Trolltrio skrev 2018-07-06 01:58:24 följande:
Tycker det låter som han äter jättebra! Min filur är lika gammal precis och äter inte i närheten så bra!
Han har planat en del i vikt, men det går verkligen inte i mer mat. En dag ser ut ungefär så här
Ca 8 ammar
9 två skedar gröt, nån liten bit smörgås
10 sover (om jag nattar så ammar jag till sömns)
12 vaknar, lunch. Max motsvarande en halv burk mat, oftast inte mer än två skedar
14 lite fruktbitar eller en halv klämmis om vi inte är hemma
14.30 ammar till sömns
16 försöker ge mellis typ ägg, macka, gröt, brukar sluta med amning
18 middag. Max en halv burk eller motsvarande
20 ammar till sömns.
Äter inget på natten. Visst är det lite? Känns som för få mål, men han vägrar ju.
Det låter rätt lite MEN du ammar ju och där vet man ju inte hur mycket han får i sig. Vissa barn ammar 20 min och får i sig motsvarande 100ml ersättning, andra äter på 3 min och får i sig lika mycket eller mer. Dessutom vet man ju inte alls mängd (om men inte väger efter varje amning eller pumpar osv). Dessutom äe jag bortskämd med edvins matintag. Äldsta sonen ät knappt alls. Ammade Inte efter 2 mån ålder. Hatade ersättning och det mesta i matväg. Han följde alltid sin kurva och låg alltid strax under medel viktmässigt. Idag 7 år, 23 kilo och 124,5 cm lång. Inget ovanligt alls.
När är han född och vad väger/hur lång?
Jag ver inte om jag gjort något fel eller om det hänt plötsligt. Men idag väger Edvin 9,6kilo.
Såhär var det förut också. Samma vikt länge och sen PANG ett halvt kilo på ett par dagar.
Jag har en vän vars 11mån bebis äter inte nerbär hälften av Edvin intag, dock välling och ingen amning. Hon växer bra, är stor och knubbig! Följer kurvan och absolut inte smal, undernärd eller sjuk. Helt normal stor. Ca 10kg drygt.
Samtidigt som jag ens ?oroar? mig så vet jag ju stt maten ska vara en lugn och bra sak. Inget man ändå kan göra något åt.. jobbigt!
Kanske beror edvins lilla avvikelse på hans utveckling.
Nu är han ju en hejare på att stå mot saker, ställer sig själv hela tiden, sätter sig ofta fint ner igen. Kryper massor. Går snabbt med bära händer/fingrar för balansen. Sätter sig själv, gör massa nya ljud. Härmar och försöker härma våra ljud och rörelser, leker annorlunda med sina leksaker.. ja massor! Bara sådär. Edvin verkar va en sådan. Som lär sig ALLT över en natt typ, sen går der lång tid utan någpt nytt och sen PANG igen. Alltid vart så. :D senaste veckorna har Edvin gött från liten bebis till stor bebis, som kryper och leker själv! Så kul :)