• Karins08

Fler?

Hej!

Efter 2 misslyckade ivf:er så är det dags för ett tredje försök i augusti.

Är det fler som försökt några gånger och vill lufta sina tankar?

• Svar på tråden Fler?
  • Längtar17

Kan inte skillnaden mellan läkemedlen tyvärr. Har frågan varför jag tar sprutor (Gonapeptyl) istället för nässpray (Synarela) men fick bara till svar att min läkare bedömt det som bättre. Orkade därför inte fråga om stimuleringen.

Är inte LH hormonet som ökar inför ägglossning? Det borde väl inte vara så bra under stimuleringen? Är verkligen en djungel.

• smurf11

Ja, det är verkligen en djungel!
    Men en del behöver väl LH också, så att det passar bättre för vissa!

• Längtar17

Tänker att dom får bestämma vilket som passar bäst. Men är lite irriterad varje gång jag tar gonapeptyl eftersom nålen är grov och det är en stor mängd vätska). Tycker den är värre än Orgalutran om ni tagit den.

Slut på klagandet för nu ;)

Är Letrozol stimulering eller nedreglering?

• Karins08
    Längtar17 skrev 2017-07-20 16:37:34 följande:

Tänker att dom får bestämma vilket som passar bäst. Men är lite irriterad varje gång jag tar gonapeptyl eftersom nålen är grov och det är en stor mängd vätska). Tycker den är värre än Orgalutran om ni tagit den.

Jag vet inte vad Letrozol är, håller på att bli galen känner jag. Har läst att folk tar det istället för pergotime, men jag har inte fått någon bra förklaring till varför.

Sist tog jag Bemfola, fick ut 13 ägg och har nu 5 i frysen så det är inför dem jag ska ta Letrozol i 3 dagar.

Men har ju också funderat på om jag har PCO om våra svårighet beror på att äggen inte släpper..
  • smurf11

Man vill tro att de vet bäst om vilken stimulering som passar.
    Gonapetyl har jag aldrig hört talas om.
    Jag trodde att man bara använde Letrozol för stimulering. Men den ska väl vara hormonbalansernde.
    Karins08 skrev 2017-07-20 16:53:32 följande:
    Jag vet inte vad Letrozol är, håller på att bli galen känner jag. Har läst att folk tar det istället för pergotime, men jag har inte fått någon bra förklaring till varför.

Sist tog jag Bemfola, fick ut 13 ägg och har nu 5 i frysen så det är inför dem jag ska ta Letrozol i 3 dagar.

Men har ju också funderat på om jag har PCO om våra svårighet beror på att äggen inte släpper..
    Letrozol är väl från början tänkt för cancer. Men har visat sig vara bra för att stimulera folliklar. Och vad jag förstår lurar Letrozol kroppen att utsöndra mer FSH.
    Men vad många ägg du fick ut, grattis!
    Men har man letrozol innan man sätter tillbaka äggen också?
  • Karins08

Ja, jag blev på gränsen till överstimulerad. Men är ju glad över antalet ägg just nu, även om jag mitt i allt var så sur. Fick ju sätta in ett 3 dagars då de trodde att alla äggen sen ändå skulle dö. Och på dag 5 levde alla, förutom ett som inte blev befruktat alls. Så kändes som att jag statistiskt fick ett dåligt ägg. Man är så frustrerad när det inte fungerar.

Och jag är som sagt också så förvånad över Letrozol inför FET men att det också kan användas så som du ska göra.

Har ju fått vänta in en mens efter sista misslyckade ivf:et också, och ibland får ju folk köra på direkt så förstår inte riktigt...

• Karins08

Hur många dagar får du ta gonapeptyl? Låter jobbigt mer en så grov nål

Jag går förresten i Sthlm, och du?
  • Längtar17

Karins08: Tar alla positiva tecken jag kan så nu hoppas jag också på 5 i frysen med Bemfola ;) Gissar att Letrozol då gör att slemhinnan blir bra för återföring av ägget?

På min klinik måste man vänta en cykel vid IVF men ska man återföra frysta kan man göra det i nästa. Dom sa att äggstockarna måste få vila efter en stimulering.

Har sprutat i nästan två veckor nu (spruta nr 13 idag!). På måndag får jag förhoppningsvis börja med stimulering och då ska jag ta en halv Gonapeptyl per dag. Tror inte den är så vanlig i Sverige, ingår inte i högkostnadsskyddet.

Bor i Stockholm men går i Danmark. Är ensamstående så behöver en donator.

• Karins08

Ja, så trodde jag också Att man kunde köra FET direkt efteråt, men det fick jag inte.

Behövde iofs vänta länge efter första misslyckade ivf:et, första gjorde jag i januari och andra i maj. Min kropp gillar tydligen inte ivf alls

Hur stor dos Bemfola får du?

Och kul att du också bor i Sthlm Jag går på st Görans här, men har egentligen ingen uppfattning om ev skillnader på kliniker. Har du nån läkare här också som kliniken i Danmark samarbetar med?

Håller tummarna så du får börja på måndag

• Längtar17

Ah, kanske är en sak dom säger och en annan sak med verkligheten det där med att vänta också. Kanske det är längre köer i Stockholm också. Segt hur som!

Hur gammal är du?

Jag har inte fått dosering på Bemfola än, det står 225-300ie i journalen men vet inte hur dom sen avgör. Receptet är på pennan på 300ie. Men brukar få instruktioner med doseringar när jag varit på vul.

Har en svensk läkare på mamamia som hjälper till. Dom har inget samarbete men det funkar hyfsat bra. Lite jobbigt att inte vara garanterad att få vul när det passar men dom gör allt dom kan och hittills har jag tom fått tider som passat mig.

Vet inte heller skillnad. När jag skulle påbörja ringde jag till en del svenska kliniker också men dom var ofta väldigt otrevliga - började med att berätta att det är VÄLDIGT dyrt. När jag ringde till Danmark sa hon bara åh så roligt! Vi bokar en telefontid. Så bestämde mig för Danmark trots att det är mer omständigt.

Svar på tråden Fler?