• Anonym (ts)

Oddsen för gemensam vårdnad

Jag har träffat en man till och från under våren. För tre veckor sen hade vi sex och han kom i mig. Jag tog ett dagen efter piller, men mot alla odds plussade jag förr-förra söndagen. Mannen i fråga är helt chockad eftersom han har haft cancer och läkarna har sagt att han aldrig ska kunna få barn naturlig väg.

Mannen är inte speciellt stöttande just nu, han vill att jag gör abort men jag har bestämt mig för att behålla barnet. Han svarar knappt på sms/samtal. Jag har ett stort socialt nätverk och ett välbetalt jobb.

Jag har förstått att vårdnaden per automatik tillfaller mig och att han är skyldig att betala underhåll. Hur pass lätt/svårt kommer det vara för honom att få gemensam vårdnad om han plötsligt vill vara delaktig i framtiden?

• Svar på tråden Oddsen för gemensam vårdnad
  • Anonym (Here we go again)
    sextiotalist skrev 2017-05-15 09:19:03 följande:
    Anonym (Here we go again) skrev 2017-05-15 09:11:41 följande:Han kan naturligtvis ha gemensam vårdnad om barnet med dig även om du skulle amma. Sen måste barn börja äta fastare mat så han kan säkert börja ha barnet växelvis innan barnet är ett år, förutsatt att han vill.

Lär er skilja på vårdnad och boende.
    Vårdnaden är juridisk. Viktiga beslut måste tas tillsammans. Boendet har inget med vårdnaden att göra.
    Att man har gemensam vårdnad innebär inte med automatik hälftenboende. En del bor varannan vecka, en del bor varannan helg. Andra är hos den andra föräldern endast på loven.
    Ts kommer vara den primära anknytningspersonen (av förklarliga skäl) för barnet och kommer med all säkerhet ha sin bas där de första åren.
    En pappa som bor med sitt barn kan självklart bli en lika viktig anknytningsperson för barnet som mamman, men en pappa (eller mamma) som är väldigt frånvarande kommer med all sannolikhet inte bli det.

Givetvis kan det finnas domstolar som dömer till varannan vecka för väldigt små barn, men det är inte att rekommendera, om inte båda föräldrarna har en bra anknytning till barnet
    Varför citerar du mig? Du vet att det jag skriver stämmer.
  • Anonym (ts)
    sextiotalist skrev 2017-05-15 09:21:12 följande:

Faderskapet har inget med vårdnadsformen att göra och det jag skrev var att om en pappa öht ska kunna kräva gemensam vårdnad så måste faderskapet vara fastställt.

Ja, den brukar avgöras under de första månaderna. Man brukar även ta upp frågan om gemensam vårdnad då, men vill inte mamman, så kan de inte göra ett enda smack.

Så om jag inte vill gå med på gemensam vårdnad kan de inte göra nånting?
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2017-05-15 08:51:27 följande:
    Jag får ju per automatik ensam vårdnad, så då måste han ju driva en rättslig process för att få igenom delad vårdnad första året. Barnet kommer ju att behöva ammas av mig så då är det väl rätt svårt att få igenom delad vårdnad i början?
    Oavsett amning, boende och umgänge borde det inte vara några större problem för honom att få vårdnaden via en process.

Men vårdnaden är inte samma sak som umgänge.

• sextiotalist
    Anonym (ts) skrev 2017-05-15 09:29:07 följande:
    Om du avser familjerätten, nej, de har inte det mandatet.
    Däremot kan pappan då börja driva en process att få gemensam vårdnad. En domstol har det mandatet att kunna besluta om detta, men familjerätten är endast en rådgivande instans.
  • sextiotalist
    Anonym (Here we go again) skrev 2017-05-15 09:28:02 följande:
    Varför citerar du mig? Du vet att det jag skriver stämmer.
    För att förtydliga att vårdnad och umgänge är helt olika saker.
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2017-05-15 09:29:07 följande:
    Om inte du går med på GV kan han snabbt stämma till tingsrätten. En process där tar allt från några veckor till ett halvår, sen får han troligtvis vårdnad.

Hur mycket umgänge det blir är en helt annan sak.

• Anonym (Karin)
    Anonym (ts) skrev 2017-05-15 09:23:30 följande:

Ja det är angående föräldrapenningen. Nu förstod jag inte, om han inte vill föra över till mig då? Kan det bli dom på att han för över sina föräldradagar till mig?

Jag är inte säker men har hört att man kan göra så om den ena vårdnadshavaren har slut på dagar och den andra vägrar ta ut sina för att var föräldraledig och ingen annan barnomsorg finns, men ett sånt scenario är ju väldigt väldigt ovanligt. Och jag är som sagt inte säker på detta.

(Däremot borde det ju vara så för att minska risken för vårdnadstvist pga av barnonsorgsbrist, men vad som borde och vad som är, är inte alltid samma sak.)
    sextiotalist skrev 2017-05-15 09:34:37 följande:
    För att förtydliga att vårdnad och umgänge är helt olika saker.
    För mig är det glasklart så du citerade fel person.
  • sextiotalist
    Anonym (Here we go again) skrev 2017-05-15 09:44:56 följande:
    För mig är det glasklart så du citerade fel person.
    Mycket möjligt, kan vi släppa detta eller ska du ha femton inlägg om detta?
    sextiotalist skrev 2017-05-15 09:33:22 följande:
    Om du avser familjerätten, nej, de har inte det mandatet.
    Däremot kan pappan då börja driva en process att få gemensam vårdnad. En domstol har det mandatet att kunna besluta om detta, men familjerätten är endast en rådgivande instans.
    Familjerätten kan vara både utredande och rådgivande. Vid en tvist i domstol begär man oftast samtalsstöd samt utredningsansvar (vid vårdnadstvister) från familjerätten. Dock har det blivit vanligare i vissa kommuner att man använder fristående företag till detta.
Svar på tråden Oddsen för gemensam vårdnad