• Anonym (Karin)

Oddsen för gemensam vårdnad

Anonym (ts) skrev 2017-05-14 22:26:58 följande:

Ok så han kan få igenom gemensam vårdnad trots att barnet har bott hos mig de första åren? Så barnet ska då plötsligt leva varannan vecka-liv för att pappan har rätt till gemensam vårdnad?

Vårdnad handlar om det juridiska ansvaret för barnet. Barnets vårdnadshavare bestämmer om skolval, ansöker om pass, godkänner en utredning hos BUp om det blir aktuellt - dvs besrämmer om barnet.

Boendefrågan är en annan. Man får inte automatiskt halva boendet för att man har vårdnaden. Om föräödrarna är oense om vart barnet ska bo får även det avgöras i domstol, men det är en fråga separerad från vårdnaden.

Men rent krasst skulle pappan kunna komma in i barnets liv efter några år och bli en närvarande förälder och kunna få halva boendet om det utifrån de förutsättningar som finns då bedöms vara barnets bästa.Men det sker naturligtvis inte från en dag till en annan.

Om pappan redan från början vill vara en närvarande pappa år du skyldig att vara tillmötesgående i det (oavsett vem som har vårdnaden). Det finns en instans inom socialen som heter "familjerätten" som man kan få stöd av. Det har inga juridiska befogenheter att bestämma något men kan leda samtal nellan föräldrarna och hjälpa er att komma överens om umgänge osv.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (ts) skrev 2017-05-15 08:48:32 följande:

Klart jag vill men jag vill också kunna klara mig ekonomiskt första året. Ja, han har fått höra att han aldrig kan få egna barn. Och frusit ner sperma.

På vilket sätt tänker du att vårdnadsfrågan ska påverka din ekonomi?
  • Anonym (Karin)
    Anonym (ts) skrev 2017-05-15 09:04:08 följande:

Om jag ger honom delad vårdnad första året förlorar jag 240 föräldradagar. Ska jag vara hemma ett år får jag ta Max fyra dagar i veckan och börja tömma mitt sparkonto för att kunna klara mig ensam

Så det är angående föräldraledigheten. Ganska mycket får han ju föra över till dig ( tror att man till och med kan få dom på det om föräldern vägrar samtidigt som hen vägrar ta hand om barnet).

Du är helt säker på att han inte vill ta ut föräldraledighet alls under först året? Det kan han ju glra även om han inte bor med barnet.

Men jag håller med om att om pappan inte tönker vara särskilt delaktig är det rimligt att du har ensam vårdnad. Men känns inte som att detta är helt klarlagt än då det hela är så nytt. När pappan smält nyheten kan det ju bli så att han vill vara förälder fullt ut redan från början.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (ts) skrev 2017-05-15 09:23:30 följande:

Ja det är angående föräldrapenningen. Nu förstod jag inte, om han inte vill föra över till mig då? Kan det bli dom på att han för över sina föräldradagar till mig?

Jag är inte säker men har hört att man kan göra så om den ena vårdnadshavaren har slut på dagar och den andra vägrar ta ut sina för att var föräldraledig och ingen annan barnomsorg finns, men ett sånt scenario är ju väldigt väldigt ovanligt. Och jag är som sagt inte säker på detta.

(Däremot borde det ju vara så för att minska risken för vårdnadstvist pga av barnonsorgsbrist, men vad som borde och vad som är, är inte alltid samma sak.)
  • Anonym (Karin)
    Anonym (ts) skrev 2017-05-15 13:15:42 följande:

Då vet jag att han har möjlighet att direkt kräva och få gemensam vårdnad även om barnet bor hos mig, och även låta sin del av föräldradagarna brinna inne och låta mig ta av mina sparpengar. Det är konstigt, så fort man frågar familjeliv om tips och råd är det alltid de värsta tänkbara scenariona som målas upp. Jag har absolut inget emot att ge honom delad vårdnad men absolut inte under första året och det har med ekonomin att göra (föräldradagarna). Jag tror att han är en bra kille och när vi pratade i telefon förra veckan frågade han om boendet, och då sa jag att man inte har växelvis boende för så små barn, utan att jag har barnet hos mig första året och att man sen får ha delad vårdnad (boende). Jag tror inte han vet skillnaden på delad vårdnad och boendeformen. Det blev inga protester där. Det enda han sa att han vill ha var faderskapstest och det har jag lovat att han ska få.

Det är nog svårt att enbart få svar som är helt fria från åsikter.

Men det stämmer ju att han har rätt att stämma om vårdnad och att det är rätt osannolikt att gemensam vårdnad inte skulle gå igeonm. Så det handlar ju inte ytterst om vad du "har något emot" utan hur regelverket ser ut.

Att han skulle vilja jävlas däremot finns ju ingen anledning att tro. Men han kan ju vilka ha vårdnaden av samma skäl som du vill ha vårdnaden (ditt syfte är väl knappast att jävlas).

Men det finns ju ingen anledning för dig att föreslå gemensm vårdnad, det bör ju vara ett initiativ som kommer från honom. Och vill ha h det får du då besluta om du går med på det frivilligt eller om han behöver starta en juridisk process. Så ser ju reglerna ut och ganska rimligt scenario om killen är så vettig som han ändå verkar på din beskrivning.

Det är väl inte heller ett "värsta scenario" att tänla sig att öven pappan vill vara föräldraledig första året? Tycker att det låter som ett positivt scenario.

Det är faktiskt inte heller upp till dig att beslut om faderskapstest.

Så en sak som kanske kan vara bra för dig är att förbereda dig på att barnet inte bara är ditt. Man får lite den känslan att du upplever dig som mer förälder än pappan och så är ju inte fallet rent juridiskt. Det är ju inte helt otänkbart att pappan vill vara lika mycket förälder som du vill.

Men det är ju mycket för både dig och pappan att sätta er in i, det är ju så nytt än så länge.
Svar på tråden Oddsen för gemensam vårdnad