regndroppe skrev 2017-07-22 10:08:29 följande:
Ikväll ska jag ut och äta med vänner, har kollat menyn och är funderar på någon grej med mozzarella till förrätt. Men vågar man det? Det står att det går bra att äta om den är nyförpackad?? Vad betyder det..? Vågar man äta det på restaurang då? Eftersom jag känner mig osäker så kommer troligtvis ta något annat som jag är mer säker på.
Sen har jag tänkt på det här med när det är säkert att berätta. Der sägs ju vara säkert v 13, men tänk om man får ma i t.ex. v 11 och så man inte märker något förrän typ v 15..? Då är det ju inte alls säkert :/ Eller hur funkar det? Kan man vara ganska säker på att bebis mår bra om man inte märkt några tecken på annat i v 13?
Jepp stämmer som nån skrev att mozzarella helst bör vara upphettad. Kan finna listeria tror jag det var annars. Om den är ordentligt tillagad innan så är det ingen fara men är ofta svårt veta hur fabriker hanterat därav säkrast upphetta den innan man äter :)
Man kan få nått som heter missed abortion. Är ovanligare än missfall som syns men då kan man gå och tro att man är i vecka 20 vid rul och sen ser man att det tyvärr ej finns nått där. Då behöver kroppen hjälp att stöta ut graviditeten. Men det är ju lite ovanligare.
Är du orolig be om ett tidigt ultraljud. När man sett hjärta slå är risken bara 1.5 procent för missfall. Sen efter vecka 13 är den bara 0.1 procent :)