• Anonym (ts)

Oddsen för gemensam vårdnad

Jag har träffat en man till och från under våren. För tre veckor sen hade vi sex och han kom i mig. Jag tog ett dagen efter piller, men mot alla odds plussade jag förr-förra söndagen. Mannen i fråga är helt chockad eftersom han har haft cancer och läkarna har sagt att han aldrig ska kunna få barn naturlig väg.

Mannen är inte speciellt stöttande just nu, han vill att jag gör abort men jag har bestämt mig för att behålla barnet. Han svarar knappt på sms/samtal. Jag har ett stort socialt nätverk och ett välbetalt jobb.

Jag har förstått att vårdnaden per automatik tillfaller mig och att han är skyldig att betala underhåll. Hur pass lätt/svårt kommer det vara för honom att få gemensam vårdnad om han plötsligt vill vara delaktig i framtiden?

• Svar på tråden Oddsen för gemensam vårdnad
  • Anonym (Here we go again)
    Anonym (ts) skrev 2017-05-14 22:26:58 följande:
    Ok så han kan få igenom gemensam vårdnad trots att barnet har bott hos mig de första åren? Så barnet ska då plötsligt leva varannan vecka-liv för att pappan har rätt till gemensam vårdnad?
    Det är klart att han kan. Det är ert barn, inte ditt.
  • sextiotalist
    Anonym (Ta det försiktigt) skrev 2017-05-15 08:37:27 följande:
    Han kan dra igång processen omedelbart. Praxis är att alltid ge gemensam vårdnad om ena föräldern vill det. Det ska krävas något extremt för att det inte ska bli så. Ett barn har enligtblag alltid rätt till båda föräldrarna. Oavsett om han dyker upp om 5 eller 10 år. Enligt lagen så är vv och gemensamvårdnad alltid att sträva efter om en förälder vill.

Sen är frågan om ts verkligen vill göra allt hon kan för att utresluta honom ur barnets liv. Tänk om barnet senare får redan på att pappan velat ha delad vårdnad men mamman vägrat.... för ett barn som kanske saknat och drömt om en pappa så kan det göra mamman till en väldigt dålig person i barnets ögon.
    Det är inte praxis.
    Ja. barnet har rätt till sina båda föräldrar. Men man får inte ändra vårdnadsformen utan att båda är med på det, eller via tingsrätten.

Utöver detta så ska faderskapet fastställas innan. När det gäller vv är det endast en boendeform och finns inte lag på detta.

Självklart så bör man fundera på vad besluten kan ge för konsekvenser i framtiden.
    Anonym (ts) skrev 2017-05-15 08:51:27 följande:
    Jag får ju per automatik ensam vårdnad, så då måste han ju driva en rättslig process för att få igenom delad vårdnad första året. Barnet kommer ju att behöva ammas av mig så då är det väl rätt svårt att få igenom delad vårdnad i början?
    Han kan naturligtvis ha gemensam vårdnad om barnet med dig även om du skulle amma. Sen måste barn börja äta fastare mat så han kan säkert börja ha barnet växelvis innan barnet är ett år, förutsatt att han vill.
  • VourinVour
    Anonym (Here we go again) skrev 2017-05-15 09:07:51 följande:
    Det är klart att han kan. Det är ert barn, inte ditt.
    Skitjobbigt med dessa svenska egokärringar som inte förstår skillnaden mellan att äga en sak och levande människor.
    sextiotalist skrev 2017-05-15 09:09:08 följande:
    Det är inte praxis.
    Ja. barnet har rätt till sina båda föräldrar. Men man får inte ändra vårdnadsformen utan att båda är med på det, eller via tingsrätten.

Utöver detta så ska faderskapet fastställas innan. När det gäller vv är det endast en boendeform och finns inte lag på detta.

Självklart så bör man fundera på vad besluten kan ge för konsekvenser i framtiden.
    Det finns rekommendationer. Faderskapsfrågan avgörs i början av barnets liv, inte flera år senare, om man inte är osäker på vem som är pappa alt. pappan håller sig undan och domstolen blir involverad.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (ts) skrev 2017-05-15 09:04:08 följande:

Om jag ger honom delad vårdnad första året förlorar jag 240 föräldradagar. Ska jag vara hemma ett år får jag ta Max fyra dagar i veckan och börja tömma mitt sparkonto för att kunna klara mig ensam

Så det är angående föräldraledigheten. Ganska mycket får han ju föra över till dig ( tror att man till och med kan få dom på det om föräldern vägrar samtidigt som hen vägrar ta hand om barnet).

Du är helt säker på att han inte vill ta ut föräldraledighet alls under först året? Det kan han ju glra även om han inte bor med barnet.

Men jag håller med om att om pappan inte tönker vara särskilt delaktig är det rimligt att du har ensam vårdnad. Men känns inte som att detta är helt klarlagt än då det hela är så nytt. När pappan smält nyheten kan det ju bli så att han vill vara förälder fullt ut redan från början.
  • sextiotalist
    Jag får ju per automatik ensam vårdnad, så då måste han ju driva en rättslig process för att få igenom delad vårdnad första året. Barnet kommer ju att behöva ammas av mig så då är det väl rätt svårt att få igenom delad vårdnad i början?
    Anonym (Here we go again) skrev 2017-05-15 09:11:41 följande:
    Han kan naturligtvis ha gemensam vårdnad om barnet med dig även om du skulle amma. Sen måste barn börja äta fastare mat så han kan säkert börja ha barnet växelvis innan barnet är ett år, förutsatt att han vill.

Lär er skilja på vårdnad och boende.
    Vårdnaden är juridisk. Viktiga beslut måste tas tillsammans. Boendet har inget med vårdnaden att göra.
    Att man har gemensam vårdnad innebär inte med automatik hälftenboende. En del bor varannan vecka, en del bor varannan helg. Andra är hos den andra föräldern endast på loven.
    Ts kommer vara den primära anknytningspersonen (av förklarliga skäl) för barnet och kommer med all säkerhet ha sin bas där de första åren.
    En pappa som bor med sitt barn kan självklart bli en lika viktig anknytningsperson för barnet som mamman, men en pappa (eller mamma) som är väldigt frånvarande kommer med all sannolikhet inte bli det.

Givetvis kan det finnas domstolar som dömer till varannan vecka för väldigt små barn, men det är inte att rekommendera, om inte båda föräldrarna har en bra anknytning till barnet
  • sextiotalist
    Anonym (Here we go again) skrev 2017-05-15 09:14:10 följande:
    Det finns rekommendationer. Faderskapsfrågan avgörs i början av barnets liv, inte flera år senare, om man inte är osäker på vem som är pappa alt. pappan håller sig undan och domstolen blir involverad.
    Faderskapet har inget med vårdnadsformen att göra och det jag skrev var att om en pappa öht ska kunna kräva gemensam vårdnad så måste faderskapet vara fastställt.
    Ja, den brukar avgöras under de första månaderna. Man brukar även ta upp frågan om gemensam vårdnad då, men vill inte mamman, så kan de inte göra ett enda smack.
  • Anonym (Ta det försiktigt)

Nej. gemensam vårdnad är det som rätten vill att föräldrar ska redan från början. Att du ammar är ingen ursäkt. Boendet och vårdnaden är olika saker. Ni kan i praktiken ha gemensam vårdnad även om han aldrig träffar barnet. Han får driva en rättslig process men han komner vinna den om han inte är extremt olämplig. Vill du gå igenom en rättsprocess under barnets första månader? Är det värt det (tiden du borde njuta av bebis, smutskastning, du framstår som självisk och pappan som en bra och samarbetsvillig pappa osv)?

Han har laglig rätt att behålla sina dagar till somrar osv i framtiden. Andra gör så att mamman kanske ammar 6 månader, börjar jobba och lämnar barnet hos pappan dagtid.

Skaffar man barn utanför en kärnfamilj och utan att ha ett bra förhållande och en bra och villig blivande pappa så får man faktiskt räkna med att det blir lite tuffare. Det kommer kräva lite extra hela barnets uppväxt med sammarbete, styvmammor, jobbig ekonomi osv.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Karin) skrev 2017-05-15 09:16:23 följande:

Så det är angående föräldraledigheten. Ganska mycket får han ju föra över till dig ( tror att man till och med kan få dom på det om föräldern vägrar samtidigt som hen vägrar ta hand om barnet).

Du är helt säker på att han inte vill ta ut föräldraledighet alls under först året? Det kan han ju glra även om han inte bor med barnet.

Men jag håller med om att om pappan inte tönker vara särskilt delaktig är det rimligt att du har ensam vårdnad. Men känns inte som att detta är helt klarlagt än då det hela är så nytt. När pappan smält nyheten kan det ju bli så att han vill vara förälder fullt ut redan från början.

Ja det är angående föräldrapenningen. Nu förstod jag inte, om han inte vill föra över till mig då? Kan det bli dom på att han för över sina föräldradagar till mig?
Svar på tråden Oddsen för gemensam vårdnad