• Anonym (Undrande)

Bonusbarn hemma om man är mammaledig?

Jag är gravid och har börjat planera min mammaledighet. Ser verkligen fram emot den eftersom det är mitt första biologiska barn och jag längtar efter mitt barn så himla mycket. Idag fick jag höra av en bekant att jag "måste" ha mina bonusbarn hemma från dagis/fritids när jag är mammaledig. Stämmer det?

Bonussonen kommer vara 9 när bebisen föds och bonusdottern 6 så sonen går i skolan som slutar kl 13.15 och sedan på fritids till 16.45 när pappan hämtar efter jobbet. Dottern kommer att gå sin sista termin på dagis (jag ska föda 1:a april) och är där mellan ca 8-16.30. Kommer jag att behöva hämta dottern efter ett visst antal timmar och sonen när han slutar skolan?

Jag tycker om barnen och vi har en bra relation så kommentarer om att jag är elak som inte "vill" ha dem hemma undanbedes. Anledningen till att jag blir stressad av detta är pga att sonen har ADHD och är väldigt krävande i perioder och alltid väldigt aktiv och rastlös. Även dottern är ett krävande barn med MYCKET känslor åt alla håll. Syskonen kommer inte heller särskilt bra överens och bråkar mycket. Det är krävande att ta hand om dessa barn när vi är två vuxna så hur jag ska klara det själv med dem och dessutom en mini som kommer behöva all uppmärksamhet i början, det förstår jag inte.

Känner att den glädjen jag känt över att få vara hemma och lära känna mitt nya barn börjar bytas ut mot stress för hur jag ska klara av att rodda allt med de andra barnen. Jag har dessutom inget körkort så det känns så himla stressigt om jag ska behöva gå till dagis och hämta först vid 11 (baserat på att hon får vara på dagis 3 timmar om dagen) och sedan till skolan vid 13.15. Det är ca 20 min promenad till båda. Sedan ska de tas om hand med mellanmål och aktiviteter tills pappan kommer hem vid 17. Vart finns tiden för mig och bebis att lära känna varandra om dagarna ska se ut så?

Nu blev det ett långt inlägg men grundfrågan är alltså: kan bonusbarnen gå på dagis/fritids som vanligt även när jag är föräldraledig?

• Svar på tråden Bonusbarn hemma om man är mammaledig?
  • Brumma
    aerial skrev 2017-08-10 21:24:22 följande:

Det är olika från kommun till kommun. I min kommun får inte barn till föräldralediga ha sina barn på fritids, vet dock inte med bonusbarn. Jobbar själv på fritids men vi har aldrig haft barn som fått halvsyskon.

Nej, det är inte olika från kommun till kommun. Lagen gäller i hela Sverige - det är vårdnadshavarnas (eller om barnet bor delvis hos en förälder utan Vårdnad - förälderns) tider Och "tillstånd" som räknas. Aldrig en bonusförälder.
  • Plupp73

Tillåt dig själv att komma in i mammarollen med din första bebis först. Om du orkar och känner att du vill kan du ju någon gång ibland hämta bonusbarnen tidigare. Det är jätteintensivt att tillfredsställa 3 barns behov samtidigt, och särskilt om du inte får sova på nätterna pga bebisen. Du behöver kunna vila när bebisen vilar i första hand. 

Framförallt för 6-åringen blir det långa dagar de veckor ni har dem, men hämtas ju tidigare av sin mamma varannan vecka, och kanske farfar/farmor kan komma och hämta tidigare ibland?

• Anonym (Nej)
    aerial skrev 2017-08-10 21:24:22 följande:

Det är olika från kommun till kommun. I min kommun får inte barn till föräldralediga ha sina barn på fritids, vet dock inte med bonusbarn. Jobbar själv på fritids men vi har aldrig haft barn som fått halvsyskon.

Nej det är inte olika. Man är inte skyldig att ta hand om bonusbarn i någon kommun.
  • Lena

Läs igen vad jag skrev. Jag menade att du ibland skulle hämta bara på förskolan eller bara på skolan så de två fick bonda med bebisen utan konkurrens och du fick de lite lättare än båda på en gån.

• Kickan81

Hur kommer det sig att om bonus föräldern inte behöver hämta barn efter sina tiden utan bara efter den biologiska förälden varför ska man då lägga ihop inkomsten från båda när det kommer till att betala barnomsorgen.

Jag och min sambo har inga gemensamma barn än men dom går efter bådas lön inte bara min. Jag får inte ha natt dagis för min son för att jag har en sambo som kan ta hand om han på kvällarna. Jag jobbar oftast kväll eller natt. Har även ensam vårdnad om han.

Måste säga ts du la ut en väldigt intressant fråga faktiskt.

• entillelin
    Brumma skrev 2017-08-10 19:30:07 följande:
    Otrolig omställning skulle det naturligtvis vara :)
    Konstig inställning Brumma!
    Vill minnas att du tycker bonusföräldrars ansvar är precis lika viktigt som en biologisk förälders....?!?
  • Brumma
    Kickan81 skrev 2017-08-10 22:39:07 följande:

Hur kommer det sig att om bonus föräldern inte behöver hämta barn efter sina tiden utan bara efter den biologiska förälden varför ska man då lägga ihop inkomsten från båda när det kommer till att betala barnomsorgen.

Jag och min sambo har inga gemensamma barn än men dom går efter bådas lön inte bara min. Jag får inte ha natt dagis för min son för att jag har en sambo som kan ta hand om han på kvällarna. Jag jobbar oftast kväll eller natt. Har även ensam vårdnad om han.

Måste säga ts du la ut en väldigt intressant fråga faktiskt.

De går efter hushållets inkomst eftersom delen man normalt räknar skall gå till tex hyra beräknas halveras när man är två i hushållet. Liksom alla fasta utgifter :)

Som ensamstående har du mindre över, som sambo mer (eftersom du delar på utgifterna).

Vill du ha sonen på nattdagis så gå vidare med dem. Det är DINA arbetstider som gäller. Din sambo har inte med saken att göra (enligt lagen ).
  • Kickan81
    Brumma skrev 2017-08-10 22:53:52 följande:

De går efter hushållets inkomst eftersom delen man normalt räknar skall gå till tex hyra beräknas halveras när man är två i hushållet. Liksom alla fasta utgifter :)

Som ensamstående har du mindre över, som sambo mer (eftersom du delar på utgifterna).

Vill du ha sonen på nattdagis så gå vidare med dem. Det är DINA arbetstider som gäller. Din sambo har inte med saken att göra (enligt lagen ).

Tack så mkt för informationen. :)
  • Brumma
    entillelin skrev 2017-08-10 22:52:13 följande:

Konstig inställning Brumma!

Vill minnas att du tycker bonusföräldrars ansvar är precis lika viktigt som en biologisk förälders....?!?

Då minns du nog fel :)

Men länka gärna till vart jag skrivit det :)

Jag anser att en bonusförälder kan få/ta det ansvar som passar just den familjen bäst. Så länge barnen behandlas bra såklart. I vissa familjer passar det att bonusföräldern tar en mer aktiv "föräldraroll" och lika mkt ansvar som föräldrarna. I vissa familjer passar det att bonusföräldern är en extra vuxen som inte har ngt föräldraansvar utan ett vuxenansvar. I vissa familjer passar det bäst att föräldern tar allt ansvar och bonusföräldern "plockar russinen ur kakan".

Konstig inställning? Att alla föräldrar har rätt att vara förstaångsföräldrar?

På vilket sätt då?
  • Brumma
    Kickan81 skrev 2017-08-10 22:58:41 följande:

Tack så mkt för informationen. :)

Varsågod :)
Svar på tråden Bonusbarn hemma om man är mammaledig?