• Anonym (Undrande)

Bonusbarn hemma om man är mammaledig?

Jag är gravid och har börjat planera min mammaledighet. Ser verkligen fram emot den eftersom det är mitt första biologiska barn och jag längtar efter mitt barn så himla mycket. Idag fick jag höra av en bekant att jag "måste" ha mina bonusbarn hemma från dagis/fritids när jag är mammaledig. Stämmer det?

Bonussonen kommer vara 9 när bebisen föds och bonusdottern 6 så sonen går i skolan som slutar kl 13.15 och sedan på fritids till 16.45 när pappan hämtar efter jobbet. Dottern kommer att gå sin sista termin på dagis (jag ska föda 1:a april) och är där mellan ca 8-16.30. Kommer jag att behöva hämta dottern efter ett visst antal timmar och sonen när han slutar skolan?

Jag tycker om barnen och vi har en bra relation så kommentarer om att jag är elak som inte "vill" ha dem hemma undanbedes. Anledningen till att jag blir stressad av detta är pga att sonen har ADHD och är väldigt krävande i perioder och alltid väldigt aktiv och rastlös. Även dottern är ett krävande barn med MYCKET känslor åt alla håll. Syskonen kommer inte heller särskilt bra överens och bråkar mycket. Det är krävande att ta hand om dessa barn när vi är två vuxna så hur jag ska klara det själv med dem och dessutom en mini som kommer behöva all uppmärksamhet i början, det förstår jag inte.

Känner att den glädjen jag känt över att få vara hemma och lära känna mitt nya barn börjar bytas ut mot stress för hur jag ska klara av att rodda allt med de andra barnen. Jag har dessutom inget körkort så det känns så himla stressigt om jag ska behöva gå till dagis och hämta först vid 11 (baserat på att hon får vara på dagis 3 timmar om dagen) och sedan till skolan vid 13.15. Det är ca 20 min promenad till båda. Sedan ska de tas om hand med mellanmål och aktiviteter tills pappan kommer hem vid 17. Vart finns tiden för mig och bebis att lära känna varandra om dagarna ska se ut så?

Nu blev det ett långt inlägg men grundfrågan är alltså: kan bonusbarnen gå på dagis/fritids som vanligt även när jag är föräldraledig?

• Svar på tråden Bonusbarn hemma om man är mammaledig?
  • Brumma
    Anonym (Undrande) skrev 2017-08-11 09:55:44 följande:

Tack för alla svar, har läst igenom och ska boka ett möte med dagis/skola och prata igenom detta med dem så får vi se vad de säger och hur vi ska lägga upp det. :)

Fast förskolan har väl inte sagt ngt?

Din sambo fortsätter att gå efter sina tider.

Går ni efter dina idag? Hämtar du barnen tidigare om du är hemma inman din sambo?
  • Anonym (moe)
    smulpaj01 skrev 2017-08-11 09:50:43 följande:

Läste du vad jag citerade? Förstod du innebörden i det jag skrev?

OM man tycker att livliga barn är jobbiga och därav vill avstå från barn så bör man inte skaffa fler, det är helt okej att känna så.

Jag har vänner med ADHD barn, mitt barns halvsyster har ADHD så jag förstår om man inte orkar fler ungar med den problematiken.

Nu hade jag (mitt barn) tur att inte ärva diagnosen från sin pappa men tyvärr fick jag bara ett barn. Hade gärna skaffat fler men jag älskar min bonusdotter nästan som mitt eget

Jag har läst det du citerade och även det den personen i sin tur citerade. Att uttrycka sig som du gjorde är inte okej. Jag tror inte du förstår själv hur illa det låter. En kvinna är gravid och du diskuterar att någon i hennes situation, under någon viss omständighet som du inte respekterar, inte borde ha valt att skaffa "denna unge heller". Det är fruktansvärt att säga så och det du citerade har inget av den ton som du valde att använda. Du kunde ha valt dina ord. Jag tror inte du menar detta vad gäller ts men att antyda att någon i något läge inte borde ha "skaffat en unge" som redan finns och kommer att födas är minst sagt obehagligt.
  • Anonym (Z)
    Kickan81 skrev 2017-08-10 22:58:41 följande:

Tack så mkt för informationen. :)

Har dina utgifter halverats Kickan81?
  • AnnaSthlm

Nej, du är inte barnens vårdnadshavare och förskolan har en skyldighet att tillhandahålla barnomsorg under pappans arbetstider. Sitt lugnt i båten.

• Grus grus

Barnen är inte dina biologiska så tiderna blir efter pappans arbetstider. Däremot beräknas avgifterna på hushållets gemensamma inkomster, så där är du skyldig att redovisa din inkomst.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Anonym (Undrande)
    Brumma skrev 2017-08-11 11:12:47 följande:

Fast förskolan har väl inte sagt ngt?

Din sambo fortsätter att gå efter sina tider.

Går ni efter dina idag? Hämtar du barnen tidigare om du är hemma inman din sambo?

Nej de har inte sagt något alls om mina tider. I nuläget börjar jag samma tid som pappan och slutar senare så det har aldrig varit aktuellt att jag skulle hämta.
  • Brumma
    Anonym (Undrande) skrev 2017-08-11 11:36:53 följande:

Nej de har inte sagt något alls om mina tider. I nuläget börjar jag samma tid som pappan och slutar senare så det har aldrig varit aktuellt att jag skulle hämta.

Har de inte efterfrågat dina tider innan så finns ingen anledning att de gör det nu :)

De flesta förskolor vet vad som gäller så jag hade faktiskt bara släppt detta och inte tagit upp det med förskolan alls.

OM de säger ngt kan det vara bra att ha läst på men högst troligt gör de inte det :)
  • Anonym (kitty)

Nej, ingen kan tvinga dig att ta hand om barn som du inte har vårdnaden om. Det är de barnens föräldrar som ansvarar för dem och deras vistelse på fritids eller hemma. Det har rent lagligt ingenting med dig att göra, vare sig du är mamma till halvsyskon eller ej.

• Anonym (Fsk-lärare)
    sextiotalist skrev 2017-08-11 10:43:13 följande:

Ni ska INTE boka en tid med dagis/skola. Din man meddelar sina tider, om de protesterar med hänvisning att du är föräldraledig, då svarar ni bara att ni har tagit reda på vad som gäller och vet att det är vårdnadshavarens tider som det ska anpassas till, hänvisa då till domen som kom nu senast i förvaltningsrätten annars finns det ett äldre domslut  från regeringsrätten.

Exakt, det är vårdnadshavarens tider som gäller.

Däremot kan man ju "jämka" lite, vi gjorde så att pappa lämnade bonusen på fritids på morgonen så jag skulle slippa stiga upp och lämna, däremot gick hon hem direkt efter skolan.
  • sextiotalist
    Anonym (Fsk-lärare) skrev 2017-08-11 13:22:07 följande:
    Exakt, det är vårdnadshavarens tider som gäller.

Däremot kan man ju "jämka" lite, vi gjorde så att pappa lämnade bonusen på fritids på morgonen så jag skulle slippa stiga upp och lämna, däremot gick hon hem direkt efter skolan.
    Absolut, men det är något som ts och hennes man ska komma överens om.
Svar på tråden Bonusbarn hemma om man är mammaledig?