• Anonym (ts)

Oddsen för gemensam vårdnad

Jag har träffat en man till och från under våren. För tre veckor sen hade vi sex och han kom i mig. Jag tog ett dagen efter piller, men mot alla odds plussade jag förr-förra söndagen. Mannen i fråga är helt chockad eftersom han har haft cancer och läkarna har sagt att han aldrig ska kunna få barn naturlig väg.

Mannen är inte speciellt stöttande just nu, han vill att jag gör abort men jag har bestämt mig för att behålla barnet. Han svarar knappt på sms/samtal. Jag har ett stort socialt nätverk och ett välbetalt jobb.

Jag har förstått att vårdnaden per automatik tillfaller mig och att han är skyldig att betala underhåll. Hur pass lätt/svårt kommer det vara för honom att få gemensam vårdnad om han plötsligt vill vara delaktig i framtiden?

• Svar på tråden Oddsen för gemensam vårdnad
  • Anonym (ts)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-05-14 19:44:32 följande:

Han kan stämma dig på vårdnaden och finns det inget i hans bagage som gör honom olämplig så kommer han med största sannolikhet få vårdnad. Att vara en frånvarande pappa eller oengagerad i graviditeten ingår inte i olämpligt beteende.

Däremot så har han umgängesrätt oavsett om han var vårdnad eller ej, de kan du aldrig neka

Ok så han kan få igenom gemensam vårdnad trots att barnet har bott hos mig de första åren? Så barnet ska då plötsligt leva varannan vecka-liv för att pappan har rätt till gemensam vårdnad?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Ta det försiktigt) skrev 2017-05-15 06:40:59 följande:

Om pappan är snål och vill ställa till det för dig så kan han kräva gv direkt, få igenom det och därmed få hälften av alla föräldradagar samtidigt som han skiter totalt i barnet i praktiken och bara låter dagarna frysa inne. Då sitter du med några månader med ingen inkomst men med ett barn som är för litet för dagis. (Om du tagit ut 7dagar i veckan)

Kan vara bra att veta redan nu så du kan spara pengar så du klarar dig ekonomiskt om det blir så.

Och ja. Han har rätt att skita totalt i barnet i 10 år och sedan dyka upp med en ny styvmamma och styvsyskon och kräva gv och senare vv. Och han kommer få drt om han inte är riktigt, riktigt olämplig.(typ aktiv narkoman)

Vad skulle han tjäna på det? Han är ju skyldig att betala underhåll eftersom barnet bor hos mig.
  • Anonym (ts)
    Anonym (jordgubbe) skrev 2017-05-15 08:38:44 följande:

Vill du inte att han ska bli en närvarande förälder?

Konstigt att han ej vill ha barnet om han är typ steril. Det här barnet är ju ett mirakel och kanske hans enda chans att få egna biologiska barn. Konstigt han inte vill ha det. Har han frusit ned sperma?

Klart jag vill men jag vill också kunna klara mig ekonomiskt första året. Ja, han har fått höra att han aldrig kan få egna barn. Och frusit ner sperma.
  • Anonym (ts)
    Anonym (?) skrev 2017-05-15 07:05:04 följande:

Det har gått väldigt kort tid från du fick veta att du är gravid. Är du alltså redan helt säker på att du tänker behålla (jag menar med tanke på att du tog ett dagenefter-piller)?

Ja, jag är helt säker.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Ta det försiktigt) skrev 2017-05-15 08:37:27 följande:

Han kan dra igång processen omedelbart. Praxis är att alltid ge gemensam vårdnad om ena föräldern vill det. Det ska krävas något extremt för att det inte ska bli så. Ett barn har enligtblag alltid rätt till båda föräldrarna. Oavsett om han dyker upp om 5 eller 10 år. Enligt lagen så är vv och gemensamvårdnad alltid att sträva efter om en förälder vill.

Sen är frågan om ts verkligen vill göra allt hon kan för att utresluta honom ur barnets liv. Tänk om barnet senare får redan på att pappan velat ha delad vårdnad men mamman vägrat.... för ett barn som kanske saknat och drömt om en pappa så kan det göra mamman till en väldigt dålig person i barnets ögon.

Jag får ju per automatik ensam vårdnad, så då måste han ju driva en rättslig process för att få igenom delad vårdnad första året. Barnet kommer ju att behöva ammas av mig så då är det väl rätt svårt att få igenom delad vårdnad i början?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Karin) skrev 2017-05-15 08:51:36 följande:

På vilket sätt tänker du att vårdnadsfrågan ska påverka din ekonomi?

Om jag ger honom delad vårdnad första året förlorar jag 240 föräldradagar. Ska jag vara hemma ett år får jag ta Max fyra dagar i veckan och börja tömma mitt sparkonto för att kunna klara mig ensam
  • Anonym (ts)
    Anonym (Karin) skrev 2017-05-15 09:16:23 följande:

Så det är angående föräldraledigheten. Ganska mycket får han ju föra över till dig ( tror att man till och med kan få dom på det om föräldern vägrar samtidigt som hen vägrar ta hand om barnet).

Du är helt säker på att han inte vill ta ut föräldraledighet alls under först året? Det kan han ju glra även om han inte bor med barnet.

Men jag håller med om att om pappan inte tönker vara särskilt delaktig är det rimligt att du har ensam vårdnad. Men känns inte som att detta är helt klarlagt än då det hela är så nytt. När pappan smält nyheten kan det ju bli så att han vill vara förälder fullt ut redan från början.

Ja det är angående föräldrapenningen. Nu förstod jag inte, om han inte vill föra över till mig då? Kan det bli dom på att han för över sina föräldradagar till mig?
  • Anonym (ts)
    sextiotalist skrev 2017-05-15 09:21:12 följande:

Faderskapet har inget med vårdnadsformen att göra och det jag skrev var att om en pappa öht ska kunna kräva gemensam vårdnad så måste faderskapet vara fastställt.

Ja, den brukar avgöras under de första månaderna. Man brukar även ta upp frågan om gemensam vårdnad då, men vill inte mamman, så kan de inte göra ett enda smack.

Så om jag inte vill gå med på gemensam vårdnad kan de inte göra nånting?
  • Anonym (ts)

Då vet jag att han har möjlighet att direkt kräva och få gemensam vårdnad även om barnet bor hos mig, och även låta sin del av föräldradagarna brinna inne och låta mig ta av mina sparpengar. Det är konstigt, så fort man frågar familjeliv om tips och råd är det alltid de värsta tänkbara scenariona som målas upp. Jag har absolut inget emot att ge honom delad vårdnad men absolut inte under första året och det har med ekonomin att göra (föräldradagarna). Jag tror att han är en bra kille och när vi pratade i telefon förra veckan frågade han om boendet, och då sa jag att man inte har växelvis boende för så små barn, utan att jag har barnet hos mig första året och att man sen får ha delad vårdnad (boende). Jag tror inte han vet skillnaden på delad vårdnad och boendeformen. Det blev inga protester där. Det enda han sa att han vill ha var faderskapstest och det har jag lovat att han ska få.

Svar på tråden Oddsen för gemensam vårdnad