• Anonym (Ambulanssjuksköterska)

Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!

Som rubriken lyder.
    Jag har lång erfarenhet som ambualnssjuksköterska. 
    Fråga vad ni vill!
    Icke relevanta frågor som inte rör yrket kommer jag inte att besvara, för trevlighetens skull

• Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!
  • Anonym (Ambulanssjuksköterska (fd TS))
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-13 17:01:51 följande:

Nej, inte för sin egen nyfikenhet och inte till patienter ts inte är vårdgivare för.

Och flertal gånger: det handlar om uppföljning, utveckling, kunskap. Inte ren o skär skvallernyfikenhet, och absolut inte för patienter man ej haft ngn vårdrelation med....

Herregud, du säger ju emot dig själv.
  • KlunsSmurfen
    modsey skrev 2017-06-13 18:26:05 följande:
    Mmm så uppfattar inte jag situationen hon beskriver. O troligen inte lagen heller. Fel ordval kanske att skriva nyfiken..i uppföljande eller kompetensutvecklande syfte beskriver det bättre.Vilket ändå inte är olagligt att använda fel ord så länge hon kan påvisa en vårdgivarrelation

Och jo, jag journalgranskar i hela vår region. Så lite insatt är jag
    Har du källa på det?

Det journalen kan användas till kan kräva tillstånd av patienten.
    Vad räknas som vissa fall?
    Normalt är det bara den personal som vårdar patienten och patienten själv som har rätt att läsa journalen.

Journalen kan ibland användas för uppföljning, utveckling och forskning. I vissa fall krävs ditt samtycke till detta.

www.ltdalarna.se/Halso--och-sjukvard/Patientinformation/Lagar-och-regler-/Patientjournalen/Vem-far-lasa-vad-i-min-journal/
    Centralt i lagen är dom uttryckliga bestämmelserna att förhindra obefogad spridning av elektroniska uppgifter om patienter. Det innebär att bara de som verkligen behöver ska kunna se din journal och det som står om dig där. Och det är just här som vårdgivarna brister - än idag. Innan vårdgivaren bestämmer vilka som ska ha behörighet, ska en behovs- och riskanalys göras. Att det här inte görs innebär alltså vårdgivarna idag riskerar ha alltför vida och felaktiga behörighetstilldelningar, det vill säga att fler än de sjuksköterskor, läkare och andra som har med din vård att göra  kan se din journal.

sverigesradio.se/sida/avsnitt/529895
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska (fd TS)) skrev 2017-06-14 00:33:14 följande:

Och flertal gånger: det handlar om uppföljning, utveckling, kunskap. Inte ren o skär skvallernyfikenhet, och absolut inte för patienter man ej haft ngn vårdrelation med....

Herregud, du säger ju emot dig själv.

Vad är det du inte förstår? DU har inte rätt att gå in i journaler till personer du inte längre är vårdgivare för eller har en vårdrelation till. Oavsett vad syftet är.

Tror det bestämt är time to say goodbye. Vill någon fortsätta diskutera lagar och förordningar (se till att ni vet vilka ni pratar om isåfall ) så starta en ny tråd. Den här har spårat ur totalt! Har bett moderator ta bort den, får väl se om så görs. 

• Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska (fd TS)) skrev 2017-06-14 11:04:01 följande:

Patientdagalagen ja....DU snackar ju om DATASÄKERHETSLAGEN!!!!! Var finns den att läsa?

Läs länken som du fått TVÅ gånger tidigare.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska (fd TS)) skrev 2017-06-14 11:07:57 följande:

Tror det bestämt är time to say goodbye. Vill någon fortsätta diskutera lagar och förordningar (se till att ni vet vilka ni pratar om isåfall ) så starta en ny tråd. Den här har spårat ur totalt! Har bett moderator ta bort den, får väl se om så görs. 

Tar de bort den så är dina bevis borttagna...
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-14 11:12:55 följande:
    Läs länken som du fått TVÅ gånger tidigare.
    Nä, jag vill att du bevisar att du förstår vad du pratar om i en lag som heter DATASÄKERHETSLAGEN!
Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!