Inlägg från: freja231 |Visa alla inlägg
  • freja231

På gränsen att sjukskriva mig pga kollega

Här är vad jag hade gjort (och har gjort, för jag har befunnit mig i en liknande situation): Jag hade inte sjukskrivit mig. Jag hade tvingat mig själv att acceptera att alla inte måste tycka om mig, och att inte låta en annan persons otrevliga beteende gå ut över mitt mående. Ja, det är lättare sagt än gjort, men en sjukskrivning blir bara ett slags undvikarbeteende. Att utsätta sig själv för det som är svårt är en bättre väg att ta. Och att ifrågasätta sig själv och sin egen inställning är också viktigt. Så varje gång du tänker "varför är hon så dum och behandlar mig som luft, förstår hon inte att det får mig att må dåligt?" tänk istället "varför mår jag så dåligt bara för att en kollega inte gillar mig och behandlar mig som luft?"

Vidare hade jag sett till att göra ett bra jobb. Ge inte henne eller någon annan en anledning att beskylla dig för ett dåligt arbete och ett dåligt samarbete. Gör det du ska och ignorera hennes svinigheter (om hon inte börjar säga direkt elaka saker och liknande, då har du ju något konkret att peka på när du pratar med chefen). Du behöver inte konfrontera henne, så det gör inte så mycket att du är konflikträdd. Det är nämligen hon som har problem med dig, och då är det hon som får ta upp det om det är något hon vill reda ut. Du ansvarar bara för det jobb du gör och för att inte vara otrevlig mot andra, du har inget ansvar för att ta reda på varför hon inte gillar dig. 

Svar på tråden På gränsen att sjukskriva mig pga kollega