• Anonym (TT)

Dela på bensin för skolskjuts efter separation?

Barnens far bor kvar på samma ort där barnen går i skola/är skrivna efter separation. Jag bor 2,5 mil från orten pga att det inte finns några lämpliga boenden där vi tidigare bodde tillsammans, jag pendlar alltså 10 mil varje dag för att skjutsa barnen till skolan och det tär såklart på min ekonomi.

Det finns en lösning att det yngsta barnet börjar på förskola på min ort (som exet passerar varje dag till/från jobbet) och det äldsta barnet har möjlighet till skolskjuts, då skulle vi slippa pendlandet men exet skulle behöva plocka upp barnet här ist för på sin ort, annars ingen skillnad för honom.

Han "vägrar" dock detta då han anser att hans ort är deras hemort.

Verkar det då rimligt att möta mig halvvägs genom att föreslå att dela på mina bensinkostnader?

• Svar på tråden Dela på bensin för skolskjuts efter separation?
  • Anonym (TT)
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-11 07:33:38 följande:

Jag känner mer att det är den individuella kvinnans problem. Ingen tvingade ju henne att skaffa barn. Tänkte hon aldrig "vad händer om vi separerar" eller "jag kanske ska bli ekonomiskt stabil först"?

Ekonomin är inte den primära poängen i det här, utan handlar mer om någon slags rättvisa och kompromiss efter han sagt nej till ett förslag jag lagt fram pga orsaker som är viktiga för honom personligen, hans egen förtjusning till hans hemort.
  • Anonym (pappskalle)
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-11 07:33:38 följande:

Jag känner mer att det är den individuella kvinnans problem. Ingen tvingade ju henne att skaffa barn. Tänkte hon aldrig "vad händer om vi separerar" eller "jag kanske ska bli ekonomiskt stabil först"?

Det är ett strukturellt problem om det finns ett markant mönster.

I majoriteten av alla relationer är mannen äldre än kvinnan (tror det finns biologisk skäl till sådant parningsmönster) vilket ger att han förmodligen också är mer ekonomiskt stabil.
  • Anonym (pappskalle)
    Anonym (TT) skrev 2017-08-11 09:26:06 följande:

Ekonomin är inte den primära poängen i det här, utan handlar mer om någon slags rättvisa och kompromiss efter han sagt nej till ett förslag jag lagt fram pga orsaker som är viktiga för honom personligen, hans egen förtjusning till hans hemort.

Lagstiftningen säger vilka basic skyldigheter ni som vårdnadshavare har. Allt förutom det är frivilligt.

Prata med honom. Kanske bryr han sig om att situationen ska vara bra för alla. Kanske inte.
  • Anonym (..)
    Anonym (pappskalle) skrev 2017-08-11 09:31:40 följande:

I majoriteten av alla relationer är mannen äldre än kvinnan (tror det finns biologisk skäl till sådant parningsmönster) vilket ger att han förmodligen också är mer ekonomiskt stabil.

Har du nån lösning på "problemet" då?

Känns som de flesta söker en partner som de anser är lämpade för att bilda familj med, och tjejer värderar uppenbarligen en något äldre man med ekonomiska resurser som något mer attraktiv, samtidigt som män kanske generellt föredrar yngre tjejer (eftersom de är mer fertila eller andra biologiska skäl).
  • Anonym (asdf)
    Anonym (?) skrev 2017-08-11 07:46:32 följande:
    Den här kommentaren visar hur dålig isatt du är i sådana här frågor. 
    Varför? Kan hon inte tänka själv och det är samhällets fel?

Jo så är det ju. Men vilket kvinna som helst som inte vill vara en del av detta mönster behöver inte vara det.
  • Anonym (pappskalle)
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-11 17:46:53 följande:

Varför? Kan hon inte tänka själv och det är samhällets fel?Jo så är det ju. Men vilket kvinna som helst som inte vill vara en del av detta mönster behöver inte vara det.

Föreslår du att vi ska bli bortse från våra biologiskt betingade attraktionsmönster och gå över till konvenansäktenskap?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (pappskalle) skrev 2017-08-11 17:55:11 följande:
    Föreslår du att vi ska bli bortse från våra biologiskt betingade attraktionsmönster och gå över till konvenansäktenskap?
    Jag anser att man kan tänka innan man skaffar barn, även som kvinna.
  • Anonym (pappskalle)
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-11 18:04:15 följande:

Jag anser att man kan tänka innan man skaffar barn, även som kvinna.

Tror kunskaperna kring det här är rätt låga i befolkningen. Kanske en statlig informationskampanj med goda exempel från Indien där konvenansäktenskap är vanliga.
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (?) skrev 2017-08-11 07:46:32 följande:
    Den här kommentaren visar hur dålig isatt du är i sådana här frågor. 
    Du skämtar väl? För du kan väl inte mena att kvinnor är för dumma för att tänka på sin framtida ekonomi när de är gamla nog att knulla och välja att behålla en graviditet? Kvinnor är inga offer!
  • nevermind

Men stackars barn som ska hålla på och åka så mycket i onödan!

Fattar inte varför pappan ska hålla på och sätta sig på tvären.

• Anonym (Skärpning)
    nevermind skrev 2017-08-12 17:14:02 följande:

Va? De får åka samma sträcka oavsett om pappan är med och betalar eller inte. Barnen är skrivna hos honom och ska naturligtvis ha förskola och skola där. Ts valde att flytta. Så är det någon som "utsätter de stackars barnen" för en massa resor så är det Ts.
  • Brumma
    nevermind skrev 2017-08-12 17:14:02 följande:

Det hade ju blivit lika mkt åkande för barnet om TS får som hon vill?

Hur tänkte du nu?
  • Anonym (TT)
    Anonym (Skärpning) skrev 2017-08-12 17:26:38 följande:

Va? De får åka samma sträcka oavsett om pappan är med och betalar eller inte. Barnen är skrivna hos honom och ska naturligtvis ha förskola och skola där. Ts valde att flytta. Så är det någon som "utsätter de stackars barnen" för en massa resor så är det Ts.

Vem har sagt något om att det var jag som valde att flytta?
  • Brumma
    Anonym (TT) skrev 2017-08-15 08:44:03 följande:

Vem har sagt något om att det var jag som valde att flytta?

Även om det inte var på ditt initiativ så var det du som flyttade. Barnen bor kvar med sin pappa på hemorten..
  • Anonym (?)
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-11 17:46:53 följande:
    Varför? Kan hon inte tänka själv och det är samhällets fel?

Jo så är det ju. Men vilket kvinna som helst som inte vill vara en del av detta mönster behöver inte vara det.
    Uppenbarligen du som inte vill tänka själv. Du har bestämt dig för att det är som du skrev först och så är det inte. Flera kloka kommentarer har kommit som du säkert har sett så jag låter det vara därvid. 
Svar på tråden Dela på bensin för skolskjuts efter separation?