• sextiotalist

Oddsen för gemensam vårdnad

Anonym (ts) skrev 2017-05-14 22:26:58 följande:

Ok så han kan få igenom gemensam vårdnad trots att barnet har bott hos mig de första åren? Så barnet ska då plötsligt leva varannan vecka-liv för att pappan har rätt till gemensam vårdnad?

Gemensam vårdnad har inget med varannan veckas boende att göra.
  • sextiotalist
    Anonym (Ta det försiktigt) skrev 2017-05-15 06:40:59 följande:

Om pappan är snål och vill ställa till det för dig så kan han kräva gv direkt, få igenom det och därmed få hälften av alla föräldradagar samtidigt som han skiter totalt i barnet i praktiken och bara låter dagarna frysa inne. Då sitter du med några månader med ingen inkomst men med ett barn som är för litet för dagis. (Om du tagit ut 7dagar i veckan)

Kan vara bra att veta redan nu så du kan spara pengar så du klarar dig ekonomiskt om det blir så.

Och ja. Han har rätt att skita totalt i barnet i 10 år och sedan dyka upp med en ny styvmamma och styvsyskon och kräva gv och senare vv. Och han kommer få drt om han inte är riktigt, riktigt olämplig.(typ aktiv narkoman)

Om ts nekar, så krävs det en rättslig process innan. Så nej, pappan kan inte kräva direkt.
    Först måste faderskapet fastställas innan han kan få gemensam vårdnad. Därefter så ska ts gå med på det. Om hon inte gör det, så måste han driva det vidare via tingsrätten.
    Visst kan han dyka upp efter 10 år och kräva gemensam vårdnad, men det innebär inte att han kan få det, inte heller varannan vecka.
  • sextiotalist
    Anonym (Ta det försiktigt) skrev 2017-05-15 08:37:27 följande:
    Han kan dra igång processen omedelbart. Praxis är att alltid ge gemensam vårdnad om ena föräldern vill det. Det ska krävas något extremt för att det inte ska bli så. Ett barn har enligtblag alltid rätt till båda föräldrarna. Oavsett om han dyker upp om 5 eller 10 år. Enligt lagen så är vv och gemensamvårdnad alltid att sträva efter om en förälder vill.

Sen är frågan om ts verkligen vill göra allt hon kan för att utresluta honom ur barnets liv. Tänk om barnet senare får redan på att pappan velat ha delad vårdnad men mamman vägrat.... för ett barn som kanske saknat och drömt om en pappa så kan det göra mamman till en väldigt dålig person i barnets ögon.
    Det är inte praxis.
    Ja. barnet har rätt till sina båda föräldrar. Men man får inte ändra vårdnadsformen utan att båda är med på det, eller via tingsrätten.

Utöver detta så ska faderskapet fastställas innan. När det gäller vv är det endast en boendeform och finns inte lag på detta.

Självklart så bör man fundera på vad besluten kan ge för konsekvenser i framtiden.
  • sextiotalist
    Anonym (ts) skrev 2017-05-15 08:51:27 följande:
    Jag får ju per automatik ensam vårdnad, så då måste han ju driva en rättslig process för att få igenom delad vårdnad första året. Barnet kommer ju att behöva ammas av mig så då är det väl rätt svårt att få igenom delad vårdnad i början?
    Anonym (Here we go again) skrev 2017-05-15 09:11:41 följande:
    Han kan naturligtvis ha gemensam vårdnad om barnet med dig även om du skulle amma. Sen måste barn börja äta fastare mat så han kan säkert börja ha barnet växelvis innan barnet är ett år, förutsatt att han vill.

Lär er skilja på vårdnad och boende.
    Vårdnaden är juridisk. Viktiga beslut måste tas tillsammans. Boendet har inget med vårdnaden att göra.
    Att man har gemensam vårdnad innebär inte med automatik hälftenboende. En del bor varannan vecka, en del bor varannan helg. Andra är hos den andra föräldern endast på loven.
    Ts kommer vara den primära anknytningspersonen (av förklarliga skäl) för barnet och kommer med all säkerhet ha sin bas där de första åren.
    En pappa som bor med sitt barn kan självklart bli en lika viktig anknytningsperson för barnet som mamman, men en pappa (eller mamma) som är väldigt frånvarande kommer med all sannolikhet inte bli det.

Givetvis kan det finnas domstolar som dömer till varannan vecka för väldigt små barn, men det är inte att rekommendera, om inte båda föräldrarna har en bra anknytning till barnet
  • sextiotalist
    Anonym (Here we go again) skrev 2017-05-15 09:14:10 följande:
    Det finns rekommendationer. Faderskapsfrågan avgörs i början av barnets liv, inte flera år senare, om man inte är osäker på vem som är pappa alt. pappan håller sig undan och domstolen blir involverad.
    Faderskapet har inget med vårdnadsformen att göra och det jag skrev var att om en pappa öht ska kunna kräva gemensam vårdnad så måste faderskapet vara fastställt.
    Ja, den brukar avgöras under de första månaderna. Man brukar även ta upp frågan om gemensam vårdnad då, men vill inte mamman, så kan de inte göra ett enda smack.
  • sextiotalist
    Anonym (ts) skrev 2017-05-15 09:29:07 följande:
    Så om jag inte vill gå med på gemensam vårdnad kan de inte göra nånting?
    Om du avser familjerätten, nej, de har inte det mandatet.
    Däremot kan pappan då börja driva en process att få gemensam vårdnad. En domstol har det mandatet att kunna besluta om detta, men familjerätten är endast en rådgivande instans.
  • sextiotalist
    Anonym (Here we go again) skrev 2017-05-15 09:28:02 följande:
    Varför citerar du mig? Du vet att det jag skriver stämmer.
    För att förtydliga att vårdnad och umgänge är helt olika saker.
  • sextiotalist
    Anonym (Here we go again) skrev 2017-05-15 09:44:56 följande:
    För mig är det glasklart så du citerade fel person.
    Mycket möjligt, kan vi släppa detta eller ska du ha femton inlägg om detta?
  • sextiotalist
    Anonym (Here we go again) skrev 2017-05-15 09:50:41 följande:
    Familjerätten kan vara både utredande och rådgivande. Vid en tvist i domstol begär man oftast samtalsstöd samt utredningsansvar (vid vårdnadstvister) från familjerätten. Dock har det blivit vanligare i vissa kommuner att man använder fristående företag till detta.
    Det håller jag med om, men många verkar tro att familjerätten är beslutande, vilket de inte är (det är alltså inte någon form av domstol)
Svar på tråden Oddsen för gemensam vårdnad