• Anonym (ts)

Oddsen för gemensam vårdnad

Jag har träffat en man till och från under våren. För tre veckor sen hade vi sex och han kom i mig. Jag tog ett dagen efter piller, men mot alla odds plussade jag förr-förra söndagen. Mannen i fråga är helt chockad eftersom han har haft cancer och läkarna har sagt att han aldrig ska kunna få barn naturlig väg.

Mannen är inte speciellt stöttande just nu, han vill att jag gör abort men jag har bestämt mig för att behålla barnet. Han svarar knappt på sms/samtal. Jag har ett stort socialt nätverk och ett välbetalt jobb.

Jag har förstått att vårdnaden per automatik tillfaller mig och att han är skyldig att betala underhåll. Hur pass lätt/svårt kommer det vara för honom att få gemensam vårdnad om han plötsligt vill vara delaktig i framtiden?

• Svar på tråden Oddsen för gemensam vårdnad
  • sextiotalist
    Anonym (Ta det försiktigt) skrev 2017-05-15 06:40:59 följande:

Om pappan är snål och vill ställa till det för dig så kan han kräva gv direkt, få igenom det och därmed få hälften av alla föräldradagar samtidigt som han skiter totalt i barnet i praktiken och bara låter dagarna frysa inne. Då sitter du med några månader med ingen inkomst men med ett barn som är för litet för dagis. (Om du tagit ut 7dagar i veckan)

Kan vara bra att veta redan nu så du kan spara pengar så du klarar dig ekonomiskt om det blir så.

Och ja. Han har rätt att skita totalt i barnet i 10 år och sedan dyka upp med en ny styvmamma och styvsyskon och kräva gv och senare vv. Och han kommer få drt om han inte är riktigt, riktigt olämplig.(typ aktiv narkoman)

Om ts nekar, så krävs det en rättslig process innan. Så nej, pappan kan inte kräva direkt.
    Först måste faderskapet fastställas innan han kan få gemensam vårdnad. Därefter så ska ts gå med på det. Om hon inte gör det, så måste han driva det vidare via tingsrätten.
    Visst kan han dyka upp efter 10 år och kräva gemensam vårdnad, men det innebär inte att han kan få det, inte heller varannan vecka.
  • Anonym (Ta det försiktigt)
    Anonym (ts) skrev 2017-05-15 07:00:23 följande:

Vad skulle han tjäna på det? Han är ju skyldig att betala underhåll eftersom barnet bor hos mig.

Han är skyldig att betala underhåll oavsett om du har alla föräldradagarna eller inte. Genom att sitta på dagarna så förlorar du pengar. Vill han jävlas/visa sina rättigheter eller spara och vara ledig om flera år så kan han göra det.
  • Anonym (Ta det försiktigt)
    sextiotalist skrev 2017-05-15 07:55:15 följande:

Om ts nekar, så krävs det en rättslig process innan. Så nej, pappan kan inte kräva direkt.

Först måste faderskapet fastställas innan han kan få gemensam vårdnad. Därefter så ska ts gå med på det. Om hon inte gör det, så måste han driva det vidare via tingsrätten.

Visst kan han dyka upp efter 10 år och kräva gemensam vårdnad, men det innebär inte att han kan få det, inte heller varannan vecka.

Han kan dra igång processen omedelbart. Praxis är att alltid ge gemensam vårdnad om ena föräldern vill det. Det ska krävas något extremt för att det inte ska bli så. Ett barn har enligtblag alltid rätt till båda föräldrarna. Oavsett om han dyker upp om 5 eller 10 år. Enligt lagen så är vv och gemensamvårdnad alltid att sträva efter om en förälder vill.

Sen är frågan om ts verkligen vill göra allt hon kan för att utresluta honom ur barnets liv. Tänk om barnet senare får redan på att pappan velat ha delad vårdnad men mamman vägrat.... för ett barn som kanske saknat och drömt om en pappa så kan det göra mamman till en väldigt dålig person i barnets ögon.
  • Anonym (jordgubbe)
    Anonym (ts) skrev 2017-05-14 19:38:18 följande:

Jag har träffat en man till och från under våren. För tre veckor sen hade vi sex och han kom i mig. Jag tog ett dagen efter piller, men mot alla odds plussade jag förr-förra söndagen. Mannen i fråga är helt chockad eftersom han har haft cancer och läkarna har sagt att han aldrig ska kunna få barn naturlig väg.

Mannen är inte speciellt stöttande just nu, han vill att jag gör abort men jag har bestämt mig för att behålla barnet. Han svarar knappt på sms/samtal. Jag har ett stort socialt nätverk och ett välbetalt jobb.

Jag har förstått att vårdnaden per automatik tillfaller mig och att han är skyldig att betala underhåll. Hur pass lätt/svårt kommer det vara för honom att få gemensam vårdnad om han plötsligt vill vara delaktig i framtiden?

Vill du inte att han ska bli en närvarande förälder?

Konstigt att han ej vill ha barnet om han är typ steril. Det här barnet är ju ett mirakel och kanske hans enda chans att få egna biologiska barn. Konstigt han inte vill ha det. Har han frusit ned sperma?
  • Anonym (ts)
    Anonym (jordgubbe) skrev 2017-05-15 08:38:44 följande:

Vill du inte att han ska bli en närvarande förälder?

Konstigt att han ej vill ha barnet om han är typ steril. Det här barnet är ju ett mirakel och kanske hans enda chans att få egna biologiska barn. Konstigt han inte vill ha det. Har han frusit ned sperma?

Klart jag vill men jag vill också kunna klara mig ekonomiskt första året. Ja, han har fått höra att han aldrig kan få egna barn. Och frusit ner sperma.
  • Anonym (ts)
    Anonym (?) skrev 2017-05-15 07:05:04 följande:

Det har gått väldigt kort tid från du fick veta att du är gravid. Är du alltså redan helt säker på att du tänker behålla (jag menar med tanke på att du tog ett dagenefter-piller)?

Ja, jag är helt säker.
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2017-05-15 08:48:32 följande:
    Klart jag vill men jag vill också kunna klara mig ekonomiskt första året. Ja, han har fått höra att han aldrig kan få egna barn. Och frusit ner sperma.
    Din ekonomi är inte beroende på om han får vårdnad eller ej.

• Anonym (ts)
    Anonym (Ta det försiktigt) skrev 2017-05-15 08:37:27 följande:

Han kan dra igång processen omedelbart. Praxis är att alltid ge gemensam vårdnad om ena föräldern vill det. Det ska krävas något extremt för att det inte ska bli så. Ett barn har enligtblag alltid rätt till båda föräldrarna. Oavsett om han dyker upp om 5 eller 10 år. Enligt lagen så är vv och gemensamvårdnad alltid att sträva efter om en förälder vill.

Sen är frågan om ts verkligen vill göra allt hon kan för att utresluta honom ur barnets liv. Tänk om barnet senare får redan på att pappan velat ha delad vårdnad men mamman vägrat.... för ett barn som kanske saknat och drömt om en pappa så kan det göra mamman till en väldigt dålig person i barnets ögon.

Jag får ju per automatik ensam vårdnad, så då måste han ju driva en rättslig process för att få igenom delad vårdnad första året. Barnet kommer ju att behöva ammas av mig så då är det väl rätt svårt att få igenom delad vårdnad i början?
  • Anonym (Karin)
    Anonym (ts) skrev 2017-05-15 08:48:32 följande:

På vilket sätt tänker du att vårdnadsfrågan ska påverka din ekonomi?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Karin) skrev 2017-05-15 08:51:36 följande:

På vilket sätt tänker du att vårdnadsfrågan ska påverka din ekonomi?

Om jag ger honom delad vårdnad första året förlorar jag 240 föräldradagar. Ska jag vara hemma ett år får jag ta Max fyra dagar i veckan och börja tömma mitt sparkonto för att kunna klara mig ensam
Svar på tråden Oddsen för gemensam vårdnad