• Anonym (TT)

Dela på bensin för skolskjuts efter separation?

Barnens far bor kvar på samma ort där barnen går i skola/är skrivna efter separation. Jag bor 2,5 mil från orten pga att det inte finns några lämpliga boenden där vi tidigare bodde tillsammans, jag pendlar alltså 10 mil varje dag för att skjutsa barnen till skolan och det tär såklart på min ekonomi.

Det finns en lösning att det yngsta barnet börjar på förskola på min ort (som exet passerar varje dag till/från jobbet) och det äldsta barnet har möjlighet till skolskjuts, då skulle vi slippa pendlandet men exet skulle behöva plocka upp barnet här ist för på sin ort, annars ingen skillnad för honom.

Han "vägrar" dock detta då han anser att hans ort är deras hemort.

Verkar det då rimligt att möta mig halvvägs genom att föreslå att dela på mina bensinkostnader?

• Svar på tråden Dela på bensin för skolskjuts efter separation?
  • Brumma
    Anonym (TT) skrev 2017-08-11 00:42:26 följande:

Familjerätten givetvis, men jag undviker helst onödiga konflikter. Därför hör jag här vad utomstående parter ev tycker.

Fast familjerätten kan inte beodra honom att betala. De kan hjälpa er att samtala och komma fram till en lösning, men han behöver inte ens gå dit om han inte vill.
  • Anonym (TT)
    Brumma skrev 2017-08-11 00:52:23 följande:

Fast familjerätten kan inte beodra honom att betala. De kan hjälpa er att samtala och komma fram till en lösning, men han behöver inte ens gå dit om han inte vill.

Tänker du på familjerådgivningen nu? Familjerätten är ju en juridisk aktör så att säga, och ett stöd vid familjerättsliga tvister, bla ekonomiska sådana. Att inte ens behöva gå dit då som förälder låter ju lite konstigt.
  • Brumma
    Anonym (pappskalle) skrev 2017-08-11 00:49:48 följande:

Ni är separerade och era ekonomier likaså. Du har ansvar för barnens omkostnader under dina veckor. Dina bensinkostnader är egentlugen inte hans problem.

Tror dock man kan ha rätt till underhåll även vid växelvis boende. Det kan ju vara ett alternativ om du har höga omkostnader och låga inkomster. Föreslå det kanske. Indirekt blir det ju så att han i så fall skulle bidra till bensinkostnaderna.

Om det skall till en dom på underhåll vid växelvis boende krävs det omfattande skillnader i inkomsten. Jag har för mig att det finns en dom hittills i Sverige, så det är mkt ovanligt.
  • Anonym (TT)
    Anonym (pappskalle) skrev 2017-08-11 00:49:48 följande:

Ni är separerade och era ekonomier likaså. Du har ansvar för barnens omkostnader under dina veckor. Dina bensinkostnader är egentlugen inte hans problem.

Tror dock man kan ha rätt till underhåll även vid växelvis boende. Det kan ju vara ett alternativ om du har höga omkostnader och låga inkomster. Föreslå det kanske. Indirekt blir det ju så att han i så fall skulle bidra till bensinkostnaderna.

Nej visst är mina bensinkostnader inte hans problem men då skulle ju jag kunna hävda att hans egen affektion till hans hemort är obetydlig i sammanhanget, och bara flytta på barnet, som anser båda sina hemorter lika mycket trygga för att hxn inte vet något annat än växelvist boende och ändå ska byta grupp till hösten? Det är inte riktigt så jag vill att det ska funka.
  • Anonym (TT)

Underhåll är förmodligen inte aktuellt i sammanhanget, det känns bara trist hur han ändå passerar vår ort varje dag medan vi får pendla åt ett helt annat håll, när det som sagt finns en bra lösning som förmodligen hade funkat jättebra.

• Anonym (Eyvie)
    Anonym (TT) skrev 2017-08-11 00:51:27 följande:

Jag är också lite nyfiken på resonemanget, att han anses ha rätt att inte gå med på eller vägra? Varför anses han ha rätten att godkänna, om ni förstår hur jag menar? Varför antas jag vara den som ska anpassa mig? Frågar av ren nyfikenhet, inte för att provocera. Jag ser det bara inte riktigt själv.

Eftersom du flyttade från barnens hemort. Juridiken struntar i att du inte kunde hitta boende på samma ställe och eftersom barnen är skrivna på den orten kan du inte flytta på barnen utan att han också är med på det.
  • Brumma
    Anonym (TT) skrev 2017-08-11 00:56:16 följande:

Tänker du på familjerådgivningen nu? Familjerätten är ju en juridisk aktör så att säga, och ett stöd vid familjerättsliga tvister, bla ekonomiska sådana. Att inte ens behöva gå dit då som förälder låter ju lite konstigt.

Nej, jag tänker på familjerätten.

Familjerätten är inte ety beslutsfattande organ. Däremot kan tingsrätten be familjerätten att göra en utredning gällande var barnet lämpligast ska bo vid en tvist. Denna utredning tas i beaktande gällande umgänget och vårsnadsfrågor men är inte bindande.

Familjerätten erbjuder samarbetssamtal för föräldrar som inye kommer överens i frågor gällande Vårdnad, boende, umgänge och ubderhåll. Men de kan inye BESLUTA gällande dessa frågor. Och, det är som sagt frivilligt att gå dit.

Om man hamnar i tvist i domstol, så kan domstolen beodra samarbetssamtal och DÅ är det inte frivilligt länge. Men för att detta skall hända behöver du stämma ditt ex först.
  • Brumma
    Anonym (TT) skrev 2017-08-11 01:04:34 följande:

Underhåll är förmodligen inte aktuellt i sammanhanget, det känns bara trist hur han ändå passerar vår ort varje dag medan vi får pendla åt ett helt annat håll, när det som sagt finns en bra lösning som förmodligen hade funkat jättebra.

Har du låg inkomst har du rätt till underhållsstöd via försäkringskassan även vid växelvis boende.

Hade vi varannan vecka?
  • Brumma
    Anonym (TT) skrev 2017-08-11 01:01:36 följande:

Nej visst är mina bensinkostnader inte hans problem men då skulle ju jag kunna hävda att hans egen affektion till hans hemort är obetydlig i sammanhanget, och bara flytta på barnet, som anser båda sina hemorter lika mycket trygga för att hxn inte vet något annat än växelvist boende och ändå ska byta grupp till hösten? Det är inte riktigt så jag vill att det ska funka.

Du får inye "bara flytta på barnet" om barnet är skrivet hos pappan. Så Nej, det kan du in2ye hävda.

Lagen säger att om barnet bor växelvist och föräldrarna är oense om var barnet skall vara skrivet SKA det fortsätta vara folkbokfört i ursprungshemmet om ngn av föräldrarna bör kvar. Annars hos den förälder som bör kvar i ursprungsorten.

Om båda föräldrarna flyttat och bor kvar på orten utgår man utifrån vem som - fågelvägen - bör närmast barnets skola/förskola.
  • Anonym (TT)
    Brumma skrev 2017-08-11 01:10:55 följande:

Har du låg inkomst har du rätt till underhållsstöd via försäkringskassan även vid växelvis boende.

Hade vi varannan vecka?

Jag har inte tillräckligt låg inkomst för underhållsstöd. Ja vi har varannan vecka.
Svar på tråden Dela på bensin för skolskjuts efter separation?