• Murvelns

På gränsen att sjukskriva mig pga kollega

Hej!
    Har en kollega som jag träffar väldigt sällan då vi arbetar på olika enheter men ibland händer det att vi ses och arbetar ett pass ihop.
    Av någon anledning har hon plötsligt börjat behandla mig som luft.
    Hon ger mig "the silent treatment" när vi ses dvs jag finns inte.
    Hon pratar högt och ljudligt och skrattar med alla andra men sitter vi t.ex runt ett bord hoppar hon över att se eller tilltala mig.
    Ses vi korridoren tittar hon bort och hälsar på personen bakom eller framför mig.
    I vårt arbete måste vi samarbeta och imorgon ska vi alltså träffas för att jobba.
    Vi är 4 st som jobbar ihop.
    Jag vet liksom inte hur jag ska bete mig :(
    En del säger att man ska konfrontera, en del att jag ska fortsätta vara trevlig och andra att jag ska bete mig likadant.
    Är oerhört konflikträdd så alternativet att sjukskriva mig känns som en flyktväg samtidigt som jag innerst inne vet att jag bör gå och ta tag i detta.
    Hur gör man?
    Hur hade ni gjort?

Kramar från en ledsen :(

• Svar på tråden På gränsen att sjukskriva mig pga kollega
  • Mirja von Beau
    Murvelns skrev 2017-06-07 12:01:04 följande:

Nu ses vi ju inte så ofta då utan det händer kanske några ggr i månaden att vi måste arbeta ihop.
    Skulle önska att jag visste varför det gör mig så ledsen när hon beter sig så här.
    Skulle också önska att jag var så stark att jag inte brydde mig.

Hur länge tänker du sjukskriva dig då?
  • Öavköqåei

Kan folk sluta skuldbelägga TS för att hon reagerar på en kollega som behandlar henne illa? Hurra för er att ni är så starka att ni klart allt. Nu ber TS om hjälp, inte att ni ska trycka ner henne i skorna och få henne må ännu sämre.

TS, tycker du ska feåga din kollega om du har gjort något för att göra henne upprörd och inte hälsa. Om du inte vågar så prata med din chef. Du ska inte behöva må dåligt på din arbetsplats. Kram!

• Palestrina

Jag fattar att du mår dåligt av det, men om det är så sällan ni behöver samarbeta ska du givetvis inte sjukskriva dig. Ta hjälp av dina andra kollegor istället, prata med någon annan kollega som du litar på, om vad du upplever. Är de andra schyssta kan de hjälpa dig att förändra situationen, t ex inkludera dig i samtalet istället för den här personen och visa aktivt att du också är en i gänget.

• viseversa
    Murvelns skrev 2017-06-07 12:01:04 följande:

Nu ses vi ju inte så ofta då utan det händer kanske några ggr i månaden att vi måste arbeta ihop.
    Skulle önska att jag visste varför det gör mig så ledsen när hon beter sig så här.
    Skulle också önska att jag var så stark att jag inte brydde mig.

Fast ts detta är inget du ska behöva stå ut med. Du ska kontakta din chef med detta problem. Det hon gör är såå fel.
  • Mirja von Beau
    viseversa skrev 2017-06-07 12:46:04 följande:
    Fast ts detta är inget du ska behöva stå ut med. Du ska kontakta din chef med detta problem. Det hon gör är såå fel.
    Är du på riktigt? Vad tror du hur mycket chefen bryr sig om att personalen hälsar på varandra eller ej. Däremot bryr denne sig definitivt om folk som sjukskriver sig för ingenting.
  • v i r r a
    Mirja von Beau skrev 2017-06-07 12:51:39 följande:

Är du på riktigt? Vad tror du hur mycket chefen bryr sig om att personalen hälsar på varandra eller ej. Däremot bryr denne sig definitivt om folk som sjukskriver sig för ingenting.

Va? Chefen lär ju ha arbetsmiljöansvar. Det här är ett arbetsmiljöproblem. Alltså måste chefen bry sig.
  • viseversa
    Mirja von Beau skrev 2017-06-07 12:51:39 följande:
    Eh ja chefen SKA bry sig om arbetsmiljön. Varför är du så sjukt jävla dryg? Kolla upp fakta innan du spelar Allan ballan tack.
  • Murvelns
    Tofflans skrev 2017-06-07 12:25:53 följande:

Allvarligt, funderar du på att sjukskriva dig pga detta? Och ni träffas ändå sällan?

Kanske mer hade hoppats få tips och råd om hur ni skulle gjort i liknande situation.

• Murvelns
    Öavköqåei skrev 2017-06-07 12:37:04 följande:

Kan folk sluta skuldbelägga TS för att hon reagerar på en kollega som behandlar henne illa? Hurra för er att ni är så starka att ni klart allt. Nu ber TS om hjälp, inte att ni ska trycka ner henne i skorna och få henne må ännu sämre.

TS, tycker du ska feåga din kollega om du har gjort något för att göra henne upprörd och inte hälsa. Om du inte vågar så prata med din chef. Du ska inte behöva må dåligt på din arbetsplats. Kram!

Tack <3

Jag vet att jag är svag och av den anledningen frågade jag.

• v i r r a
    Murvelns skrev 2017-06-07 13:05:51 följande:

Tack <3

Jag vet att jag är svag och av den anledningen frågade jag.

Du behöver inte alls tolka din reaktion som att du är svag. Härskartekniker är effektiva och kraftfulla och kan få också väldigt starka personer ur ballans.

Jag har upplevt flera liknande situationer och för mig har det hjälpt mycket att läsa om härskartekniker och mobbning. När det blir tydligt vad som händer och man kan sätta ord på vad den andra håller på med kan det vara lättare att inte ta åt sig.
Svar på tråden På gränsen att sjukskriva mig pga kollega