• Anonym (Undrande)

Bonusbarn hemma om man är mammaledig?

Jag är gravid och har börjat planera min mammaledighet. Ser verkligen fram emot den eftersom det är mitt första biologiska barn och jag längtar efter mitt barn så himla mycket. Idag fick jag höra av en bekant att jag "måste" ha mina bonusbarn hemma från dagis/fritids när jag är mammaledig. Stämmer det?

Bonussonen kommer vara 9 när bebisen föds och bonusdottern 6 så sonen går i skolan som slutar kl 13.15 och sedan på fritids till 16.45 när pappan hämtar efter jobbet. Dottern kommer att gå sin sista termin på dagis (jag ska föda 1:a april) och är där mellan ca 8-16.30. Kommer jag att behöva hämta dottern efter ett visst antal timmar och sonen när han slutar skolan?

Jag tycker om barnen och vi har en bra relation så kommentarer om att jag är elak som inte "vill" ha dem hemma undanbedes. Anledningen till att jag blir stressad av detta är pga att sonen har ADHD och är väldigt krävande i perioder och alltid väldigt aktiv och rastlös. Även dottern är ett krävande barn med MYCKET känslor åt alla håll. Syskonen kommer inte heller särskilt bra överens och bråkar mycket. Det är krävande att ta hand om dessa barn när vi är två vuxna så hur jag ska klara det själv med dem och dessutom en mini som kommer behöva all uppmärksamhet i början, det förstår jag inte.

Känner att den glädjen jag känt över att få vara hemma och lära känna mitt nya barn börjar bytas ut mot stress för hur jag ska klara av att rodda allt med de andra barnen. Jag har dessutom inget körkort så det känns så himla stressigt om jag ska behöva gå till dagis och hämta först vid 11 (baserat på att hon får vara på dagis 3 timmar om dagen) och sedan till skolan vid 13.15. Det är ca 20 min promenad till båda. Sedan ska de tas om hand med mellanmål och aktiviteter tills pappan kommer hem vid 17. Vart finns tiden för mig och bebis att lära känna varandra om dagarna ska se ut så?

Nu blev det ett långt inlägg men grundfrågan är alltså: kan bonusbarnen gå på dagis/fritids som vanligt även när jag är föräldraledig?

• Svar på tråden Bonusbarn hemma om man är mammaledig?
  • Anonym (Dr)

Nej boka inte möte! Fortsätt bara med att vårdnadshavaren, alltså pappan, lämnar sina tider.

När det är hans tur att vara föräldraledig får barnen kortare dagar.

• Anonym (eget val)

Du har ingen skyldighet att hämta dina bonusbarn i skola/förskola utan det är pappans tider som gäller. Men det finns ju andra aspekter än lagen. 

Min sons bonusmamma som varit med i hans liv sen han var tre har ett flertal gånger uttryckt att det är tråkigt att sonen och hon inte har en nära relation. 
    Hon har varit föräldraledig två gånger med hans syskon och inte en enda gång har hon hämtat honom tidigare på förskolan och senare på skolan. När hon var ledig med sitt andra barn hämtade hon storasyster på förskolan men min son hennes bonusbarn fick vara kvar tills pappan slutade jobbet och hämtade honom. 

Hennes fulla rätt enligt lagen men det har ju också gjort att sonen känner sig utanför och inte lika delaktig i familjen. För hans del hade det gjort skillnad om hon iaf ibland hade hämtat honom tidigare, hennes agerande har skadat deras relation. Hon har tydligt visat att han inte är en lika stor del i familjen från hennes håll. 

• Anonym (Br1)

Hej Ts,

Har inget att tillägga då de flesta i tråden svarat så bra, men måste skriva bara för att jag blir så glad över det, brukade förr låta väldigt annorlunda.

Jag har själv tre barn som precis fått sitt första halvsyskon och jag har sagt deras pappa att fråga mig om det kör ihop sig (han jobbar mycket på annan ort) för jag har inga problem med att ha mina lite mer och förstår om deras bonusmamma är helt uppe i sin första lilla bebis (jag hoppas hon är det, det BÖR man faktiskt vara!).

Lycka till med bebben!

• Anonym (Z)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-08-11 09:55:44 följande:

Tack för alla svar, har läst igenom och ska boka ett möte med dagis/skola och prata igenom detta med dem så får vi se vad de säger och hur vi ska lägga upp det. :)

Hur gick det?
  • Ess
    Anonym (eget val) skrev 2017-09-23 09:37:24 följande:

Hennes fulla rätt enligt lagen men det har ju också gjort att sonen känner sig utanför och inte lika delaktig i familjen. För hans del hade det gjort skillnad om hon iaf ibland hade hämtat honom tidigare, hennes agerande har skadat deras relation. Hon har tydligt visat att han inte är en lika stor del i familjen från hennes håll. 

Men faktum är att han inte är en del av hennes familj.
    Pappan hämtade väl tidigt när han var ledig med småbarnen?
  • Ess
    Anonym (Dr) skrev 2017-09-23 09:02:24 följande:

Nej boka inte möte! Fortsätt bara med att vårdnadshavaren, alltså pappan, lämnar sina tider.

När det är hans tur att vara föräldraledig får barnen kortare dagar.

Nej, finns absolut ingen anledning att öppna upp till en massa personligt tyckande från personalens sida.
  • sextiotalist
    Anonym (Br1) skrev 2017-09-23 09:41:38 följande:

Hej Ts,

Har inget att tillägga då de flesta i tråden svarat så bra, men måste skriva bara för att jag blir så glad över det, brukade förr låta väldigt annorlunda.

Jag har själv tre barn som precis fått sitt första halvsyskon och jag har sagt deras pappa att fråga mig om det kör ihop sig (han jobbar mycket på annan ort) för jag har inga problem med att ha mina lite mer och förstår om deras bonusmamma är helt uppe i sin första lilla bebis (jag hoppas hon är det, det BÖR man faktiskt vara!).

Lycka till med bebben!

Och troligen kommer denna nyblivna mamma få möjlighet att knyta an sitt barn och öppna för att syskonen kan knyta an sitt syskon, för att kraven minimeras och hon vet att hon har dig bakom sig.
  • Anonym (eget val)
    Ess skrev 2017-09-23 09:54:22 följande:
    Men faktum är att han inte är en del av hennes familj.
    Pappan hämtade väl tidigt när han var ledig med småbarnen?
    Det är väl klart att han är en del i hennes familj, de bor liksom ihop halva tiden i deras liv och hon är mamma till hans syskon. 

Och ja, självklart hämtade pappan när han var ledig med syskonen. 
  • Anonym (moe)
    Anonym (eget val) skrev 2017-09-27 22:17:09 följande:
    Det är väl klart att han är en del i hennes familj, de bor liksom ihop halva tiden i deras liv och hon är mamma till hans syskon. 

Att känna sig som en familj beror inte på om man bor ihop och är mamma till hans syskon. Bonusbarn kan vara ganska så selektiva med vilka de räknar som sin familj och då spelar det ingen roll om man har de bästa intentioner att vara en familj med alla i hushållet. Det kan tära mer på relationen än att bygga upp den.
  • sextiotalist
    Anonym (moe) skrev 2017-09-28 11:42:44 följande:
    Att känna sig som en familj beror inte på om man bor ihop och är mamma till hans syskon. Bonusbarn kan vara ganska så selektiva med vilka de räknar som sin familj och då spelar det ingen roll om man har de bästa intentioner att vara en familj med alla i hushållet. Det kan tära mer på relationen än att bygga upp den.
    Många glömmer respekten för barnen, jag kör med mitt mantra, barnen och den nya ska ha en relation som de är bekväma med, om det sedan är lagom distans, som ett syskon, som än nära vän, en föräldraroll, som en moster/faster/morbror/farbror, kusin eller endast förälderns partner, så är det rätt, så länge den nya och barnen är bekväma med det.
  • Brumma
    Anonym (moe) skrev 2017-09-28 11:42:44 följande:

Håller med här.

Både ESS och anonym (eget val) verkar glömma att alla inte ser saken likadant..

Min bonusdotter har mig angiven som mamma på Facebook - jag är familj. Hennes mammas nya är "mammas partner", även om han är pappa till hennes syskon. Det är inte så att hon ogillar honom, tvärtom gillar hon honom, men de är inte "familj" per automatik.
  • Ess
    Brumma skrev 2017-09-28 12:14:12 följande:
    Håller med här.

Både ESS och anonym (eget val) verkar glömma att alla inte ser saken likadant..

Min bonusdotter har mig angiven som mamma på Facebook - jag är familj. Hennes mammas nya är "mammas partner", även om han är pappa till hennes syskon. Det är inte så att hon ogillar honom, tvärtom gillar hon honom, men de är inte "familj" per automatik.
    Faktum är ju att den "bonusmamman" vi kommenterar inte ser det barnet som en del av sin familj. 
    Att man inte blir en familj bara för att man flyttar ihop, måste ju du också hålla med om. Det tar tid att bygga upp, och många hittar andra sätt som funkar bättre eller sämre.
  • Ess
    Anonym (eget val) skrev 2017-09-27 22:17:09 följande:

NEJ, han blir inte en del av hennes familj bara för detta du nämner. 

• Brumma
    Ess skrev 2017-09-29 07:23:44 följande:

Faktum är ju att den "bonusmamman" vi kommenterar inte ser det barnet som en del av sin familj. 

Att man inte blir en familj bara för att man flyttar ihop, måste ju du också hålla med om. Det tar tid att bygga upp, och många hittar andra sätt som funkar bättre eller sämre.

Fast det vet inte vi. Hon hämtade inte bonusbarnets tidigare MEN vi vet inte varför eller hur hon ser på sitt bonusbarn i övrigt.

Självklart blir man inte familj bara för att man flyttar ihop - vilket var precis vad jag påpekade i mitt inlägg. Men man tar inte heller för givet vilken relation man har enbart baserat på om man hämtar på förskolan eller inte... Det är inget "faktum". Bonusmamman ifråga har inte skrivit här eller Hur? Enbart barnets mamma och det är hennes uppfattning.
  • Brumma
    Ess skrev 2017-09-29 07:26:28 följande:

NEJ, han blir inte en del av hennes familj bara för detta du nämner. 

Och inte heller är hon automatiskt INTE hans familj enbart för att hon inte hämtar tidigare...
  • Anonym (eget val)
    Brumma skrev 2017-09-29 10:27:59 följande:
    Fast det vet inte vi. Hon hämtade inte bonusbarnets tidigare MEN vi vet inte varför eller hur hon ser på sitt bonusbarn i övrigt.

Självklart blir man inte familj bara för att man flyttar ihop - vilket var precis vad jag påpekade i mitt inlägg. Men man tar inte heller för givet vilken relation man har enbart baserat på om man hämtar på förskolan eller inte... Det är inget "faktum". Bonusmamman ifråga har inte skrivit här eller Hur? Enbart barnets mamma och det är hennes uppfattning.
    Ser att flera har kommenterat huruvida bonusbarn är familj eller ej. 

Jag kan inte förstå hur man inte kan tycka att ens bonusbarn är en del i ens familj när man bott tillsammans och följt ett barns uppväxt från blöjbarn till tonåring. Att halvsyskonen ser sig som syskon men att man inte är familj med syskonens mamma. Det är för mig obegripligt. Men alla är, tycker och känner olika. 

Givetvis står det inte och faller med huruvida man hämtar på förskola eller inte. Men i min sons fall så önskar bonusmamman att hon hade en närmre relation med sin bonusson. Att de idag inte har den nära relation hon vill, det har hon enligt mig varit med och skapat med de val hon har gjort. 
    Men han gillar henne, respekterar henne och ser henne som sin bonusmamma och jag är glad att hon finns i hans liv. 
Svar på tråden Bonusbarn hemma om man är mammaledig?