• Anonym (Barnfri)

Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?

Jag är barnfri, och har heller aldrig gillat barn. 
    Väldigt många förfasas över det, och kanske är den reaktionen extra stark eftersom jag är en kvinna. 

Många menade frågor och småleendes blinkningar om den biologiska klockan har stelnat rejält när jag sagt att jag rent ut sagt finner barn motbjudande. Jag är 35 år, och enligt alla konstens regler ska min klocka ha tickat för länge sedan, och jag borde istället ha börjat gå in i ett stadium av depression och skräck över att förbli barnlös. Den reaktionen har blivit ännu starkare nu när jag och min partner börjar titta på hus. Folk har frågat oss rent ut varför vi ska köpa ett hus om vi inte vill skaffa barn.

Nu, vid 35, vågar jag faktiskt vara mer ärlig än vad jag var tidigare. Jag ser inte längre poängen med att hymla om att jag faktiskt inte gillar barn, och att till och med upplever obehag när jag ser spädbarn och småbarn. Jag klappar hellre en hårig spindel än håller i ett spädbarn. 

Men jag har förstått att sådan ärlighet icke är önskvärt. Det är okej för andra att säga att de inte gillar hundar eller hästar eller andra levande varelser som många andra människor älskar och inte kan tänka sig ett liv utan. Men när det gäller just barn är det inte längre okej att ha personliga preferenser, utan där ska man tycka lika (eller åtminstone uttrycka lika).

Dessa åsikter är så starka att jag känner att jag endast som anonym här kan uttrycka rakt ut:

Jag tycker inte om barn. Och ju yngre de är, desto starkare blir mina obehagsrysningar. 

• Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?
  • NomenNescio
    Sanaria skrev 2017-06-05 12:33:56 följande:
    Jag tror inte ett dugg på att  par med stark barnlängtan avstår helt från att skaffa barn med tanke på en bättre framtid för andra. Människan fungerar inte så. Om man har en barnlängtan och samtidigt vill rädda världen verkar det väl mycket bättre att skaffa barn och uppfostra dem till osjälviska, solidariska individer som senare själva hjälper till att rädda världen
    Men det är ju resurserna det hänger på, först och främst.
    Vare sig vi vill det eller ej är vi svenskar dyra i drift för planeten. Enligt WWF tillhör vi värstingtoppen, enligt rapporter från i höstas.
    En uppfostrad och osjälvisk individ i Sverige äter fortfarande och bär fortfarande kläder. De handlar fortfarande och använder fortfarande olika material.
    Bästa sättet för oss att rädda världen är att minska befolkningen på jorden tills vi är ca 10 % av dagens befolkning, enligt dessa undersökningar. Förstår du verkligen inte hur absurt det i så fall är att hävda att vi ska rädda jorden genom att föda fler personer?

Jösses alltså...

Jag har alltid gissat att de som avstår från barn faktiskt är de som tänker både mest och bäst, och därför vet vilka val de gör, samt varför.

Efter att ha läst inläggen här har den teorin blivit till en övertygelse...

Det enda som de som hävdar att altruism i fråga om barnlöshet inte finns har bara lyckats åstadkomma två slutsatser:

"JAG skulle aldrig kunna vara så osjälvisk, och alltså kan ingen annan vara det heller"
    "Bästa sättet att hindra överbefolkning är att föda fler barn"
  • NomenNescio
    Anonym (Durr) skrev 2017-06-05 12:35:57 följande:
    Om jag eller någon annan förälder som först inte ville ha barn skulle ha blivit intervjuad och fortsatt vara barnlös så hade man säker fortsatt att "odla" på anledningarna.
    Det enda du egentligen hela tiden har sagt är:

"JAG skulle aldrig kunna vara så osjälvisk, och alltså kan ingen annan vara det heller. Och därför vet jag bättre än alla undersökningar vad de svaranden EGENTLIGEN tyckte"

När man hör hur många människor resonerar och beter sig känner jag faktiskt ibland att fuck it, kanske är det bara bra att förstöra jorden och livsmöjligheterna för människan så fort som möjligt...
  • Det tar tid
    NomenNescio skrev 2017-06-05 13:20:53 följande:

Vare sig vi vill det eller ej är vi svenskar dyra i drift för planeten. Enligt WWF tillhör vi värstingtoppen, enligt rapporter från i höstas.

En uppfostrad och osjälvisk individ i Sverige äter fortfarande och bär fortfarande kläder. De handlar fortfarande och använder fortfarande olika material.

Bästa sättet för oss att rädda världen är att minska befolkningen på jorden tills vi är ca 10 % av dagens befolkning, enligt dessa undersökningar. Förstår du verkligen inte hur absurt det i så fall är att hävda att vi ska rädda jorden genom att föda fler personer?

Jösses alltså...

Jag har alltid gissat att de som avstår från barn faktiskt är de som tänker både mest och bäst, och därför vet vilka val de gör, samt varför.

Det enda som de som hävdar att altruism i fråga om barnlöshet inte finns har bara lyckats åstadkomma två slutsatser:

"JAG skulle aldrig kunna vara så osjälvisk, och alltså kan ingen annan vara det heller"

Du har faktiskt helt rätt. De som är barnfria har generellt tänkt igenom beslutet mer noga än de som skaffar barn. Det var en av de saker som mest Har förvånat i olika avhandlingar.

Därför är det kanske inte så förvånade att de argument som vi har hört inte är så imponerande.
  • Anonym (Durr)
    NomenNescio skrev 2017-06-05 13:25:33 följande:

Det enda du egentligen hela tiden har sagt är:

"JAG skulle aldrig kunna vara så osjälvisk, och alltså kan ingen annan vara det heller. Och därför vet jag bättre än alla undersökningar vad de svaranden EGENTLIGEN tyckte"

När man hör hur många människor resonerar och beter sig känner jag faktiskt ibland att fuck it, kanske är det bara bra att förstöra jorden och livsmöjligheterna för människan så fort som möjligt...

Verkligen inte. Jag utgår från människor jag känner, löst bekanta, hur världen ser ut SAMT från mig själv. Jag umgicks bara med marnlösa/fria flrut och har rätt bra koll på hur man bygger upp åsikter baserat på nuvarande livsstil. Det finns en anledning till att borgare röstar blått liksom.

Om du inte var så förblindad skulle sett att jag ger poänger åt både de med, och de utan barn. Men svart eller vitt är det som gäller?
  • Sanaria
    NomenNescio skrev 2017-06-05 13:20:53 följande:

Jösses alltså...

Jag tror inte att du själv upplevt stark barnlängtan. Om du hade det skulle du veta att det är en väldigt stark längtan/drift som tar över hela ens väsen, och att jordens knappa resurser inte stoppar en från att skaffa barn om man känner så. Helt ärligt, känner du själv någon med stark barnlängtan som avstått på grund av jordens resurser?
    Sen att det kan vara ett mer övertänkt beslut att inte skaffa barn än att skaffa barn, det h
    åller jag med om. Om man verkligen verkligen vill ha barn, då håller man inte på och grubblar så mycket på för- och nackdelar.
  • Anonym (B)
    Sanaria skrev 2017-06-05 19:08:20 följande:

Jag tror inte att du själv upplevt stark barnlängtan. Om du hade det skulle du veta att det är en väldigt stark längtan/drift som tar över hela ens väsen, och att jordens knappa resurser inte stoppar en från att skaffa barn om man känner så. Helt ärligt, känner du själv någon med stark barnlängtan som avstått på grund av jordens resurser?

Sen att det kan vara ett mer övertänkt beslut att inte skaffa barn än att skaffa barn, det håller jag med om. Om man verkligen verkligen vill ha barn, då håller man inte på och grubblar så mycket på för- och nackdelar.

Precis. I en annan tråd om "barnfrihet" satt en massa "barnfria" och hävdade att barnlängtan inte finns. Att det ENDAST handlar om sexdrift. Jo tjena. Intressant att man uttalar sig om någonting som man troligen inte har varit i närheten av.
  • NomenNescio
    Sanaria skrev 2017-06-05 19:08:20 följande:

Sen att det kan vara ett mer övertänkt beslut att inte skaffa barn än att skaffa barn, det håller jag med om. Om man verkligen verkligen vill ha barn, då håller man inte på och grubblar så mycket på för- och nackdelar.

Ja, faktiskt. Har de i mitt umgänge som kanaliserat sin barnlängtan genom att vara fosterföräldrar eller stödfamilj istället. Känner också ett par som just nu går igenom process för en andra adoption, trots att de inte har fertila problem. Och det är vad jag och min partner kommit överens om att göra också, hellre än skaffa biologiska. Just nu kanaliserar han genom att stå sina systerbarn väldigt nära, och han har även varit ledare för ungdomsrörelser.

Allt detta har varit medvetna val av honom, mig och de vänner som jag känner.

Kanske ligger det helt enkelt något i statistiken som säger att högutbildade i storstäder är mer benägna att leta alternativ för biologiska barn. Samhällsfrågor och kunskap om omvärlden är ju självklara ämnen där jag umgås, och där är det långt ifrån självklart att obetänksamt skaffa barn utan att se över andra alternativ.

Ert sätt att tänka är lika främmande för oss som vårt sätt att tänka är för er.

Skillnaden är bara att ni verkar ha begränsade förmågor att förstå att folk kan vara olika och förhålla sig till samma fråga på olika sätt, medan vi är smärtsamt medvetna om att biologiska barn ofta är en omedveten handling skapad av inget annat än ren instinkt hos väldigt många.

Kanske kommer du aldrig att förstå att de människor jag beskriver faktiskt är fler än bara inom min sfär. Tvärtom, det mesta tyder på att det ökar, och om bara någon generation kanske det är ett allmängiltigt sätt att fundera kring barnfrågan.
  • Anonym (B)
    NomenNescio skrev 2017-06-05 23:28:21 följande:

Ja, faktiskt. Har de i mitt umgänge som kanaliserat sin barnlängtan genom att vara fosterföräldrar eller stödfamilj istället. Känner också ett par som just nu går igenom process för en andra adoption, trots att de inte har fertila problem. Och det är vad jag och min partner kommit överens om att göra också, hellre än skaffa biologiska. Just nu kanaliserar han genom att stå sina systerbarn väldigt nära, och han har även varit ledare för ungdomsrörelser.

Kanske ligger det helt enkelt något i statistiken som säger att högutbildade i storstäder är mer benägna att leta alternativ för biologiska barn. Samhällsfrågor och kunskap om omvärlden är ju självklara ämnen där jag umgås, och där är det långt ifrån självklart att obetänksamt skaffa barn utan att se över andra alternativ.

Skillnaden är bara att ni verkar ha begränsade förmågor att förstå att folk kan vara olika och förhålla sig till samma fråga på olika sätt, medan vi är smärtsamt medvetna om att biologiska barn ofta är en omedveten handling skapad av inget annat än ren instinkt hos väldigt många.

Kanske kommer du aldrig att förstå att de människor jag beskriver faktiskt är fler än bara inom min sfär. Tvärtom, det mesta tyder på att det ökar, och om bara någon generation kanske det är ett allmängiltigt sätt att fundera kring barnfrågan.

Jobbar som obstetriker (vet inte om det är tillräckligt högutbildat för dig) men min längtan efter att få vara med om undret det innebär att bära och föda barn är alldeles för stor för att välja andra alternativ.
  • Anonym (nej tack)
    Anonym (B) skrev 2017-06-05 23:32:55 följande:

Jobbar som obstetriker (vet inte om det är tillräckligt högutbildat för dig) men min längtan efter att få vara med om undret det innebär att bära och föda barn är alldeles för stor för att välja andra alternativ.

Jag tycker personligen att det är mer fantastiskt att ta hand om någon som redan behöver det, än sätta nya barn till värden. Även om du romantiserar graviditet, förlossning och nya barn bättre än i en 1700-talsroman handlar det ju fortfarande bara om dig, din vilja och dina instinkter.

Jag tycker att det är betydligt större att adoptera och älska det som sitt eget. Dessa personer gör ju gott för precis alla - både hela jorden och det enskilda barnet.

Jag tycker att det blir tydligare och tydligare att det är själviskhet som ligger bakom. Många föräldrar menar att de per definition är osjälviska, och barnfria själviska, men de barnfria gör åtminstone inget destruktivt.

De biologiska föräldrarna här åtminstone har ju varit tydliga med att det bara är dem själva och vad de känner för som gäller. Och detta skriker högre än precis allt annat på jorden.
  • Anonym (nej tack)
    NomenNescio skrev 2017-06-05 23:28:21 följande:

Det är så typiskt!

Du nämner på ett ställe, i slutet av ett långt inlägg, att du väljer bort barn pga överbefolkning.

Många föräldrar klarar inte att höra det, utan går i gång på alla cylindrar. De nöjer sig inte med din inställning, utan ska ifrågasätta det till absurdum, även om de bara blir ännu surare av svaren. Och att det är en argumentation de inte kan vinna, eftersom ingen kan bestrida det faktum att vi ÄR överbefolkade.

Det är precis som barnfrågan i allmänhet, det som "barnfri" snackade om. Att det räcker inte med att säga att man inte har barn. Inte ens att säga att man inte vill ha barn.

Utan föräldrar ska ifrågasätta och Pressa tills personen ifråga säger att hon faktiskt inte vill ha barn. Och då blir föräldrar jättesura och upprörda, fast de själva har provocerat fram ett ärligt svar som de inte kan hantera.

Hur funkar hjärnan hos dessa personer? Är det DESSA gener som kommer att utgöra framtiden?? Isf går nog jorden under snabbare än vad ens föräldrarna tänkt sig
Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?