( Jag blir igångsatt pga oro och jag kommer vara 38+4 då så det är därför..

Kunde de inte gett dig en hinnsvepning!? :o

Det var inte ens tal om att göra en vaginal undersökning. Antar att jag kan ringa min vanliga bm och be henne undersöka mig och ge mig en hinnsvepning om jag blir allt för nere de närmsta dagarna.

Man ska självklart göra det som känns bäst för en! Jag har svårt för sjukhus, förlorade min mamma i cancer för fyra år sedan efter tre helvetiska veckor på sjukhus...sedan dess har jag jättesvårt för att vistas i sjukhusmiljö så jag vill kunna göra så mycket av värkarbetet som möjligt hemma där jag känner mig trygg.
  • emhu
    Sabinac skrev 2018-09-30 17:40:36 följande:

Hur går det för er alla? Både gravida och med bebisar. :)

Ingen bebis i sikte...BF+10 idag
  • emhu
    JLES skrev 2018-09-30 17:52:49 följande:

Nervös inför imorgon!!

Lycka till! Hoppas det går snabbt att få igång det hela! Uppdatera gärna om du orkar :)
  • emhu

Jag är så uppgiven nu! BF+11 och ingen slempropp har gått...igår kväll tog jag ett långt bad och började känna lite mensmol i magen efter det men sedan vaknade jag vid klockan 3 och gick upp och kissade. Efter det - ingenting! Inte minsta känning. Nu gråter jag bara. Jag vill verkligen inte bli igångsatt, jag vill att kroppen ska starta förlossningen på egen hand. Det här är kanske min enda förlossning i livet och jag vill att den ska få starta hemma i lugn och ro. Kan man vägra igångsättning om jag själv och bebis mår bra? I vissa län får man ju gå ända till BF+21 vad jag förstår. Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig så maktlös och deppig.

• emhu
    JLES skrev 2018-10-01 06:00:40 följande:

Jag tror man får gå liiite längre än BF+14 på vissa ställen om man går med på kontroller varje dag men samtidigt så åldras moderkakan mycket snabbt efter 42+0 och det är därför det är så viktigt att förlösa, så det kommer ut en frisk bebis som mår bra. <3

Jo, Jag förstår ju innerst inne att man gör det för att bebis ska må bra när hen kommer ut men jag kommer ändå inte ifrån att jag känner mig rädd och orolig i för en igångsättning. Jag hoppas dock att din kommer gå jättebra idag! Du får uppdatera sedan om hur det va så kanske jag blir lite lugnare :)
  • emhu
    JLES skrev 2018-10-02 07:04:21 följande:

Hej! Ingen bebis än! Men det är på g! Hade såna vidriga pinvärkar av ballongkatetern igår att jag skrek och spydde.. :( Kunde inte hantera de alls! Tydligen var det vanligt förekommande iallafall och den ploppade ut efter 8 timmar. Nu är det dags att ta bort kanterna av tappen med lite cytotec och sen tar vi vattnet! :D

Hoppas det fortlöper bra! Var du omogen igår eller gick ni direkt på ballongkatetern utan gel o så först?

Ingen bebis i sikte här...
  • emhu
    JLES skrev 2018-10-03 03:05:04 följande:

Alice är 49 centimeter lång och väger 3300g. Hon kom ut klockan 18:37!

Jag sprack i princip ingenting förutom en pytteliten ytlig rispa på den vänstra inre blygdläppen. Syddes kanske 4 stygn max men jag känner inte av stygnen. Känner mig precis som vanligt. Jag kan kissa, bajsa och foglossningen försvann sekunden Alice kom ut. Jag har inte ont någonstans alls. :) Mycket lyckad igångsättning! Jag hade inte orkat föda barn utan epiduralen och jag är SÅÅÅ imponerad av de mammor som vill, kan och lyckas föda utan epidural! Jag hade aldrig klarat det!!

Det låter som att du har haft en riktigt bra förlossning och att igångsättni gen gick bra. Det ger mig lite hopp :) stort grattis till lilla Alice. Njut nu av varandra!
Svar på tråden BF September 2018