• Anonym (ts)

Oddsen för gemensam vårdnad

Jag har träffat en man till och från under våren. För tre veckor sen hade vi sex och han kom i mig. Jag tog ett dagen efter piller, men mot alla odds plussade jag förr-förra söndagen. Mannen i fråga är helt chockad eftersom han har haft cancer och läkarna har sagt att han aldrig ska kunna få barn naturlig väg.

Mannen är inte speciellt stöttande just nu, han vill att jag gör abort men jag har bestämt mig för att behålla barnet. Han svarar knappt på sms/samtal. Jag har ett stort socialt nätverk och ett välbetalt jobb.

Jag har förstått att vårdnaden per automatik tillfaller mig och att han är skyldig att betala underhåll. Hur pass lätt/svårt kommer det vara för honom att få gemensam vårdnad om han plötsligt vill vara delaktig i framtiden?

• Svar på tråden Oddsen för gemensam vårdnad
  • Anonym (Hanna)

Han kan stämma dig på vårdnaden och finns det inget i hans bagage som gör honom olämplig så kommer han med största sannolikhet få vårdnad. Att vara en frånvarande pappa eller oengagerad i graviditeten ingår inte i olämpligt beteende.

Däremot så har han umgängesrätt oavsett om han var vårdnad eller ej, de kan du aldrig neka

• Anonym (ts)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-05-14 19:44:32 följande:

Han kan stämma dig på vårdnaden och finns det inget i hans bagage som gör honom olämplig så kommer han med största sannolikhet få vårdnad. Att vara en frånvarande pappa eller oengagerad i graviditeten ingår inte i olämpligt beteende.

Däremot så har han umgängesrätt oavsett om han var vårdnad eller ej, de kan du aldrig neka

Ok så han kan få igenom gemensam vårdnad trots att barnet har bott hos mig de första åren? Så barnet ska då plötsligt leva varannan vecka-liv för att pappan har rätt till gemensam vårdnad?
  • Alexander Bergbacka
    Anonym (ts) skrev 2017-05-14 22:26:58 följande:
    Ok så han kan få igenom gemensam vårdnad trots att barnet har bott hos mig de första åren? Så barnet ska då plötsligt leva varannan vecka-liv för att pappan har rätt till gemensam vårdnad?
    Som sagt, om han inte har haft någonting för sig som gör att han kan anses som olämplig så kommer det med största sannolikhet att bli just så, eftersom Svensk familjerätt i regel försöker se till att barn har tillgång till båda föräldrarna.

• Anonym (Hanna)

Hur umgänget kommer gå till kan inte jag orda i. Sen blir det ju inte ett scenario där han helt plötsligt kommer ha varannan vecka. Har han varit frånvarande och kommer in i bilden när barnet är - säg 4 år - så kommer man börja försiktigt, träffa pappa några timmar tillsammans med dig, sen ju mer tiden går så mer umgänge, man ökar successivt på.

Men ett fastställt ungängesschema kan han få utan att ha gemensam vårdnad - vet dock inte i vilken grad - så GV och umgänge inte har med varandra att göra.
  • sextiotalist

Gemensam vårdnad har inget med varannan veckas boende att göra.
  • Anonym (Karin)

Vårdnad handlar om det juridiska ansvaret för barnet. Barnets vårdnadshavare bestämmer om skolval, ansöker om pass, godkänner en utredning hos BUp om det blir aktuellt - dvs besrämmer om barnet.

Boendefrågan är en annan. Man får inte automatiskt halva boendet för att man har vårdnaden. Om föräödrarna är oense om vart barnet ska bo får även det avgöras i domstol, men det är en fråga separerad från vårdnaden.

Men rent krasst skulle pappan kunna komma in i barnets liv efter några år och bli en närvarande förälder och kunna få halva boendet om det utifrån de förutsättningar som finns då bedöms vara barnets bästa.Men det sker naturligtvis inte från en dag till en annan.

Om pappan redan från början vill vara en närvarande pappa år du skyldig att vara tillmötesgående i det (oavsett vem som har vårdnaden). Det finns en instans inom socialen som heter "familjerätten" som man kan få stöd av. Det har inga juridiska befogenheter att bestämma något men kan leda samtal nellan föräldrarna och hjälpa er att komma överens om umgänge osv.
  • Anonym (Ta det försiktigt)

Om pappan är snål och vill ställa till det för dig så kan han kräva gv direkt, få igenom det och därmed få hälften av alla föräldradagar samtidigt som han skiter totalt i barnet i praktiken och bara låter dagarna frysa inne. Då sitter du med några månader med ingen inkomst men med ett barn som är för litet för dagis. (Om du tagit ut 7dagar i veckan)

Kan vara bra att veta redan nu så du kan spara pengar så du klarar dig ekonomiskt om det blir så.

Och ja. Han har rätt att skita totalt i barnet i 10 år och sedan dyka upp med en ny styvmamma och styvsyskon och kräva gv och senare vv. Och han kommer få drt om han inte är riktigt, riktigt olämplig.(typ aktiv narkoman)

• Anonym (ts)
    Anonym (Ta det försiktigt) skrev 2017-05-15 06:40:59 följande:

Om pappan är snål och vill ställa till det för dig så kan han kräva gv direkt, få igenom det och därmed få hälften av alla föräldradagar samtidigt som han skiter totalt i barnet i praktiken och bara låter dagarna frysa inne. Då sitter du med några månader med ingen inkomst men med ett barn som är för litet för dagis. (Om du tagit ut 7dagar i veckan)

Kan vara bra att veta redan nu så du kan spara pengar så du klarar dig ekonomiskt om det blir så.

Och ja. Han har rätt att skita totalt i barnet i 10 år och sedan dyka upp med en ny styvmamma och styvsyskon och kräva gv och senare vv. Och han kommer få drt om han inte är riktigt, riktigt olämplig.(typ aktiv narkoman)

Vad skulle han tjäna på det? Han är ju skyldig att betala underhåll eftersom barnet bor hos mig.
  • Anonym (?)
    Anonym (ts) skrev 2017-05-14 19:38:18 följande:

Jag har träffat en man till och från under våren. För tre veckor sen hade vi sex och han kom i mig. Jag tog ett dagen efter piller, men mot alla odds plussade jag förr-förra söndagen. Mannen i fråga är helt chockad eftersom han har haft cancer och läkarna har sagt att han aldrig ska kunna få barn naturlig väg.

Mannen är inte speciellt stöttande just nu, han vill att jag gör abort men jag har bestämt mig för att behålla barnet. Han svarar knappt på sms/samtal. Jag har ett stort socialt nätverk och ett välbetalt jobb.

Jag har förstått att vårdnaden per automatik tillfaller mig och att han är skyldig att betala underhåll. Hur pass lätt/svårt kommer det vara för honom att få gemensam vårdnad om han plötsligt vill vara delaktig i framtiden?

Det har gått väldigt kort tid från du fick veta att du är gravid. Är du alltså redan helt säker på att du tänker behålla (jag menar med tanke på att du tog ett dagenefter-piller)?
  • Kjell2

Läs på om skillnaden mellan vårdnad, umgänge och boende.
Svar på tråden Oddsen för gemensam vårdnad