• Christi38

Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?

Jag har en snart 6 och 5-åring hemma som alltid älskat välling morgon och kväll sedan de var bebisar. Den färdiga sorten på tetra är favoriten men jag funderar på om man kunde få den mer näringsrik (för deras ålder) då de är oroligt dåliga en vardag att få i sig ordentlig frukost innan de ska iväg till förskola och förskoleklass.

Någon som testat ge vanlig vuxenvälling men tillsatt någon smak så det passar barn?

Vad äter era små till frukost? Smörgås tycker de är "för torrt" så tidigt på morgonen och yoghurt gillas inte tyvärr.

Tips mottages tacksamt :)

• Svar på tråden Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?
  • Duckan

Skäms att skriva det, men vår 10-åring är inte en frukostmänniska alls. En halv macka med smör på kan gå ner och barngröten ibland (som Alexi nämner ovan), en bra dag havregrynsgröt utan nåt till.
    Oftast är det skralt med intaget. Gillar inte smootie/yoggi. Inga pålägg.

• modsey
    Alexi skrev 2017-08-17 14:45:37 följande:

Alltså jag fattar inte hur man gör det så där varierat. Är det du som bestämmer och bara gör olika på morgnarna och de äter det som serveras? Eller får de fundera och välja varje morgon? Har ni allt det där hemma hela tiden?

Jag bestämmer utifrån vad som finns hemma. Basen av det mesta finns ju ofta hemma ( ägg mjölk frukt yoghurt osv) Men visst kan de önska sig också och det är ju inte mycket av detta som tar särskilt lång tid.
  • LFF

Ingenting. De äter frukost på förskolan. Där är det hembakt bröd (ja, de har egen kock som bakar bröd själv varje dag) och till det är det fil/mjölk/smoothie eller vatten.

• Commander

10-åringen äter rostat bröd med leverpastej eller salami (ja, jag vet. Skitäckligt!), samt jordgubbskräm med mjölk till. Inte kanske det nyttigaste, men hon äter bra av det och är kräsen som få, så jag vill bara att hon ska bli mätt.
    13-åringen äter yoghurt med müsli, hönökaka med paprika på och oboy till det. Samma där. Hade önskat att hon ville ha nåt nyttigare. Men å andra sidan är jag själv ingen frukostmänniska och åt det inte alls under flera år. Så jag vill bara att de äter nåt.

• Duckan

Commander, jag är på samma linje. Köper nästan vad som helst hon ber om till frukost, bara hon äter något litet.

• gossensmamma

Min son gillar frysta blåbär eller fryst magno som han äter precis som dom är. Det äter han nästan varje dag. Ibland smörgås med smör på, och ibland skinka. Vissa dagar yoghurt, ibland med havreringar till. Brukar bli en handfull russin också varje dag.

• Gryntroll

Våra barn är "periodare" och återkommande är havregrynsgröt med kanel och äpplemos, risgrynsgröt med kanelsocker, 1-2 knäckebröd med smör och ost eller rågkaka/rostad macka med smör och ost (enstaka ggr skina/salami/everpastej). 
    Dåligt med grönt till frukost en vanlig vardag :-/ 

• Christi38
    Alexi skrev 2017-08-17 14:46:43 följande:
    Har ni testat barngröten? Min sexåring äter fortfarande barngröten som är från 2 år. Även om jag gärna skulle vilja byta ut den mot en bättre gröt med mindre socker.
    De äter risgrynsgröt till mellis/middag ibland men inte till frukost. Barngröten (banan) var en favorit när de var små men sen vann vällingen ;)
  • Isola747

Mina döttrar brukar äta knäckebröd alt lingongrova med ägg eller något annat pålägg på vardagar. Ibland vill de hellre ha yoghurtkvarg eller flingor med mjölk. Mjölk eller vatten får de dricka. Ibland tar de en frukt och om de inte är sugna på "riktig" frukost brukar just frukt ändå gå ner. Ibland när jag har tid och ork över på kvällen gör jag smoothie på frysta bär och yoghurtkvarg och förvarar i kylen över natten, det har de aldrig tackat nej till. Knepigt när man inte riktigt har matlust på morgonen, jag tyckte också att macka var för torrt och ville inte heller ha yoghurt på morgonen när jag var liten så kan förstå dina barn. Har fortfarande svårt att äta frukost när jag är nyvaken så om jag inte kan äta på jobbet så brukar jag iaf spara frukosten till typ det sista jag gör innan jag åker så att jag hinner vara vaken ett tag innan. Tycker även att sånt som går att dricka brukar gå ner lättare som smoothie eller en proteinmilkshake. Om barnen har möjlighet att äta i skola/förskola räcker det ju dock absolut med välling hemma :)

• Christi38
    Isola747 skrev 2017-08-17 20:52:23 följande:

Mina döttrar brukar äta knäckebröd alt lingongrova med ägg eller något annat pålägg på vardagar. Ibland vill de hellre ha yoghurtkvarg eller flingor med mjölk. Mjölk eller vatten får de dricka. Ibland tar de en frukt och om de inte är sugna på "riktig" frukost brukar just frukt ändå gå ner. Ibland när jag har tid och ork över på kvällen gör jag smoothie på frysta bär och yoghurtkvarg och förvarar i kylen över natten, det har de aldrig tackat nej till. Knepigt när man inte riktigt har matlust på morgonen, jag tyckte också att macka var för torrt och ville inte heller ha yoghurt på morgonen när jag var liten så kan förstå dina barn. Har fortfarande svårt att äta frukost när jag är nyvaken så om jag inte kan äta på jobbet så brukar jag iaf spara frukosten till typ det sista jag gör innan jag åker så att jag hinner vara vaken ett tag innan. Tycker även att sånt som går att dricka brukar gå ner lättare som smoothie eller en proteinmilkshake. Om barnen har möjlighet att äta i skola/förskola räcker det ju dock absolut med välling hemma :)

Dryck är mycket lättare på morgonen, jag håller med, och så är det även för min egen del med, men jag själv kan ju äta vid skrivbordet på jobbet ett par timmar senare.

Barnen lämnas 7.30, frukost avslutad på förskola/skola redan. Tidigare vill vi inte lämna heller, osäker på att det skulle hjälpa, de får ju inte i sig mer så tidigt ändå.

Tur att de har fruktstund på förskola/skola under fm iaf :)
Svar på tråden Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?