• Christi38

Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?

Jag har en snart 6 och 5-åring hemma som alltid älskat välling morgon och kväll sedan de var bebisar. Den färdiga sorten på tetra är favoriten men jag funderar på om man kunde få den mer näringsrik (för deras ålder) då de är oroligt dåliga en vardag att få i sig ordentlig frukost innan de ska iväg till förskola och förskoleklass.

Någon som testat ge vanlig vuxenvälling men tillsatt någon smak så det passar barn?

Vad äter era små till frukost? Smörgås tycker de är "för torrt" så tidigt på morgonen och yoghurt gillas inte tyvärr.

Tips mottages tacksamt :)

• Svar på tråden Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?
  • Misscaswell

Varierar mellan välling, gröt (havregryn med torkad frukt och lite kokosolja i) eller smoothie (avocado, banan, frysta bär, havredryck). Sen erbjuder jag macka också om han är mer hungrig.

• AnnaSthlm

Min 3,5 åring äter något av följande,i hans preferensordning: 1.Kokt bovete med smör och mjölk (bäst bovete finns i polska affärer) 2.Kokt ägg 3.Smörgås med leverpastej eller nallekorv 4.Yoghurt med müsli

• 2009

Vår 4,5-åring är ingen frukostkille, vi har provat allt inkl. "vanlig middagsmat" men det räknas som succé om han äter något mer än en rostmacka med smör eller ett par digestivekex... han kommer igång med ätandet vid lunch ungefär, och äter bra med middag och kvällsfika istället. Vissa är helt enkelt inga frukostätare, hans pappa är likadan. Själv förstår jag ingenting, frukost är ju bästa målet på dagen! :)

• elyse

Min treåring gillar ägg i alla former, oftast äggröra. Dricker oftast äppeljuice till.

• KarinIngrid

Min son är 2,5 han äter en portion gröt och en macka med bara smör. Och så frukt.
    Samma varje dag!! :)
    Jag har provat med andra alternativ för variation men nej han vill ha sin gröt.

• MeAndBaby

Havregrynsgröt med hallon och mjölk eller fil med mussli och ev banan el hallon. Skinkmacka el kokt ägg efteråt. Vatten att dricka.

De som ger sina barn juice, söt yoghurt, sockrade flingor, kräm (!) etc gör ju dem en stor otjänst inför resten av dagen.

• asdfgh

De äter mackor hemma men sen mer frukost på förskola/skola

• LFF
    MeAndBaby skrev 2017-08-19 09:49:17 följande:

Havregrynsgröt med hallon och mjölk eller fil med mussli och ev banan el hallon. Skinkmacka el kokt ägg efteråt. Vatten att dricka.

De som ger sina barn juice, söt yoghurt, sockrade flingor, kräm (!) etc gör ju dem en stor otjänst inför resten av dagen.

Eller så är man glad att barnen äter något alls.
  • Kasperina

Mina barn äter välling hemma när de vaknat och frukost på förskolan ca en timme senare. På helgerna äter de också frukost ca en timme efter att de gått upp, innan är de inte särskilt intresserade

Svar på tråden Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?