• Anonym (ts)

Oddsen för gemensam vårdnad

Jag har träffat en man till och från under våren. För tre veckor sen hade vi sex och han kom i mig. Jag tog ett dagen efter piller, men mot alla odds plussade jag förr-förra söndagen. Mannen i fråga är helt chockad eftersom han har haft cancer och läkarna har sagt att han aldrig ska kunna få barn naturlig väg.

Mannen är inte speciellt stöttande just nu, han vill att jag gör abort men jag har bestämt mig för att behålla barnet. Han svarar knappt på sms/samtal. Jag har ett stort socialt nätverk och ett välbetalt jobb.

Jag har förstått att vårdnaden per automatik tillfaller mig och att han är skyldig att betala underhåll. Hur pass lätt/svårt kommer det vara för honom att få gemensam vårdnad om han plötsligt vill vara delaktig i framtiden?

• Svar på tråden Oddsen för gemensam vårdnad
  • sextiotalist
    Anonym (Here we go again) skrev 2017-05-15 09:50:41 följande:
    Familjerätten kan vara både utredande och rådgivande. Vid en tvist i domstol begär man oftast samtalsstöd samt utredningsansvar (vid vårdnadstvister) från familjerätten. Dock har det blivit vanligare i vissa kommuner att man använder fristående företag till detta.
    Det håller jag med om, men många verkar tro att familjerätten är beslutande, vilket de inte är (det är alltså inte någon form av domstol)
  • Brumma
    Anonym (Here we go again) skrev 2017-05-15 09:11:41 följande:

Han kan naturligtvis ha gemensam vårdnad om barnet med dig även om du skulle amma. Sen måste barn börja äta fastare mat så han kan säkert börja ha barnet växelvis innan barnet är ett år, förutsatt att han vill.

Det rekommenderas inte att barn bor växelvis innan tre års ålder. Att ett barn under året som aldrig bott med den ena föräldern skulle tilldömas att bo växelvis har jag svårt att tänka mig att en svensk domstol skulle döma till.
  • Anonym (ts)

Då vet jag att han har möjlighet att direkt kräva och få gemensam vårdnad även om barnet bor hos mig, och även låta sin del av föräldradagarna brinna inne och låta mig ta av mina sparpengar. Det är konstigt, så fort man frågar familjeliv om tips och råd är det alltid de värsta tänkbara scenariona som målas upp. Jag har absolut inget emot att ge honom delad vårdnad men absolut inte under första året och det har med ekonomin att göra (föräldradagarna). Jag tror att han är en bra kille och när vi pratade i telefon förra veckan frågade han om boendet, och då sa jag att man inte har växelvis boende för så små barn, utan att jag har barnet hos mig första året och att man sen får ha delad vårdnad (boende). Jag tror inte han vet skillnaden på delad vårdnad och boendeformen. Det blev inga protester där. Det enda han sa att han vill ha var faderskapstest och det har jag lovat att han ska få.

• Anonym (Karin)
    Anonym (ts) skrev 2017-05-15 13:15:42 följande:

Då vet jag att han har möjlighet att direkt kräva och få gemensam vårdnad även om barnet bor hos mig, och även låta sin del av föräldradagarna brinna inne och låta mig ta av mina sparpengar. Det är konstigt, så fort man frågar familjeliv om tips och råd är det alltid de värsta tänkbara scenariona som målas upp. Jag har absolut inget emot att ge honom delad vårdnad men absolut inte under första året och det har med ekonomin att göra (föräldradagarna). Jag tror att han är en bra kille och när vi pratade i telefon förra veckan frågade han om boendet, och då sa jag att man inte har växelvis boende för så små barn, utan att jag har barnet hos mig första året och att man sen får ha delad vårdnad (boende). Jag tror inte han vet skillnaden på delad vårdnad och boendeformen. Det blev inga protester där. Det enda han sa att han vill ha var faderskapstest och det har jag lovat att han ska få.

Det är nog svårt att enbart få svar som är helt fria från åsikter.

Men det stämmer ju att han har rätt att stämma om vårdnad och att det är rätt osannolikt att gemensam vårdnad inte skulle gå igeonm. Så det handlar ju inte ytterst om vad du "har något emot" utan hur regelverket ser ut.

Att han skulle vilja jävlas däremot finns ju ingen anledning att tro. Men han kan ju vilka ha vårdnaden av samma skäl som du vill ha vårdnaden (ditt syfte är väl knappast att jävlas).

Men det finns ju ingen anledning för dig att föreslå gemensm vårdnad, det bör ju vara ett initiativ som kommer från honom. Och vill ha h det får du då besluta om du går med på det frivilligt eller om han behöver starta en juridisk process. Så ser ju reglerna ut och ganska rimligt scenario om killen är så vettig som han ändå verkar på din beskrivning.

Det är väl inte heller ett "värsta scenario" att tänla sig att öven pappan vill vara föräldraledig första året? Tycker att det låter som ett positivt scenario.

Det är faktiskt inte heller upp till dig att beslut om faderskapstest.

Så en sak som kanske kan vara bra för dig är att förbereda dig på att barnet inte bara är ditt. Man får lite den känslan att du upplever dig som mer förälder än pappan och så är ju inte fallet rent juridiskt. Det är ju inte helt otänkbart att pappan vill vara lika mycket förälder som du vill.

Men det är ju mycket för både dig och pappan att sätta er in i, det är ju så nytt än så länge.
  • Det kommer bli bra
    Brumma skrev 2017-05-15 10:35:30 följande:
    Det rekommenderas inte att barn bor växelvis innan tre års ålder. Att ett barn under året som aldrig bott med den ena föräldern skulle tilldömas att bo växelvis har jag svårt att tänka mig att en svensk domstol skulle döma till.
    Fast rekommendationen med att barn under tre år inte ska bo växelvist är ju bottagen från tex Socialstyrelsens råd. Det talas ju om att det inte finns forskning om det som säger varken det ena eller andra.

Från Elvis-projektet vid Stockholms universitet som studerar barns växelivsa boende skriver i en forskningsöversitk att: "Resultaten från studierna av barn 0-3 år ger inte en entydig bild av barns välbefinnande och anknytningsrelationer. Flera av de få studierna håller låg vetenskaplig kvalitet och studerar små grupper. En tillräcklig empirisk bas för de yngsta barnen i växelvis boende saknas därmed. Sammantaget visar studierna att föräldrars samarbetsförmåga, sätt att hantera konflikter och lyhördhet för barnets behov spelar större roll än boendeform."
  • Det kommer bli bra

Till TS, jag tycker du ska prata med den blivande pappan om hur ni ska göra med barnet i framtiden. Tex att du vill ta all föräldraledighet och vara hemma med barnet och du önskar ensam vårdnad för att göra livet lättare för dig och utifrån att pappan inte vill ha barnet. Sen får du höra vad han tycker om det. Och prata om hur han och barnet kan skapa en hållbar och trygg relation. 

• Brumma
    Det kommer bli bra skrev 2017-05-16 06:59:52 följande:

Fast rekommendationen med att barn under tre år inte ska bo växelvist är ju bottagen från tex Socialstyrelsens råd. Det talas ju om att det inte finns forskning om det som säger varken det ena eller andra.

Från Elvis-projektet vid Stockholms universitet som studerar barns växelivsa boende skriver i en forskningsöversitk att: "Resultaten från studierna av barn 0-3 år ger inte en entydig bild av barns välbefinnande och anknytningsrelationer. Flera av de få studierna håller låg vetenskaplig kvalitet och studerar små grupper. En tillräcklig empirisk bas för de yngsta barnen i växelvis boende saknas därmed. Sammantaget visar studierna att föräldrars samarbetsförmåga, sätt att hantera konflikter och lyhördhet för barnets behov spelar större roll än boendeform."

Dock står det i samma studie att ett kriterier för att barnet skall må bra av växelvist boende i ung ålder är att barnet har LIKA STARK anknytning till båda föräldrarna. Om föräldrarna inte lever ihop är det mycket svårt att få till. Får man till det så ja, då skulle växelvist boende kunna fungera (och barnet kan bibehålla sin starka anknytning med båda föräldrarna). Men då krävs det nästan att man lever ihop det första året. Och att båda föräldrarna tar lika stort ansvar i barnets liv (nätter, dagar, matning, nattning, tröstande).

Och det är fortfarande en rekommendation med tre år i flera kommuner :)

Att en förälder som aldrig bott med barnet skulle få växelvist boende innan barnet är ett år är sannolikt inte troligt och sannolikt inte i barnets bästa (då de inte kommer att ha LIKA STARK anknytning som med föräldern som bor med barnet).
  • nevermind
    Anonym (ts) skrev 2017-05-14 22:26:58 följande:
    Ok så han kan få igenom gemensam vårdnad trots att barnet har bott hos mig de första åren? Så barnet ska då plötsligt leva varannan vecka-liv för att pappan har rätt till gemensam vårdnad?
    Känns som du behöver läsa på en hel del...
  • nevermind
    Anonym (jordgubbe) skrev 2017-05-15 08:38:44 följande:
    Vill du inte att han ska bli en närvarande förälder?

Konstigt att han ej vill ha barnet om han är typ steril. Det här barnet är ju ett mirakel och kanske hans enda chans att få egna biologiska barn. Konstigt han inte vill ha det. Har han frusit ned sperma?
    Mirakel? Konstigt? Är väl inte ett dugg konstigt att han inte vill ha barn med en kvinna han inte lever med.
  • Anonym (sb)

Som flera påpekat är umgänge och vårdnad skilda saker.

Umgänge är något du ska bistå med om han vill ha det, för du som förälder ska ansvara för att barnet har kontakt med bägge.

Vårdnad måste han ansöka om, och genom rättegång (en kostsam sådan för er bägge btw) så kommer han säkerligen få det. Dock kanske han inte ens vill söka gemensamvårdnad om han vill att du gör abort.

• Anonym (Here we go again)
    Brumma skrev 2017-05-15 10:35:30 följande:
    Där har du fel. Den rekommendationen försvann för flera år sedan. Växelvis är inte synonymt med varannan vecka.
  • Brumma
    Anonym (Here we go again) skrev 2017-05-17 05:58:52 följande:

Där har du fel. Den rekommendationen försvann för flera år sedan. Växelvis är inte synonymt med varannan vecka.

Den rekommendationen finns fortfarande i många kommuner.

Jag är mkt väl medveten om att växelvis boende inte är synonymt med varannan vecka ;)
Svar på tråden Oddsen för gemensam vårdnad