• Anonym (Trådskaparen)

Vissa yrken alltså...

JAg har svårt att förstå att någon vill arbeta med vissa yrken.
    T ex gynekolog, att stå och rota i fittor dagarna i ända?
    Eller slaktare, att mörda oskyldiga djur på löpande band...

Vilka yrken har du svårt att förstå att någon verkligen vill ha och till och med utbildar sig till?

• Svar på tråden Vissa yrken alltså...
  • Anonym (Uska)
    Anonym (.....) skrev 2017-05-29 14:02:24 följande:
    Då är det ni som gör så vilket är helt ok. Men det är ett val ni gör, inte någon som alla måste göra.

Undersköterska/usk är ingen skyddad titel och vem som helst som.jobbar inom omvårdnad kan kalla sig usk. Det krävs heller ingen utbildning, men nå gå arbetsgivare önskar/kräver någon relevant form av omv.program etc.
    Du har rätt i det du säger, det är så. MEN dom allra flesta kommuner idag vill nog helst att personen ska ha nån slags utbildning inom det för att anställa den som usk.
    Varför betala usk-lön till nån som är outbildad? Då är det både billigare och mer "rätt" att dom anställs som vårdbiträde. Tycker jag iaf. Hos oss är det så. Är du inte uska så får du heller inte ge tex insulin, lägga om sår mm. Då ska du heller inte ha den lönen när du inte har det ansvaret. Har du inte usk-utbildning eller likvärdigt så blir du inte anställd som usk heller. Dom flesta vik vi har är vårdbiträden. Vet inte hur det är på andra ställen men kan tänka mig att det är det vanligaste :)
  • Anonym (Trådskaparen)

Jag skulle inte vilja jobba inom vården oavsett.
    Är innerligt tacksam för er som gör det, hur skulle det annars gå?

Jag gillar praktiska arbeten där jag får jobba med kroppen, fysiskt så det känns att man lever!

• Anonym (JJJ)
    Anonym (Haha) skrev 2017-05-29 19:25:51 följande:

Men det var ett jäkla tjat om skyddad titel.

Det handlar om att en person som INTE är utbildad uska inte ska säga de magiska orden. (Jag är usk) för man kanske arbetar som usk men man ÄR ingen usk.

Vad är det du inte fattar?

Det du skriver är din personliga åsikt om hur du tycker att det borde vara. Du tycks tro att det är någon allmän sanning, men det är det inte. Åsikter kan man ha, men då får man respektera att andra personer har andra åsikter.

Sanningen är att man får kalla sig uska vad du än tycker.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Haha) skrev 2017-05-29 19:25:51 följande:

Men det var ett jäkla tjat om skyddad titel.

Det handlar om att en person som INTE är utbildad uska inte ska säga de magiska orden. (Jag är usk) för man kanske arbetar som usk men man ÄR ingen usk.

Vad är det du inte fattar?

Undersköterska är ingen utbildning så det finns ingen som är utbildad usk! Det är en anställningstitel som vem som helst kan få. Det är anatällningstiteln som gör att du kan kalla dig usk, just för att du är anställd och jobbar som det.
  • Anonym (Julia)
    MammAmma skrev 2017-05-29 14:07:39 följande:

Obducent...

Det tycker jag verkar spännande!
    Fast säkert jobbigt ifall kroppen är i dåligt skick och/eller luktar illa.

Instämmer angående gynekolog och barnmorska som ska utföra aborter.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (.....) skrev 2017-05-29 22:15:53 följande:

Undersköterska är ingen utbildning så det finns ingen som är utbildad usk! Det är en anställningstitel som vem som helst kan få. Det är anatällningstiteln som gör att du kan kalla dig usk, just för att du är anställd och jobbar som det.

studier.se/underskoterskeutbildning/

Nähä?
  • catwinter

Skulle aldrig, ALDRIG vilja bli veterinär.

- Se djur plågas och ha ont
    - Avliva friska, oskyldiga djur
    - Stå och gräva med armen inne i korövar hela dagarna
    - Runka av djur inför inseminering

Nej tack.

• catwinter

Skulle aldrig, ALDRIG vilja bli veterinär.

- Se djur plågas och ha ont
    - Avliva friska, oskyldiga djur
    - Stå och gräva med armen inne i korövar hela dagarna
    - Runka av djur inför inseminering

Nej tack.

• Anonym (S)
    Anonym (.....) skrev 2017-05-29 22:15:53 följande:

Gör en snabb googling så lär du dig snart att undersköterskeutbildning finns. Och det pratas till och med om att uskor ska få legitimation. Det du!
  • Anonym (Vilja)
    Anonym (S) skrev 2017-05-30 04:32:17 följande:
    Gör en snabb googling så lär du dig snart att undersköterskeutbildning finns. Och det pratas till och med om att uskor ska få legitimation. Det du!
    Och det vore jättebra, fram tills dess är det ren fakta att det inte krävs utbildning för att få titulera sig undersköterska.

Det verkar vara en lättkränkt grupp förresten... iallafall de som har någon form att skolning inför sitt jobb.

Får jag fråga, ser ni inte en uska som jobbat i säg tjugo år som en "riktig" heller om hen saknar utbildning? Fanns det ens utbildningar för uskor för säg tjugo plus år sedan?
  • Anonym (Lön)
    Anonym (jo ja) skrev 2017-05-29 20:35:04 följande:

De flesta som tar det jobbet gör det nog knappast för att de vill jobba som det. Urusla villkor, man blir skälld på osv. Är ett jobb som de flesta tar för att de inte får något annat eller försöker jobba extra timmar för att få ihop extra pengar.

Tror inte helt på den förklaringen. Snarare tror dom att det är ett lätt sätt att tjäna pengar snabbt.
  • beb3380

Varför tycker alla att man ska slakta lyckliga djur som har ett bra liv i stallarna, är det inte bättre att avliva de olyckliga.

• Anonym (.....)
    Anonym (Uska) skrev 2017-05-29 21:05:53 följande:

Du har rätt i det du säger, det är så. MEN dom allra flesta kommuner idag vill nog helst att personen ska ha nån slags utbildning inom det för att anställa den som usk.

Varför betala usk-lön till nån som är outbildad? Då är det både billigare och mer "rätt" att dom anställs som vårdbiträde. Tycker jag iaf. Hos oss är det så. Är du inte uska så får du heller inte ge tex insulin, lägga om sår mm. Då ska du heller inte ha den lönen när du inte har det ansvaret. Har du inte usk-utbildning eller likvärdigt så blir du inte anställd som usk heller. Dom flesta vik vi har är vårdbiträden. Vet inte hur det är på andra ställen men kan tänka mig att det är det vanligaste :)

Man kan få delegering på insulin på lika villkor även om man inte läst omvårdnadsprogrammet. Även de som är anställda som vårdbiträde kan få delegering på insulin.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Haha) skrev 2017-05-30 00:49:51 följande:

studier.se/underskoterskeutbildning/

Nähä?

Fortfarande inge utbildning som gör dig till ubderskögerska. Du får fortfarande enbart behörigheten att anställas som usk. Underskäterska ÄR en anställningstitel vare sig du vill/förstår eller inte.
Svar på tråden Vissa yrken alltså...