Inlägg från: Palestrina |Visa alla inlägg
  • Palestrina

På gränsen att sjukskriva mig pga kollega

Jag fattar att du mår dåligt av det, men om det är så sällan ni behöver samarbeta ska du givetvis inte sjukskriva dig. Ta hjälp av dina andra kollegor istället, prata med någon annan kollega som du litar på, om vad du upplever. Är de andra schyssta kan de hjälpa dig att förändra situationen, t ex inkludera dig i samtalet istället för den här personen och visa aktivt att du också är en i gänget.

• Palestrina
    Murvelns skrev 2017-06-08 10:26:33 följande:

Då är den här då och vi jobbar ihop.

Så fort hon fick syn på mig imorse vände hon demonstrativt bort blicken och hälsade på dom andra istället.

Vid frukosten pratade hon med alla och var även ännu mer högljudd än hon brukar men gav mig inte så mycket som en blick.

Går jag in i rummet där vi jobbar vrider hon inte ens på huvudet och tilltalar jag hela gruppen tittar hon bort.

Har halva dagen kvar men jag skulle verkligen vilja veta hur ni hade betett er om ni var mig?

Inser att känslorna som tar över är de jag upplevde som liten när jag inte fick vara med och hur jag kämpade för att vara omtyckt och accepterat.

Kram ?

Usch, jag förstår verkligen hur du känner, jag har upplevt liknande exkludering även i vuxen ålder men i andra sammanhang än på min arbetsplats. Jag får hjärtklappning av ångest och vet inte hur jag ska bete mig eller vart jag ska vända mig.

På arbetsplatsen däremot, där känner jag att jag är uppskattad och inkluderad, och över huvud taget hälsar alla på varandra, så att om någon här blev demonstrativt avvisande mot mig skulle jag antagligen göra tvärtom och själv hälsa på personen, tydligt och med namn, och på så vis kräva ett erkännande. Men det bygger ju på att jag känner en trygghet och ett självförtroende i nuvarande sammanhang. Om jag kände mig mer otrygg skulle jag antagligen försöka prata med någon jag kände förtroende för på arbetsplatsen, och be om hjälp. Ingen ska behöva vara ensam med sådant här.

Kram!!
  • Palestrina
    Mirja von Beau skrev 2017-06-09 10:59:31 följande:
    Brukar du bete dig lika spydigt på jobbet? Läs om läs rätt.
    Jag tycker att det är du som beter dig spydigt i den här tråden.
  • Palestrina
    Mirja von Beau skrev 2017-06-12 09:48:49 följande:
    Det var ju synd att du upplevt mig så här, men ändå tycker jag inte att det kan vara problemets lösning att stanna hemma och sjukskriva sig pga någon jobbig kollega. Och ja, även med tanke på skattebetalarna.
    Det är inte problemets lösning, men din ton har inte varit stöttande utan väldigt spydig. Inte bara mot ts utan även andra skribenter som har föreslagit fullt rimliga saker som att prata med chefen, som ytterst är den med arbetsmiljöansvar. Att människor fryser ut varandra på arbetsplatsen måste betraktas som ett arbetsmiljöproblem. Om du blir utsatt för det har du också rätt att söka hjälp från andra.
  • Palestrina
    Mirja von Beau skrev 2017-06-12 10:33:05 följande:
    Det är ju bara bra att du engagerar dig så mycket i någons tråd, men jag tror ts är vuxen nog att svara själv i sin tråd utan någon självutnämnd försvarsadvokat.

Tillbaka till ämnet. Även jag har hänvisat ts att reda ut problemet för så ska man inte ha det på jobbet.

Å andra sidan har väl var och en av oss i sitt yrkesliv träffat på någon eller något som man känner sig obekväm med. Det kallas det reala livet.
    Det kan handlar om otrevliga arbetskamrater, obekväma jobbuppgifter, övertimmar...hän till mobbning, men alla dessa problem löser sig väl knappast genom att undvika dem genom sjukskrivning.

Vet du hur många personer skulle vara sjukskrivna då var och varenda dag? Ibland är det bara att ta itu med sina problem istället för att välja den enkla vägen. Det är bara så människan kan växa. 
    Istället för att ta till dig kan du förstås välja att ta åt dig och försvara dig och försöka driva frågan längre, det är också en rimlig reaktion, men jag ser inte att du har kommit med ett enda konstruktivt förslag till ts. Jag är dock nöjd med att ha sagt min mening till dig, och att ts upplever att hen fått den hjälp hen behöver. Lycka till i framtiden! 
Svar på tråden På gränsen att sjukskriva mig pga kollega