• Sockerpingla

Hur gör ni om ert barn blir bjudet på kalas?

Hej!

Jag undrar lite över hur andra mammor och pappor resonerar kring detta med barnkalas.
    Om er son eller dotter blir bjuden på kalas av någon i klassen, men inte vill gå på kalaset, hur ställer ni er till det då?

---> Skäl som ditt barn skulle ange, när du frågar: "varför vill du inte gå?", skulle exempelvis kunna vara:

- "jag tycker att NN är tråkig"
    - "jag tycker inte om NN" (trots att NN inte är dum eller elak, - dock utfryst)
    - "jag vill bara inte"
    - "min bästa kompis ska inte gå, så jag vill inte heller gå"
    - "NN är inte min kompis" (utan någon specifik anledning - inga bråk eller agg)

---> Samtliga skäl känns, för mig, icke legitima. Man tackar, enligt mig, INTE nej till en inbjudan med något av de skälen.

MEN... Hur resonerar DU?

Tacksam för svar (och ser helst att vi alla håller god ton). Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur gör ni om ert barn blir bjudet på kalas?
  • sextiotalist
    randigorutig skrev 2017-08-14 00:26:51 följande:

Man går på allt man är bjuden på är principen hemma hos oss. Det handlar om att vara en bra vän helt enkelt. Visst kan dottern i vissa stunder känna att hon inte vill gå av någon av de anledningar du skrev men då pratar vi om det och uppmuntrar. Det är alltid kul att gå på fest, väldigt sällan det blir så att man inte haft roligt :)

Har ni inget annat att göra på helgerna
  • sextiotalist

Nu anser jag att kalas och sådant är inte rätt tillfällen att angripa mobbing och utanförskap.

Den som bjuder, blir inte mindre utfryst eller mobbad för att han/hon har ett kalas.

Sonen gick väl på hälften av kalasen och behövde inte gå om han inte ville. Men det var viktigt att tack nej i god tid.
    Vi hade ett liv utanför klassen och gjorde ofta annat under helgerna

• cosinus
    sextiotalist skrev 2017-08-14 09:05:00 följande:

Nu anser jag att kalas och sådant är inte rätt tillfällen att angripa mobbing och utanförskap.

Den som bjuder, blir inte mindre utfryst eller mobbad för att han/hon har ett kalas.

Sonen gick väl på hälften av kalasen och behövde inte gå om han inte ville. Men det var viktigt att tack nej i god tid.
    Vi hade ett liv utanför klassen och gjorde ofta annat under helgerna

Nä och det får man ju ha förståelse för när man bjuder.

Äldsta dottern hade kompisar som reste mycket på helgerna och där planerade vi helg ihop med 2 av dessa för att hon så gärna ville ha med just de två. Kan ju inte bestämma en helg och förutsätta att andra familjer ska släppa allt.

Yngsta fyller år i juli, är ungefär 50% utdelning på de man bjuder där mitt i sommaren. Vore nästan konstigt annars.
  • Alexi

Fattar inte såna där fb-kalas, måste ju kännas väldigt udda när det bara är folk där som barnet inte känner, hjälper det verkligen?

Och jag fattar inte, om man ser till att ta in svar från de inbjudna minst tre dgr innan eller så, då vet man ju om alla tackat nej. Skulle aldrig skicka ut en helt öppen inbjudan!

I övrigt gillar mina barn kalas så de har nog bara tackat nej om vi varit bortresta

• randigorutig
    sextiotalist skrev 2017-08-14 09:01:57 följande:

Har ni inget annat att göra på helgerna

Jo vi har väl lika mycket som alla andra att göra ungefär. Vi är dock ganska spontana och planerar inte in saker i minsta detalj så vi har alltid utrymme att justera o gå på kalas o sånt.
  • sextiotalist
    randigorutig skrev 2017-08-14 12:39:45 följande:
    Jo vi har väl lika mycket som alla andra att göra ungefär. Vi är dock ganska spontana och planerar inte in saker i minsta detalj så vi har alltid utrymme att justera o gå på kalas o sånt.
    Det var vi också och kalas hindrade vår spontana saker.
    När sambons äldre barn var över, så var det inga kalas alls, om det inte var den närmaste kompisen.
  • frökenelisabeth

Jag håller lite med dig, TS. Man går på kalas om man inte har något annat viktigt inplanerat. Viktigast av allt - tackar man ja så ser man till att komma också. Alldeles för vanligt - även bland vuxna tyvärr - att man tackar ja och sen bara uteblir. 

Det är ju inte direkt ovanligt att ingen kommer på kalaset, eller att det bara kommer en eller två, och det krävs inte heller speciellt mkt fantasi för att förstå hur barnet som bjuder in känner sig. 

• sextiotalist
    frökenelisabeth skrev 2017-08-14 12:54:12 följande:

Jag håller lite med dig, TS. Man går på kalas om man inte har något annat viktigt inplanerat. Viktigast av allt - tackar man ja så ser man till att komma också. Alldeles för vanligt - även bland vuxna tyvärr - att man tackar ja och sen bara uteblir. 

Det är ju inte direkt ovanligt att ingen kommer på kalaset, eller att det bara kommer en eller två, och det krävs inte heller speciellt mkt fantasi för att förstå hur barnet som bjuder in känner sig. 

Men varför är det så viktigt med kalas?
    Hade vi sagt ja till alla kalas, då hade vi inte haft många helger fria för annat. Det blev bättre när sonen gick i skolan, då var det färre, kanske något varannan månad, precis lagom.
    Men när han gick sista året på dagis, då var det hopplöst.
    Han hade tur, i skolan gick han i små klasser ända upp tom fyran. Så det var sällan kalas. Min systerdotter, som gick i en stor klass, där var det kalas minst två ggr i månaden och det fungerade inte alls med familjen alla gånger.

Än värre var det med sambons barn, den ena gick i en klass som var väldigt mycket för kalas. Hade det barnet gått på varje kalas, då hade hela helgerna varit fokuserat kring kalasen för det barnet och syskonen hade varit låsta
  • frökenelisabeth
    sextiotalist skrev 2017-08-14 13:09:51 följande:
    Hade vi sagt ja till alla kalas, då hade vi inte haft många helger fria för annat. Det blev bättre när sonen gick i skolan, då var det färre, kanske något varannan månad, precis lagom.
    Han hade tur, i skolan gick han i små klasser ända upp tom fyran. Så det var sällan kalas. Min systerdotter, som gick i en stor klass, där var det kalas minst två ggr i månaden och det fungerade inte alls med familjen alla gånger.

Än värre var det med sambons barn, den ena gick i en klass som var väldigt mycket för kalas. Hade det barnet gått på varje kalas, då hade hela helgerna varit fokuserat kring kalasen för det barnet och syskonen hade varit låsta
    Det kan ju vara en stor grej för barnen. Jag bjuder sällan in till kalas för mig själv, men när jag väl gör det så nog sjutton blir jag ledsen om folk inte kommer för att de "inte har lust". Men det är klart att det beror på hur kalastätt det är på skola/dagis, och om man vet att det brukar komma 10-15 barn eller mer på alla kalas så spelar det kanske ingen roll med en mer eller mindre. 

Här där vi bor är det rätt vanligt att hålla kalas på dagtid, och så följer pedagogerna med hem till barnet tillsammans med barngruppen. Känns som en bra lösning som inte riskerar att frysa ut något barn, och man minskar också risken för att det inbjudande barnet inte får några gäster. 

Tror du inte att ett barn skulle bli ledset om INGEN kom på kalaset för att de inte "hade lust"?
  • Majan78
    sextiotalist skrev 2017-08-14 13:09:51 följande:

Oj, min 10-åring har blivit bjuden på kanske 5 - 6 kompiskalas i hela sitt liv...
Svar på tråden Hur gör ni om ert barn blir bjudet på kalas?