• Anonym (Trådskaparen)

Vissa yrken alltså...

JAg har svårt att förstå att någon vill arbeta med vissa yrken.
    T ex gynekolog, att stå och rota i fittor dagarna i ända?
    Eller slaktare, att mörda oskyldiga djur på löpande band...

Vilka yrken har du svårt att förstå att någon verkligen vill ha och till och med utbildar sig till?

• Svar på tråden Vissa yrken alltså...
  • nnnnnnnn
    Anonym (S) skrev 2017-05-28 00:17:50 följande:
    Fakta är att usk blir man efter utbildning på gymnasienivå. Annars är man vårdbiträde.
    fakta är att det var så förr i tiden... Numera är det inte så...
    Wikipedia säger:
    En undersköterska, förkortat usk, är i Sverige en person som arbetar med praktisk omvårdnad inom sjukvård, äldreomsorg och hemtjänst. Yrkestiteln har funnits sedan 1890-talet i Sverige, och avsåg länge en person med kortare utbildning som assisterade en ordinarie sjuksköterska.

Numera avses vanligen en person som genomgått gymnasieskolans vård- och omsorgsprogram, även om yrkestiteln inte är skyddad.

Varken vårdbiträde eller undersköterska är reglerade yrkestitlar.

Alltså är det fritt fram för alla som jobbar med omvårdnad att kalla sig uska precis som det är fritt fram för alla som befinner sig i en skola att kalla sig pedagog.
  • Anonym (jo ja)
    Pumakvinna skrev 2017-05-28 13:15:39 följande:

Det som slår mig med denna tråd är att det förmodas att alla "väljer" sina yrken. Som om arbetsmarknaden vore frivillig för en stor majoritet? Trots att människor utbildar sig och investerat pengar hamnar väldigt få på sina drömjobb. De får helt enkelt ta vad som erbjuds eller förbli arbetslösa.

De flesta av jobben som nämns är ju jobb som kräver utbildning och en rätt specifik utbildning. Det betyder ju då att de som har dessa jobb själva har sökt in till en utbilldning, genomgått denna och kanske tagit studielån för det. Alltså de som har dessa jobb. En annan femma om man jobbar utanför sin utbildning för att man inte hittar jobb inom och därav tar vilket jobb som helst.

Men annars, ja - gällande jobb som inte kräver någon utbildning så kan det nog oftare vara så att man inte riktigt valt det, utan bara behöver ett sätt att försörja sig på.
  • Anonym (Simpa)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2017-05-28 15:48:43 följande:

Ja det ska ju också göras men jag kan säga att verkligen förstår att folk hänger ut dem. 

Det är inte konstigt alls.

Och jag tycker det är konstigt. De fattar ju beslut i sin roll som myndighetsutövare, inte privatpersoner. Men nu blev det lite ot.
  • nevermind
    Anonym (dagisfröken) skrev 2017-05-28 00:55:37 följande:

Förskolelärare. Stressigt, dåligt betalt, skrikiga ungar och dålig arbetsmiljö. Och så måste man stå ut med föräldrar.

Åh gud, håller med. Fy och usch.
  • nevermind
    Anonym (Umpa) skrev 2017-05-28 12:32:42 följande:

Polis, väktare, militär. Snacka om att sakna egen tankeförmåga och kritiskt tänkande. Att behöva klara order hela tiden och aldrig ifrågasätta. 

Det är nog ordningsvakt (inte väktare) du menar.
  • Sommarlöv
    nevermind skrev 2017-05-28 16:51:38 följande:
    Det är nog ordningsvakt (inte väktare) du menar.
    Tror nog att både poliser, väktare och militärer behöver en hel del tankeförmåga. Poliser utan tankeförmåga tror jag förhoppningsvis vi inte har så många i Sverige.
  • Anonym (Trådskaparen)
    Axe skrev 2017-05-28 16:50:55 följande:

Typ proctolog eller vad det heter. Rövdoktor.

Ja blä... men tur att de finns!
  • Anonym (va)
    Anonym (fisförnäm) skrev 2017-05-28 12:40:12 följande:

Riskkapitalist...att blåsa människor hela dagarna och profitera sig på andras fattigdom..urk!

Va? Vem blåser dom och hur?

Är det någon som profiterar på fattigdom så är det tex klädförsäljarna...och alla andra som importerar billigt ifrån vissa länder och säljer här....men sånt köper väl inte du och gynnar eller?
  • Anonym (---)
    Anonym (Jojo) skrev 2017-05-28 12:29:23 följande:

Värsta yrket alla kategorier har dom som slamsuger avloppsbrunnar. Förstår inte hur man kan jobba med det. Det ryser i mej varje år dom kommer hem och tömmer trekammarbrunnen och man sen ser en brun rand i snön efter slangen efter skiten. Urrkkk. Den där slangen tar gubbarna i med händerna när dom drar ut den och vevar in

Bra betalt kanske? Och gubbarna lär ju ha handskar på sej när de jobbar med slangarna.
    Jag kan tänka mej att bli sopgubbe. Hört att det är ett bra jobb man blir kvar på länge. Och ja, googlade just slamsugarjobb. Kan tänka mej det också.
Svar på tråden Vissa yrken alltså...