• Anonym (TT)

Dela på bensin för skolskjuts efter separation?

Barnens far bor kvar på samma ort där barnen går i skola/är skrivna efter separation. Jag bor 2,5 mil från orten pga att det inte finns några lämpliga boenden där vi tidigare bodde tillsammans, jag pendlar alltså 10 mil varje dag för att skjutsa barnen till skolan och det tär såklart på min ekonomi.

Det finns en lösning att det yngsta barnet börjar på förskola på min ort (som exet passerar varje dag till/från jobbet) och det äldsta barnet har möjlighet till skolskjuts, då skulle vi slippa pendlandet men exet skulle behöva plocka upp barnet här ist för på sin ort, annars ingen skillnad för honom.

Han "vägrar" dock detta då han anser att hans ort är deras hemort.

Verkar det då rimligt att möta mig halvvägs genom att föreslå att dela på mina bensinkostnader?

• Svar på tråden Dela på bensin för skolskjuts efter separation?
  • Anonym (pappskalle)
    Brumma skrev 2017-08-11 01:00:03 följande:

Om det skall till en dom på underhåll vid växelvis boende krävs det omfattande skillnader i inkomsten. Jag har för mig att det finns en dom hittills i Sverige, så det är mkt ovanligt.

Och den domen fungerar som ett prejudikat.

Ts behöver inte stämma pappan utan bara förklara hur rättsläget ser ut. Och att de ska diskutera ett eventuellt underhåll så att det inte behöver gå så långt som till domstol.
  • Brumma
    Anonym (TT) skrev 2017-08-11 00:51:27 följande:

Jag är också lite nyfiken på resonemanget, att han anses ha rätt att inte gå med på eller vägra? Varför anses han ha rätten att godkänna, om ni förstår hur jag menar? Varför antas jag vara den som ska anpassa mig? Frågar av ren nyfikenhet, inte för att provocera. Jag ser det bara inte riktigt själv.

För att han bor kvar och det är så lagen är skriven. Att den är skriven så är ju för att skydda barnen. De skall, om möjligt, få bo kvar där de är rotade. Klara riktlinjer/lagar är ju även till för att minimera konflikter där barnet hamnar mitt emellan.
  • Anonym (pappskalle)

Eftersom ni har gemensam (?) vårdnad så kräver alla beslut gällande barnen att ni uppnår konsensus. Det ene av er kan alltså inte fatta några som helst större beslut på egen hand.

Därav följer att du inte har rätt att flytta barnen eller byta deras skola på egen hand.

Så det handlar inte om att han har rätt att bestämma mer utan om att du inte får bestämma på egen hand.

• Anonym (TT)
    Brumma skrev 2017-08-11 01:14:19 följande:

Du får inye "bara flytta på barnet" om barnet är skrivet hos pappan. Så Nej, det kan du in2ye hävda.

Lagen säger att om barnet bor växelvist och föräldrarna är oense om var barnet skall vara skrivet SKA det fortsätta vara folkbokfört i ursprungshemmet om ngn av föräldrarna bör kvar. Annars hos den förälder som bör kvar i ursprungsorten.

Om båda föräldrarna flyttat och bor kvar på orten utgår man utifrån vem som - fågelvägen - bör närmast barnets skola/förskola.

Nej jag vet om allt detta och det skulle heller aldrig hända, jag använde det uttrycket mest för att statuera ett exempel på själva resonemanget att mina bensinkostnader inte är hans problem, hur jag skulle kunna resonera likadant kring just det yngsta barnets uppfattning om vad som är hemorten.

Om jag inte har råd att skjutsa dem till skolan, och inte heller har råd/inte hittar ett boende på hans/barnens barnomsorgsort, men för hög inkomst för stöd, hur skulle man bete sig då...?
  • Anonym (pappskalle)

Blir så leds på att läsa en till tråd där könsroller missgynnar kvinnan.

Kvinnor skaffar "alltid" barn med äldre och ekonomiskt mer stabila karlar än de själva. Vad händer då när det blir skilsmässa? Alltid kvinnorna som tvingas lämna hem och barn för att de har sämre ekonomiska förutsättningar. Det är banne mig ett strukturellt problem.

• Anonym (TT)
    Anonym (pappskalle) skrev 2017-08-11 01:20:25 följande:

Eftersom ni har gemensam (?) vårdnad så kräver alla beslut gällande barnen att ni uppnår konsensus. Det ene av er kan alltså inte fatta några som helst större beslut på egen hand.

Därav följer att du inte har rätt att flytta barnen eller byta deras skola på egen hand.

Så det handlar inte om att han har rätt att bestämma mer utan om att du inte får bestämma på egen hand.

Precis, just därför ställer jag mig också frågande till om han "har rätt" att säga blankt nej.

Därav min ev kompromiss, delade bensinkostnader.
  • Anonym (pappskalle)
    Anonym (TT) skrev 2017-08-11 01:23:19 följande:

Nej jag vet om allt detta och det skulle heller aldrig hända, jag använde det uttrycket mest för att statuera ett exempel på själva resonemanget att mina bensinkostnader inte är hans problem, hur jag skulle kunna resonera likadant kring just det yngsta barnets uppfattning om vad som är hemorten.

Om jag inte har råd att skjutsa dem till skolan, och inte heller har råd/inte hittar ett boende på hans/barnens barnomsorgsort, men för hög inkomst för stöd, hur skulle man bete sig då...?

Man lämnar över boendet till den andra föräldern. Man kan ju hoppas på att pappan inte vill vara heltidsförälder och kan tänka sig bidra med bensinpengar för att slippa.
  • Anonym (pappskalle)
    Anonym (TT) skrev 2017-08-11 01:26:21 följande:

Precis, just därför ställer jag mig också frågande till om han "har rätt" att säga blankt nej.

Därav min ev kompromiss, delade bensinkostnader.

Ni har båda rätt att säga både ja och nej. Men det krävs ja från både för att ett beslut ska vara giltigt.
  • BurningDiamond
    Anonym (TT) skrev 2017-08-11 00:51:27 följande:

Jag är också lite nyfiken på resonemanget, att han anses ha rätt att inte gå med på eller vägra? Varför anses han ha rätten att godkänna, om ni förstår hur jag menar? Varför antas jag vara den som ska anpassa mig? Frågar av ren nyfikenhet, inte för att provocera. Jag ser det bara inte riktigt själv.

Jag gör ett antagande nu...
    Ni har vid något tillfälle båda gått med på gemensam vårdnad och ett umgänge som ser ut som det gör i nuläget, och vem som ska vara boendeförälder.
    Så länge inte båda parterna är överens om att ändra umgänge, boendeförälder eller annat ni redan är överens om så kommer ursprungliga överenskommelsen gälla.
    Därför är det han som måste godkänna om du vill ändra något, och du som måste godkänna om han vill ändra något.
  • Brumma
    Anonym (TT) skrev 2017-08-11 01:23:19 följande:

Bensinkostnaden för att köra barnen till o från skolan varannan vecka uppgår till under tusenlappen per månad (räknade med att bilen drar ca 0.7l per mil).

För många är 1000:- mycket pengar men för ngn som tjänar mer än att underhållsstöd vid växelvist boende borde det kunna hittas pengar till detta.

Gränsen vid två barn ligger på ca 21000 i månaden. Ca 16000 ut efter skatt. Med barnbidrag för två barn (antar ni har delat barnbidrag) blir det ca 17000:-

Jag är inte säker men man skulle ju kunna tänka sig att om man inte kan prioritera fram den summan för att kunna ha barnen växelvis kanske boendet tilldöms på heltid till den förälder som bor nära skolan.
Svar på tråden Dela på bensin för skolskjuts efter separation?