• Sockerpingla

Hur gör ni om ert barn blir bjudet på kalas?

Hej!

Jag undrar lite över hur andra mammor och pappor resonerar kring detta med barnkalas.
    Om er son eller dotter blir bjuden på kalas av någon i klassen, men inte vill gå på kalaset, hur ställer ni er till det då?

---> Skäl som ditt barn skulle ange, när du frågar: "varför vill du inte gå?", skulle exempelvis kunna vara:

- "jag tycker att NN är tråkig"
    - "jag tycker inte om NN" (trots att NN inte är dum eller elak, - dock utfryst)
    - "jag vill bara inte"
    - "min bästa kompis ska inte gå, så jag vill inte heller gå"
    - "NN är inte min kompis" (utan någon specifik anledning - inga bråk eller agg)

---> Samtliga skäl känns, för mig, icke legitima. Man tackar, enligt mig, INTE nej till en inbjudan med något av de skälen.

MEN... Hur resonerar DU?

Tacksam för svar (och ser helst att vi alla håller god ton). Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur gör ni om ert barn blir bjudet på kalas?
  • Uopp
    Sockerpingla skrev 2017-08-13 09:46:02 följande:

Fint! <3 Vi tänker lika vad det verkar.

Frågeställningen gällde dock inte barn som är blyga. Utan enbart barn som lägger armarna i kors och säger "Jag VILL INTE! Jag har inga specifika skäl - jag vill bara inte".

Jag anser också att man bör lära sitt barn att göra något för någon annan.

Ett barnkalas varar i cirka 2-3 timmar. Ge förböveln 2-3 timmar av ditt liv - och var med och bidra till att kalasbarnet får ett härligt födelsedagskalas. Det är fasiken inte mycket begärt!

Jag håller helt med. Bara att man måste modifiera utifrån sitt eget barns personlighet.

Men i grunden är det bra att träna på att vara en bra kompis och kunna göra något för någon annan.

Likaså har jag försökt att bjuda även barnet som är bråkigt eller störande, för att även hen ska få nåt kalas att gå på. Om man vet innan att ett barn har svårigheter så kan man se till att ha extra koll och utforma kalaset så att det funkar. Det kan betyda världens skillnad för ett barn med svårigheter att få komma på kalas.
  • Majan78
    Sockerpingla skrev 2017-08-13 09:38:00 följande:

Varit ligger skillnaden på _barnets_ egenförskaffade skolkamrater, och era vänners barn (nära vänner), samt släktingar? 

Skillnaden är att släktingar och familjens vänner är något bestående, barnen byter vänner varje år.
  • Kurlie

Blir barnen bjudna på kalas kommer vi om vi inte har annat planerat. Barnet i skolålder har alltid tyckt det varit kul och skulle nog gå även om barnen som bjuder inte är hans favoriter i klassen. Men ville han av någon orsak inte skulle jag aldrig försöka övertala honom. Litar på hans känsla där och hans integritet är viktig för mig.

Sen är det väldigt synd om de barn där ingen dyker upp. För en av sonens kompisar som bjöd in för något år sen blev det nästan så då en annan hade kalas samtidigt så bara vår pojke och ett yngre barn till föräldrarnas vän dök upp. Ändå bättre än att ingen kom men kan tänka mig det kan ha varit jobbigt.

• Swagger

Mitt barn är inte så gammalt än, men jag skulle försöka övertala mitt barn att gå på kalaset, speciellt om jag vet att barnet som har kalas är utfryst och det är grupptryck som gör att mitt barn inte vill gå. Jag hade t.ex. försökt få mitt barn att tänka sig in i det andra barnets situation.

• Crazzy
    Swagger skrev 2017-08-13 10:46:51 följande:

Mitt barn är inte så gammalt än, men jag skulle försöka övertala mitt barn att gå på kalaset, speciellt om jag vet att barnet som har kalas är utfryst och det är grupptryck som gör att mitt barn inte vill gå. Jag hade t.ex. försökt få mitt barn att tänka sig in i det andra barnets situation.

Samma här.
  • riboflavin
    Sockerpingla skrev 2017-08-13 09:38:00 följande:

Varit ligger skillnaden på _barnets_ egenförskaffade skolkamrater, och era vänners barn (nära vänner), samt släktingar? 

För att resten av familjen då åker iväg och ingen barnvakt antagligen.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Queennr1

Om det är ett kalas hos nån som jag har anledning tro, inte är så populär och kanske har svårt med kompisar så skulle jag vädja till mitt barns empat och prata om hur han tror det skulle kännas om ingen ville komma på kalaset. Detta skulle med all sannolikhet få honom att gå dit frivilligt. Annars skulle jag muta honom. Dit skulle han i alla fall.

Om det gällde ett kalas hos någon som jag visste inte skulle få några problem med gäster så skulle han väl få låta bli att gå om Han inte kände för det.

• Queennr1
    Sockerpingla skrev 2017-08-13 09:31:25 följande:

Ni som hittills svarat; hur skulle ni reagera om INGEN bjuden gäst kom till ERT barns kalas?

Och en annan fråga; ifrågasätter ni inte ens VARFÖR barnet säger att hen inte vill gå?

Tänk om det är så att just DITT barn, ihop med andra barn i klassen, satt i system att frysa ut barnet som just bjudit till kalas? - Bör man som förälder inte åtminstone fråga iaf?

Nej, förresten, EN fråga till: Samma dag som kalaset är, ser ni ett inlägg på FACEBOOK, om att ett barn står och GRÅTER på "sin dag", pga att INGEN kom på kalaset. - Mamman som skriver inlägget bjuder in alla- vem som helst som kan tänkas komma och glädja det lilla gråtande barnet- skulle ni gå då?

Hur skulle ni reagera?

Jag var på ett sådant kalas med mitt barn förra året. Hos en total främling. ALLA hade tackat nej till kalaset eller avbokat i sista minuten och där stod de med glass och ballonger och en ledsen unge. Vi köpte med en liten present och knallade dit fast det absolut inte ligger i min natur att mingla med främmande människor. Vi var väl 4-5 stycken som hörsammat kalasinbjudab på Facebook och barnet fick ett litet firande till slut.
  • Nandez
    Kurlie skrev 2017-08-13 10:33:58 följande:
    Blir barnen bjudna på kalas kommer vi om vi inte har annat planerat. Barnet i skolålder har alltid tyckt det varit kul och skulle nog gå även om barnen som bjuder inte är hans favoriter i klassen. Men ville han av någon orsak inte skulle jag aldrig försöka övertala honom. Litar på hans känsla där och hans integritet är viktig för mig.

Sen är det väldigt synd om de barn där ingen dyker upp. För en av sonens kompisar som bjöd in för något år sen blev det nästan så då en annan hade kalas samtidigt så bara vår pojke och ett yngre barn till föräldrarnas vän dök upp. Ändå bättre än att ingen kom men kan tänka mig det kan ha varit jobbigt.
    Också min åsikt.
Svar på tråden Hur gör ni om ert barn blir bjudet på kalas?