Inlägg från: Anonym (Undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrande)

Bonusbarn hemma om man är mammaledig?

Jag är gravid och har börjat planera min mammaledighet. Ser verkligen fram emot den eftersom det är mitt första biologiska barn och jag längtar efter mitt barn så himla mycket. Idag fick jag höra av en bekant att jag "måste" ha mina bonusbarn hemma från dagis/fritids när jag är mammaledig. Stämmer det?

Bonussonen kommer vara 9 när bebisen föds och bonusdottern 6 så sonen går i skolan som slutar kl 13.15 och sedan på fritids till 16.45 när pappan hämtar efter jobbet. Dottern kommer att gå sin sista termin på dagis (jag ska föda 1:a april) och är där mellan ca 8-16.30. Kommer jag att behöva hämta dottern efter ett visst antal timmar och sonen när han slutar skolan?

Jag tycker om barnen och vi har en bra relation så kommentarer om att jag är elak som inte "vill" ha dem hemma undanbedes. Anledningen till att jag blir stressad av detta är pga att sonen har ADHD och är väldigt krävande i perioder och alltid väldigt aktiv och rastlös. Även dottern är ett krävande barn med MYCKET känslor åt alla håll. Syskonen kommer inte heller särskilt bra överens och bråkar mycket. Det är krävande att ta hand om dessa barn när vi är två vuxna så hur jag ska klara det själv med dem och dessutom en mini som kommer behöva all uppmärksamhet i början, det förstår jag inte.

Känner att den glädjen jag känt över att få vara hemma och lära känna mitt nya barn börjar bytas ut mot stress för hur jag ska klara av att rodda allt med de andra barnen. Jag har dessutom inget körkort så det känns så himla stressigt om jag ska behöva gå till dagis och hämta först vid 11 (baserat på att hon får vara på dagis 3 timmar om dagen) och sedan till skolan vid 13.15. Det är ca 20 min promenad till båda. Sedan ska de tas om hand med mellanmål och aktiviteter tills pappan kommer hem vid 17. Vart finns tiden för mig och bebis att lära känna varandra om dagarna ska se ut så?

Nu blev det ett långt inlägg men grundfrågan är alltså: kan bonusbarnen gå på dagis/fritids som vanligt även när jag är föräldraledig?

• Svar på tråden Bonusbarn hemma om man är mammaledig?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Va) skrev 2017-08-10 16:09:25 följande:

Kanske du skulle ha tänkt på allt detta tidigare?

Ja, det kan man tycka. Men hade ingen aning om att reglerna var så eftersom jag inte ör vårdnadshavare. Trodde bara att det gällde de barn man har vårdnaden om.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Va) skrev 2017-08-10 16:19:07 följande:

Jag antar att din man är vårdnadshavare för dina barn? Så då räknas inte ert gemensamma barn som hans första.

Nej det förstår jag men jag har ju inte vårdnaden om bonusbarnen, det har deras pappa och mamma. Så därför trodde jag inte att jag var skyldig att ta hand om dem hela dagarna när jag är mammaledig,
  • Anonym (Undrande)
    Lena skrev 2017-08-10 16:24:41 följande:

Kommuner räknar som de vill men kan inte kräva att någon annan är vårdnadshavarna ska ta hand om barnen.

Jag hade låtit barnen få var sin sovmorgon eller tidig dag per vecka så får de mer ledigt och tid mer sitt syskon samtidigt som det inte blir så mycket extra för dig.

Ja, det tycker jag också är rimligt. Jag hade innan allt detta en tanke om att jag skulle hämta dem tidigare på fredagar, kanske runt 15, så helgen blir lite längre.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2017-08-10 17:47:20 följande:

Varför vill man inte försöka involvera hela bonusfamiljen så att ni blir EN familj? Skulle du tänkt likadant om det hade varit fina biologiska barn?

Om bonusarna varit mina biologiska hade jag nog inte valt att skaffa en till utan nöjt mig med två barn. Nu vill jag dock uppleva att få ett biobarn. Jag vill såklart att de ska vara involverade, men vill inte vara ensam och ha ansvar för tre barn större delen av dagarna. Tror inte heller att de kommer tycka om att vara hemma med mig så mycket eftersom jag inte kommer att kunna åsidosätta ett spädbarn för att underhålla och medla mellan två syskon som bråkar.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (C) skrev 2017-08-10 18:38:36 följande:

Fast 16:30 och 16:45 låter väldigt sent för de äldsta som ändå är rätt små? Har de så långa dagar varje vecka eller är det bara pappan som du inte utnyttjar sin lagstadgade rätt att arbeta deltid ens ett par dagar varannan vecka?

Jag skulle aldrig skaffa ett barn till om jag var ekonomiskt tvungen att ha en sexåring på så långa dagar och jag skulle inte skaffa barn med en man som inte prioriterade barnen. Har pojken adhd har han väl extra stort behov av lugn och ro?

Men det är pappans ansvar inte ditt. Även om jag skulle hämta dem tidigt varje dag,troligen skulle de bli lugnare av kortare dagar. Hämta båda samtidigt efter mellanmålet?

Han jobbar kortare dagar men restiden till och från jobbet är ganska lång, därav långa dagar. Veckan de bor hos sin mamma blir de hämtade tidigare för hon jobbar närmre.

Ekonomin är inga bekymmer, däremot pendlingsavstånd pga stor stad.
  • Anonym (Undrande)
    Lena skrev 2017-08-10 18:28:01 följande:

Jag tror båda barnen skulle gilla om de ibland fick komma hem utan sitt helsyskon.

Vart ska jag göra av det lilla barnet då tycker du? Om jag måste vara hemma med de stora barnen kan jag ju inte lämna bort bebisen. Självklart kommer vi att ha egentid var för sig med de stora barnen men de första månaderna har jag inga planer på att lämna bort min bebis.
  • Anonym (Undrande)
    smulpaj01 skrev 2017-08-11 07:08:49 följande:

Tänker man så birde hon inte skaffat denna unge heller!

ADHD är ärftligt så det blir nog bara en unge för ts om hon ska orka?!

Hade bonusbarnen varit mina biologiska hade jag inte skaffat fler utan varit nöjd med två. Vad det gäller ärftlighet så är det förmodligen från mammans sida i detta fall eftersom både hon, hennes bror och förmodligen deras pappa har ADHD. På min och pappans sida finns det inte vad vi vet.
  • Anonym (Undrande)

Tack för alla svar, har läst igenom och ska boka ett möte med dagis/skola och prata igenom detta med dem så får vi se vad de säger och hur vi ska lägga upp det. :)

• Anonym (Undrande)
    Brumma skrev 2017-08-11 11:12:47 följande:

Fast förskolan har väl inte sagt ngt?

Din sambo fortsätter att gå efter sina tider.

Går ni efter dina idag? Hämtar du barnen tidigare om du är hemma inman din sambo?

Nej de har inte sagt något alls om mina tider. I nuläget börjar jag samma tid som pappan och slutar senare så det har aldrig varit aktuellt att jag skulle hämta.
Svar på tråden Bonusbarn hemma om man är mammaledig?