• Anonym (Trådskaparen)

Vissa yrken alltså...

JAg har svårt att förstå att någon vill arbeta med vissa yrken.
    T ex gynekolog, att stå och rota i fittor dagarna i ända?
    Eller slaktare, att mörda oskyldiga djur på löpande band...

Vilka yrken har du svårt att förstå att någon verkligen vill ha och till och med utbildar sig till?

• Svar på tråden Vissa yrken alltså...
  • Fru Ve

Förskollärare skulle jag inte vilja vara, alldeles för stora barngrupper och dessutom hantera alla krävande föräldrar =(

Något jobb där man sitter på kontor och handlägger något administrativt skulle jag heller inte stå ut med. Har haft såna administrativa uppgifter under en period då jag var sjukskriven p.g.a. foglossning och herregud så tråkigt det var. Skulle aldrig stå ut i längden. Är sjuksköterska annars och van vid ett mer "fritt" jobb.

Hade också ett hemskt sommarvikariat en gång där jag jobbade med "yttre skötsel" i ett socialt belastat bostadsområde. D.v.s. klippa gräs/städa trapphus/städa sopstationer/tömma soptunnor.... faktiskt bland det värsta jag gjort. Så stackars de som gör detta för jämnan....

• Fru Ve

Jag menar - jag var inte sjukskriven för foglossning utan hade varit tvungen att vara hemma 100 % sjukskriven utan omplacering. Skrev fel.

• Anonym (Haha)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2017-05-29 10:22:40 följande:

Du har fel. 

Punkt.

Nope! Du måste ha nån form av likvärdig utbildning för att kunna kalla dig uska. Däremot kan utbildningen för usk se olika ut. Men nån form av likvärdig utbildning är såklart givet. Skulle alla våra sommarvikarier helt plötsligt kunna gå runt o säga till alla att de är usk? Du hör väl?
  • JTo
    tobbe01 skrev 2017-05-29 04:35:41 följande:
    Man undrar hurdant sinnelag man har om man jobbar som slaktare! Liksom.......typ....går man hem och gosar med sina husdjur efteråt?
    Tja, torde väl vara ungefär som köttätare som gosar med sina djur tänker jag, eller jägare för all del.

/Köttätare med husdjur.
  • JTo
    Anonym (Fia) skrev 2017-05-28 00:04:39 följande:

Frisör, make-up-artist, hemimredare, personal shopper, konstnär - de sprider säkert mycket glädje, men jag skulle inte vilja ha ett yrke som egentligen inte behövs.

Säljare, skvallerjournalist, reklambranschen osv - kul att vara professionell lurendrejare?

Handläggare på någon myndighet, lapplisa - måste vara väldigt psykiskt påfrestande.

Håller med om alla, men lägger till nagelteknologer!
    -
    Däremot förstår jag absolut människor som blir gynekologer, det är ett brett ämne som verkligen behövs och gör en extremt stor skillnad för många människor!
  • Anonym (JJJ)
    Anonym (Haha) skrev 2017-05-29 11:02:20 följande:
    Nope! Du måste ha nån form av likvärdig utbildning för att kunna kalla dig uska. Däremot kan utbildningen för usk se olika ut. Men nån form av likvärdig utbildning är såklart givet. Skulle alla våra sommarvikarier helt plötsligt kunna gå runt o säga till alla att de är usk? Du hör väl?
    Du har faktiskt fel här och jag kan också säga var du tänker fel.

Titlar är bara ett sätt att beskriva en persons kompetens och yrkestillhörighet. Det finns nästan alltid mer än en given väg till en titel / tillhörighet. Du tänker lite för enkelspårigt där.

Man kan jobba sig till en viss anställning och få titeln på papper, man kan plugga sig till dem, man kan starta eget och kalla sig vad man vill. . . Det här gäller nästan alla titlar i alla branscher i Sverige, bara de så kallade "skyddade titlarna" är undantagna (men de är bara en handfull av alla hundratals titlar som finns).

Självklart kan man bli undersköterska på flera sätt, precis som ekonom, historiker, lärare, bibliotekarie, bilmekaniker, frisör, försäljare, snickare, coach. . . listan är nästan oändlig!
  • Anonym (brrr)

Dagisfröken måste vara vedervärdigt. Tänk att ta hand om kladdiga, skrikande bakteriehärdar som bråkar med varandra och trilskas dagarna i ända.  

• Anonym (va)
    JTo skrev 2017-05-29 12:16:49 följande:
    Tja, torde väl vara ungefär som köttätare som gosar med sina djur tänker jag, eller jägare för all del.

/Köttätare med husdjur.
    torde vara dubbelmoraliskt alltså
  • Anonym (S)
    Anonym (Haha) skrev 2017-05-29 11:02:20 följande:

Ja du har rätt. Vi anställer aldrig någon utan usk-utbildning eller motsvarande, tex någon som läst 4 terminer på ssk-programmet.

Har man inte de omvårdnadspoöngen blir man anställd som vårdbiträde.
Svar på tråden Vissa yrken alltså...