• Anonym (Trådskaparen)

Vissa yrken alltså...

JAg har svårt att förstå att någon vill arbeta med vissa yrken.
    T ex gynekolog, att stå och rota i fittor dagarna i ända?
    Eller slaktare, att mörda oskyldiga djur på löpande band...

Vilka yrken har du svårt att förstå att någon verkligen vill ha och till och med utbildar sig till?

• Svar på tråden Vissa yrken alltså...
  • Vestra
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2017-05-28 00:05:03 följande:
    Ja verkligen det också!
    Hur fasen kan man försvara människor som begått vidriga brott???

Har svårt att förstå att någon vill jobba på ett krematirum också!
    Nu är jag inte försvarsadvokat på något vis.. Men deras jobb går ju egentligen inte ut på att försvara en mördare för att han mördat. Utan advokatens jobb är ju att se till att mördaren får en rättvis rättegång, alltså hålla koll på juridiken. Vilket är en stor del av vårat demokratiska samhälle, ett säkert rättsväsende. 

Sedan har jag också svårt att förstå att någon kan "försvara" en pedofil eller mördare. Men å andra sidan vill jag ha ett demokratiskt samhälle där alla är lika inför lagen osv osv. Så då får man ju acceptera alla delar i det. 

Det jobb jag har svårt att förstå är lokförare. Hade mått oerhört dåligt av att "ha kört" på någon. Tror inte jag hade klarat av det yrket. Veterinär och avliva friska djur hade jag också haft oerhört svårt för. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (Lön)
    Anonym (Jojo) skrev 2017-05-28 12:29:23 följande:

Värsta yrket alla kategorier har dom som slamsuger avloppsbrunnar. Förstår inte hur man kan jobba med det. Det ryser i mej varje år dom kommer hem och tömmer trekammarbrunnen och man sen ser en brun rand i snön efter slangen efter skiten. Urrkkk. Den där slangen tar gubbarna i med händerna när dom drar ut den och vevar in

Jämfört med att köra vanlig lastbil är det rena drömmen när det gäller lön och arbetstider.
  • Konservativ
    Anonym (Umpa) skrev 2017-05-28 12:32:42 följande:

Polis, väktare, militär. Snacka om att sakna egen tankeförmåga och kritiskt tänkande. Att behöva klara order hela tiden och aldrig ifrågasätta. 

De riskerar också livet för otacksamma äckliga drägg som förstör för oss andra. Skulle inte heller vilja jobba med det.
  • nevermind
    Konservativ skrev 2017-05-28 22:21:44 följande:
    De riskerar också livet för otacksamma äckliga drägg som förstör för oss andra. Skulle inte heller vilja jobba med det.
    Få väktare som riskerar livet på jobbet.
  • Anonym (Lll)

Barnmorska och utföra aborter. Är glad att det finns barnmorskor för de som behöver hjälp men hade aldrig fixat sånt själv.

• Anonym (va)
    Anonym (Lön) skrev 2017-05-28 22:06:01 följande:
    Jämfört med att köra vanlig lastbil är det rena drömmen när det gäller lön och arbetstider.
    jaha vad tjänar de då?
    och vad tjänar en lastbilschaufför med dåliga arbetstider?
  • Anonym (va)
    Anonym (Lll) skrev 2017-05-28 23:02:41 följande:

Barnmorska och utföra aborter. Är glad att det finns barnmorskor för de som behöver hjälp men hade aldrig fixat sånt själv.

nej usch vad vidrigt jag håller med dej, det är ett yrke jag har mycket svårt att förstå att man vill utbilda sig till

du hade inte fixat det själv, varför inte? Om du nu ändå tycker att det är bra att jobbet blir gjort
  • Glinda från Oz
    Anonym (USK) skrev 2017-05-28 00:06:14 följande:

Det finns 3-årig linje på gymnasiet samt på komvux.

Har man ingen utbildning så är man vårdbiträde.

För att vara undersköterska krävs utbildning.

Undersköterska är ingen skyddad titel, jag har en kompis som är undersköterska, det står så på hennes anställningskontrakt till och med och hon har ingen utbildning. Sjuksköterska måste man däremot vara legitimerad för att få kalla sig.
  • Anonym (fel, fel, fel)
    Anonym (S) skrev 2017-05-28 00:18:58 följande:
    Nej. Då är man vårdbiträde som sagt. Ungefär samma arbetsuppgifter.
    Suck. Nej, du har fel. Man kan visst vara anställd som undersköterska UTAN att ha gått just de utbildningar du refererar till. Det vanligaste är dock att man har gjort det, men eftersom undersköterska inte är en skyddad titel (som exempelvis sjuksköterska, där det ju krävs legitimation) så kan arbetsgivaren i princip välja att anställa vem som helst som undersköterska. 

Min syster tex, var anställd som undersköterska trots att hon läst samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet. Därefter hade hon läst på högskolan, men utbildningen hade inte det minsta att göra med hennes senare jobb som undersköterska. Men hon blev som sagt ändå anställd som just precis undersköterska. (Detta var inom kommunen, för den som undrar.) 
  • Anonym (.....)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2017-05-27 23:31:07 följande:

Kan man inte bli det på gymnasiet?

Jag känner folk som jobbar som USK utan utbildning...

Ja, usk (undersköterska) är ju en anställningsform/anställningstitel så det är väl inte så konstigt...
Svar på tråden Vissa yrken alltså...