Inlägg från: frökenelisabeth |Visa alla inlägg
  • frökenelisabeth

Hur gör ni om ert barn blir bjudet på kalas?

Jag håller lite med dig, TS. Man går på kalas om man inte har något annat viktigt inplanerat. Viktigast av allt - tackar man ja så ser man till att komma också. Alldeles för vanligt - även bland vuxna tyvärr - att man tackar ja och sen bara uteblir. 

Det är ju inte direkt ovanligt att ingen kommer på kalaset, eller att det bara kommer en eller två, och det krävs inte heller speciellt mkt fantasi för att förstå hur barnet som bjuder in känner sig. 

• frökenelisabeth
    sextiotalist skrev 2017-08-14 13:09:51 följande:
    Men varför är det så viktigt med kalas?
    Hade vi sagt ja till alla kalas, då hade vi inte haft många helger fria för annat. Det blev bättre när sonen gick i skolan, då var det färre, kanske något varannan månad, precis lagom.
    Men när han gick sista året på dagis, då var det hopplöst.
    Han hade tur, i skolan gick han i små klasser ända upp tom fyran. Så det var sällan kalas. Min systerdotter, som gick i en stor klass, där var det kalas minst två ggr i månaden och det fungerade inte alls med familjen alla gånger.

Än värre var det med sambons barn, den ena gick i en klass som var väldigt mycket för kalas. Hade det barnet gått på varje kalas, då hade hela helgerna varit fokuserat kring kalasen för det barnet och syskonen hade varit låsta
    Det kan ju vara en stor grej för barnen. Jag bjuder sällan in till kalas för mig själv, men när jag väl gör det så nog sjutton blir jag ledsen om folk inte kommer för att de "inte har lust". Men det är klart att det beror på hur kalastätt det är på skola/dagis, och om man vet att det brukar komma 10-15 barn eller mer på alla kalas så spelar det kanske ingen roll med en mer eller mindre. 

Här där vi bor är det rätt vanligt att hålla kalas på dagtid, och så följer pedagogerna med hem till barnet tillsammans med barngruppen. Känns som en bra lösning som inte riskerar att frysa ut något barn, och man minskar också risken för att det inbjudande barnet inte får några gäster. 

Tror du inte att ett barn skulle bli ledset om INGEN kom på kalaset för att de inte "hade lust"?
Svar på tråden Hur gör ni om ert barn blir bjudet på kalas?