• Anonym (Undrande)

Bonusbarn hemma om man är mammaledig?

Jag är gravid och har börjat planera min mammaledighet. Ser verkligen fram emot den eftersom det är mitt första biologiska barn och jag längtar efter mitt barn så himla mycket. Idag fick jag höra av en bekant att jag "måste" ha mina bonusbarn hemma från dagis/fritids när jag är mammaledig. Stämmer det?

Bonussonen kommer vara 9 när bebisen föds och bonusdottern 6 så sonen går i skolan som slutar kl 13.15 och sedan på fritids till 16.45 när pappan hämtar efter jobbet. Dottern kommer att gå sin sista termin på dagis (jag ska föda 1:a april) och är där mellan ca 8-16.30. Kommer jag att behöva hämta dottern efter ett visst antal timmar och sonen när han slutar skolan?

Jag tycker om barnen och vi har en bra relation så kommentarer om att jag är elak som inte "vill" ha dem hemma undanbedes. Anledningen till att jag blir stressad av detta är pga att sonen har ADHD och är väldigt krävande i perioder och alltid väldigt aktiv och rastlös. Även dottern är ett krävande barn med MYCKET känslor åt alla håll. Syskonen kommer inte heller särskilt bra överens och bråkar mycket. Det är krävande att ta hand om dessa barn när vi är två vuxna så hur jag ska klara det själv med dem och dessutom en mini som kommer behöva all uppmärksamhet i början, det förstår jag inte.

Känner att den glädjen jag känt över att få vara hemma och lära känna mitt nya barn börjar bytas ut mot stress för hur jag ska klara av att rodda allt med de andra barnen. Jag har dessutom inget körkort så det känns så himla stressigt om jag ska behöva gå till dagis och hämta först vid 11 (baserat på att hon får vara på dagis 3 timmar om dagen) och sedan till skolan vid 13.15. Det är ca 20 min promenad till båda. Sedan ska de tas om hand med mellanmål och aktiviteter tills pappan kommer hem vid 17. Vart finns tiden för mig och bebis att lära känna varandra om dagarna ska se ut så?

Nu blev det ett långt inlägg men grundfrågan är alltså: kan bonusbarnen gå på dagis/fritids som vanligt även när jag är föräldraledig?

• Svar på tråden Bonusbarn hemma om man är mammaledig?
  • Anonym (Nej)
    Kickan81 skrev 2017-08-10 22:39:07 följande:

Hur kommer det sig att om bonus föräldern inte behöver hämta barn efter sina tiden utan bara efter den biologiska förälden varför ska man då lägga ihop inkomsten från båda när det kommer till att betala barnomsorgen.

Jag och min sambo har inga gemensamma barn än men dom går efter bådas lön inte bara min. Jag får inte ha natt dagis för min son för att jag har en sambo som kan ta hand om han på kvällarna. Jag jobbar oftast kväll eller natt. Har även ensam vårdnad om han.

Måste säga ts du la ut en väldigt intressant fråga faktiskt.

Det där måste du fattat fel. Klart du har rätt till omsorg efter dina behov.
  • Kickan81
    Anonym (Nej) skrev 2017-08-10 23:12:56 följande:

Det där måste du fattat fel. Klart du har rätt till omsorg efter dina behov.

Har alltid fått höra från dagis att tider ska anpassas efter vuxna i hemmet. Nu spelar det ingen roll då han börjat på fritis och snart förskolan . Men jag har som tur en sambo som mer än gärna hjälper mig med mina barn och det har funkat. Idags läget hade jag inte ens kunnat jobba som jag gör nu utan min sambo.
  • Brumma
    Kickan81 skrev 2017-08-11 00:35:46 följande:

Har alltid fått höra från dagis att tider ska anpassas efter vuxna i hemmet. Nu spelar det ingen roll då han börjat på fritis och snart förskolan . Men jag har som tur en sambo som mer än gärna hjälper mig med mina barn och det har funkat. Idags läget hade jag inte ens kunnat jobba som jag gör nu utan min sambo.

Att din sambo mer än gärna hjälper till är en sak. Det är inte samma sak som att han måste om han INTE hade velat. Vilket var vad du insinuerade ;)
  • Kickan81
    Brumma skrev 2017-08-11 00:49:13 följande:

Att din sambo mer än gärna hjälper till är en sak. Det är inte samma sak som att han måste om han INTE hade velat. Vilket var vad du insinuerade ;)

Eftersom jag fått den informationen så har jag inte kunnat lämna efter mina tider utan han har fått hämtat på dagis varje dag sen vi flytta ihop. Fast nu har vi inte längre det problemet då fritis ej har öppet på natten så måste han hämta han efter sitt jobb i alla fall då jag jobbar kväll och natt.
  • Anonym (Nej)
    Kickan81 skrev 2017-08-11 00:35:46 följande:
    Ja då har du blivit felinformerad. Det är efter vårdnadshavarna det ska anpassas efter.
  • nevermind
    Anonym (Förstår inte) skrev 2017-08-10 17:47:20 följande:

Varför vill man inte försöka involvera hela bonusfamiljen så att ni blir EN familj? Skulle du tänkt likadant om det hade varit fina biologiska barn?

Hade de varit biologiska hade hon kanske låtit bli att skaffa fler?! Med tanke på hur livliga dom är.
  • smulpaj01

Hämta båda kl 16 tycker jag. Då får du både egen tid med bebis och barnen får tid med sitt syskon.
    När pappan är föräldraledig kan han ha dem hemma direkt efter skolan.

• smulpaj01
    nevermind skrev 2017-08-11 06:59:08 följande:
    Hade de varit biologiska hade hon kanske låtit bli att skaffa fler?! Med tanke på hur livliga dom är.
    Tänker man så birde hon inte skaffat denna unge heller!
    ADHD är ärftligt så det blir nog bara en unge för ts om hon ska orka?!
  • violis

" Kickan81" Det kan vara så att kommunen har rätt i just ert fall... Kommunerna har ingen skyldighet (tyvärr) att tillhandahålla " nattis" - komunen är bara enligt lag skyldig att tillhandahålla förskola på dagtid " vanliga" tider. Eftersom det inte är lag på att ha " nattis"( eller jourförskola= en förskola/avd som öppnar förre kl 06.00 och eller stänger runt 22) så KAN kommunen " hitta på" vilka regler de själva vill till dessa typer av förskola Tex då att det är hushållets tider som gäller inte vårdnadshavarens ( eftersom antalet platser som regel är förhållandevis få) Detta gör att OM man jobbar " obekväma" tider och eller helger så KAN en bonusförälder vara skyldig att hämta/lämna på fsk tillskillnad mot när man jobbar dagtid då,det ALLTID är vårdnadshavarens tider som gäller( dvs i TS fall så länge HON är f-ledig så väljer HON själv om hon vill/orkar/har lust att hämta/lämna Bonusbarnen( eller ett av dem)SEN när PAPPAN tar ut f- ledigt så har HAN inte rätt till barnomsorg elnigt lagen ( sedan tillåter vissa komuner detta ändå) MEN iom att Ts skriver att sonen har(grav ?) ADHD så kan SONEN rätt att ha kvar sina rutiner även om pappan är hemma- SONEN kan ha rätt till " utökad tid" men detta är något som behöver styrkas med läkarintyg och ska godkännas av komunen så TS tänk på att pappan behöver kolla upp detta i GOD tid så att ni inte står där och så får sonen inte vara kvar i sina rutiner = allt brakar ihop för honom. ( kan mycket väl falla inom LSS..lite osäker på just det- minns inte exakt vad som stått på besluten - killen jag hade på "min" avd som fick småsyskon började skolan förra året 😀- men han gick sina vanliga tider även när mamma var föräldraledig annars är det 15h som gäller i "min" kommun )

• Ess
    Kickan81 skrev 2017-08-10 22:39:07 följande:

Hur kommer det sig att om bonus föräldern inte behöver hämta barn efter sina tiden utan bara efter den biologiska förälden varför ska man då lägga ihop inkomsten från båda när det kommer till att betala barnomsorgen.

Jag och min sambo har inga gemensamma barn än men dom går efter bådas lön inte bara min. Jag får inte ha natt dagis för min son för att jag har en sambo som kan ta hand om han på kvällarna. Jag jobbar oftast kväll eller natt. Har även ensam vårdnad om han.

Måste säga ts du la ut en väldigt intressant fråga faktiskt.

Därför att förälderns betalningsförmåga ökar om hen är sammanboende. Så det rör sig egentligen inte alls om din lön som sådan.

Jag hade dragit Nattis vistelsen vidare eftersom din sambo inte är ansvarig för ditt barn. Har dom special bestämmelser på Nattis så hade jag börjat söka nytt jobb, för jag skulle inte vilja tvinga mitt barn på min sambo.
Svar på tråden Bonusbarn hemma om man är mammaledig?