• Murvelns

På gränsen att sjukskriva mig pga kollega

Hej!
    Har en kollega som jag träffar väldigt sällan då vi arbetar på olika enheter men ibland händer det att vi ses och arbetar ett pass ihop.
    Av någon anledning har hon plötsligt börjat behandla mig som luft.
    Hon ger mig "the silent treatment" när vi ses dvs jag finns inte.
    Hon pratar högt och ljudligt och skrattar med alla andra men sitter vi t.ex runt ett bord hoppar hon över att se eller tilltala mig.
    Ses vi korridoren tittar hon bort och hälsar på personen bakom eller framför mig.
    I vårt arbete måste vi samarbeta och imorgon ska vi alltså träffas för att jobba.
    Vi är 4 st som jobbar ihop.
    Jag vet liksom inte hur jag ska bete mig :(
    En del säger att man ska konfrontera, en del att jag ska fortsätta vara trevlig och andra att jag ska bete mig likadant.
    Är oerhört konflikträdd så alternativet att sjukskriva mig känns som en flyktväg samtidigt som jag innerst inne vet att jag bör gå och ta tag i detta.
    Hur gör man?
    Hur hade ni gjort?

Kramar från en ledsen :(

• Svar på tråden På gränsen att sjukskriva mig pga kollega
  • Murvelns

Då är den här då och vi jobbar ihop.

Så fort hon fick syn på mig imorse vände hon demonstrativt bort blicken och hälsade på dom andra istället.

Vid frukosten pratade hon med alla och var även ännu mer högljudd än hon brukar men gav mig inte så mycket som en blick.

Går jag in i rummet där vi jobbar vrider hon inte ens på huvudet och tilltalar jag hela gruppen tittar hon bort.

Har halva dagen kvar men jag skulle verkligen vilja veta hur ni hade betett er om ni var mig?

Inser att känslorna som tar över är de jag upplevde som liten när jag inte fick vara med och hur jag kämpade för att vara omtyckt och accepterat.

Kram ?

• John22

Du tänker missbruka systemet med sjukskrivning för att en person du träffar väldigt sällan ignorerar dig?

Du får väl ignorera henne tillbaka eller fråga henne varför hon beter sig som hon gör, alternativt fråga någon av dina kollegor.

• karamellflickan

Om jag vore du skulle jag ta tjuren vid hornen och be kollegan att få ett enskilt samtal med henne. Sedan så skulle jag berätta hur jag upplevde hennes sätt och att jag undrar om det är något som jag gjort henne. Hela tiden skulle jag försöka hålla mig till att utgå från mig själv i form av "jag upplever", "jag känner mig" etc. Skulle kollegan ställa sig helt oförstående så skulle jag låta det vara för tillfället och vänta och se om hon fortsatte med sitt beteende. Gjorde hon det skulle jag antingen fråga någon av de andra kollegorna om hur de upplevde det hela och/eller prata med min chef då det i slutändan är denne som har arbetsmiljöansvaret och därmed ansvaret för att ingen ska behöva känna sig så som du gör

Lycka till!

• Deceree1
    Murvelns skrev 2017-06-08 10:39:51 följande:

Fast jag har ju inte sjukskriver mig.

Hej TS. Tror du att du skulle våga att ta henne åt sidan och fråga vad det är för fel? Det kanske är lättare om det bara är ni två?
  • fixaochdona

Du är utsatt för mobbning och måste ta upp det här med din chef! Din chef har ett ansvar över din arbetsmiljö och sånt här beteende ska tas tag i omgående! Lycka till.

• Murvelns

Tack för ditt svar.

Ska nog göra som du säger så får det bära eller brista .

• freja231

Här är vad jag hade gjort (och har gjort, för jag har befunnit mig i en liknande situation): Jag hade inte sjukskrivit mig. Jag hade tvingat mig själv att acceptera att alla inte måste tycka om mig, och att inte låta en annan persons otrevliga beteende gå ut över mitt mående. Ja, det är lättare sagt än gjort, men en sjukskrivning blir bara ett slags undvikarbeteende. Att utsätta sig själv för det som är svårt är en bättre väg att ta. Och att ifrågasätta sig själv och sin egen inställning är också viktigt. Så varje gång du tänker "varför är hon så dum och behandlar mig som luft, förstår hon inte att det får mig att må dåligt?" tänk istället "varför mår jag så dåligt bara för att en kollega inte gillar mig och behandlar mig som luft?"

Vidare hade jag sett till att göra ett bra jobb. Ge inte henne eller någon annan en anledning att beskylla dig för ett dåligt arbete och ett dåligt samarbete. Gör det du ska och ignorera hennes svinigheter (om hon inte börjar säga direkt elaka saker och liknande, då har du ju något konkret att peka på när du pratar med chefen). Du behöver inte konfrontera henne, så det gör inte så mycket att du är konflikträdd. Det är nämligen hon som har problem med dig, och då är det hon som får ta upp det om det är något hon vill reda ut. Du ansvarar bara för det jobb du gör och för att inte vara otrevlig mot andra, du har inget ansvar för att ta reda på varför hon inte gillar dig. 

Svar på tråden På gränsen att sjukskriva mig pga kollega