• Anonym (TT)

Dela på bensin för skolskjuts efter separation?

Barnens far bor kvar på samma ort där barnen går i skola/är skrivna efter separation. Jag bor 2,5 mil från orten pga att det inte finns några lämpliga boenden där vi tidigare bodde tillsammans, jag pendlar alltså 10 mil varje dag för att skjutsa barnen till skolan och det tär såklart på min ekonomi.

Det finns en lösning att det yngsta barnet börjar på förskola på min ort (som exet passerar varje dag till/från jobbet) och det äldsta barnet har möjlighet till skolskjuts, då skulle vi slippa pendlandet men exet skulle behöva plocka upp barnet här ist för på sin ort, annars ingen skillnad för honom.

Han "vägrar" dock detta då han anser att hans ort är deras hemort.

Verkar det då rimligt att möta mig halvvägs genom att föreslå att dela på mina bensinkostnader?

• Svar på tråden Dela på bensin för skolskjuts efter separation?
  • Brumma
    Anonym (TT) skrev 2017-08-11 01:26:21 följande:

Precis, just därför ställer jag mig också frågande till om han "har rätt" att säga blankt nej.

Därav min ev kompromiss, delade bensinkostnader.

För att du flyttat och vill genonföra en förändring. Han tar inte ett beslut om förändring utan låter det vara som det är. Du vill ändra.

Det är skillnaden :)
  • Anonym (asdf)
    Anonym (pappskalle) skrev 2017-08-11 01:23:54 följande:

Blir så leds på att läsa en till tråd där könsroller missgynnar kvinnan.

Kvinnor skaffar "alltid" barn med äldre och ekonomiskt mer stabila karlar än de själva. Vad händer då när det blir skilsmässa? Alltid kvinnorna som tvingas lämna hem och barn för att de har sämre ekonomiska förutsättningar. Det är banne mig ett strukturellt problem.

Jag känner mer att det är den individuella kvinnans problem. Ingen tvingade ju henne att skaffa barn. Tänkte hon aldrig "vad händer om vi separerar" eller "jag kanske ska bli ekonomiskt stabil först"?
  • Anonym (?)
    Anonym (TT) skrev 2017-08-11 00:20:55 följande:

Barnens far bor kvar på samma ort där barnen går i skola/är skrivna efter separation. Jag bor 2,5 mil från orten pga att det inte finns några lämpliga boenden där vi tidigare bodde tillsammans, jag pendlar alltså 10 mil varje dag för att skjutsa barnen till skolan och det tär såklart på min ekonomi.

Det finns en lösning att det yngsta barnet börjar på förskola på min ort (som exet passerar varje dag till/från jobbet) och det äldsta barnet har möjlighet till skolskjuts, då skulle vi slippa pendlandet men exet skulle behöva plocka upp barnet här ist för på sin ort, annars ingen skillnad för honom.

Han "vägrar" dock detta då han anser att hans ort är deras hemort.

Verkar det då rimligt att möta mig halvvägs genom att föreslå att dela på mina bensinkostnader?

Men de här 10 milen, är det enbart för att du ska lämna barnen? Var har du ditt arbete?
  • Anonym (?)
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-11 07:33:38 följande:
    Jag känner mer att det är den individuella kvinnans problem. Ingen tvingade ju henne att skaffa barn. Tänkte hon aldrig "vad händer om vi separerar" eller "jag kanske ska bli ekonomiskt stabil först"?
    Den här kommentaren visar hur dålig isatt du är i sådana här frågor. 
  • Anonym (?)

Du kan väl fråga honom, säger han nej kan du ringa familjerätten och fråga dem om de har några råd till dig. 

• Anonym (Flytta)

Du får väl försöka lösa din situation genom att försöka hitta ett annat boende då?

• Anonym (TT)
    Anonym (?) skrev 2017-08-11 07:45:54 följande:

Men de här 10 milen, är det enbart för att du ska lämna barnen? Var har du ditt arbete?

Ja. Jag har mitt jobb där jag bor.
  • Anonym (TT)
    Brumma skrev 2017-08-11 01:52:08 följande:

Bensinkostnaden för att köra barnen till o från skolan varannan vecka uppgår till under tusenlappen per månad (räknade med att bilen drar ca 0.7l per mil).

För många är 1000:- mycket pengar men för ngn som tjänar mer än att underhållsstöd vid växelvist boende borde det kunna hittas pengar till detta.

Gränsen vid två barn ligger på ca 21000 i månaden. Ca 16000 ut efter skatt. Med barnbidrag för två barn (antar ni har delat barnbidrag) blir det ca 17000:-

Jag är inte säker men man skulle ju kunna tänka sig att om man inte kan prioritera fram den summan för att kunna ha barnen växelvis kanske boendet tilldöms på heltid till den förälder som bor nära skolan.

Min fråga var hypotetisk, jag undrar mest hur det kan tänkas funka om man tex har en dyr hyra osv.
  • Anonym (TT)
    Anonym (?) skrev 2017-08-11 07:48:08 följande:

Du kan väl fråga honom, säger han nej kan du ringa familjerätten och fråga dem om de har några råd till dig. 

Visst, jag tänker dock göra tvärtom, och gjorde den här tråden av nyfikenhet, vad som kan tänkas vara rimligt och hur ni här ser på saken eftersom jag förstår att det handlar om någon slags gråzon. Och så får jag väga upp om det är värt att ta upp för 500,-/mån, dock mycket pengar och förlorad tid på ett år.
  • Anonym (TT)
    Anonym (Flytta) skrev 2017-08-11 08:09:03 följande:

Du får väl försöka lösa din situation genom att försöka hitta ett annat boende då?

Det hade jag om den möjligheten hade funnits. Det finns bara fallfärdiga kåkar (landsbygd) och dyra hyresrätter.
Svar på tråden Dela på bensin för skolskjuts efter separation?