• Jsv17

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Gurkan25 skrev 2018-01-03 21:54:33 följande:

Våran Benjamin äter och sover bra! Upplever dock att han är väldigt täppt i näsan och varken bröstmjölk eller näsdroppar verkar hjälpa. Kanske ska vara så men blir ju lite orolig. Hoppas det är bra med er och era små<3

Vår Leon har samma, han kräks en del och jag läste att det kommer även upp i näsan och så torkar det där och kan slamma igen. Jag började använda näsfrida nässug och då har det blivit mycket bättre (får ut som vitt snor vilket är blandning av mjölk och snor förmodligen) jag suger näsan 2 ggr om dagen och upplever att det hjälper honom.
    Leon 9-12-17
  • Jsv17
    Jennys Bageri skrev 2018-01-11 22:49:37 följande:

Har alla vandrat vidare, eller finns det nån kvar som följer tråden? :)

Jag hänger också kvar

En månad gammal, och kärleken som man inte trodde kunde bli större växer för varje dag, vad var livet innan? Svårt att minnas...

Leon 9-12-17
  • Jsv17
    laetitia81 skrev 2018-01-12 16:47:51 följande:

Jag är också kvar men har inte orkat skriva någonting själv. Allt går bra med lillan men storebror på 19 månader är väldigt jobbig just nu. Och det är ju inte särskilt lätt att roa honom med en liten. :-/ känner mig helt slutkörd jämt.

Just nu försöker jag planera dop, någon annan som ska ha det? :)

Ja vi ska ha dop, men vi tänkte ha först i Maj nån gång så jag har tid
    Leon 9-12-17
  • Jsv17
    SkogsstjärnN skrev 2018-01-12 21:16:44 följande:

Jag läser ibland och tänker att jag ska berätta hur det gick för oss men det blir alltid ett stort projekt och så skippar jag det. Kortfattat då:

Lillebror är 6,5 vecka nu. Blev 4veckor för tidigt född med akutsnitt. Med tanke på att de trodde han skulle födas ytterligare tre veckor innan så gjorde vi det bra men det är det värsta jag varit med om. Gå med en moderkaka som håller på att helt ge upp så länge är inte humant. Men men! När han fick alldeles för lite blod (igen) plockades han ut och var till allas förvåning normalstor. 2700g istället för de skattade 2100g. Han var såklart gul, helt oförmögen att hålla tempen och amningen har varit ett jäkla projekt få igång.

Nu väger han 3500 och är 53 lång. Lilla spinkisen. Han är allergisk mot ungefär allt så vi jobbar på vad jag kan äta och hans tungband är jättekort så vi väntar på klipp. Känns som att problemen aldrig tar slut med denhär och mammaledig känner jag mig inte. Men i februari borde vi ha löst allt så jag kan börja att bara mysa??.

Då föddes han större än min plutt som var fullgången (född 40+1) Han var 2660g och 45cm vi vet inte varför han var liten, jag hade ju jättemånga ul utan nåt fel på flöden, min moderkaka var helt normal vid födeln... så antingen föder jag helt enkelt små barn eller så blev han tillväxt hämmad av ngt som de inte kunnat se. Vi har dock fått till en bra amning och sen han var 1 1/2 vecka helammas han och nu när han var en månad i Tisdags vägde han 3320g och var 51,5cm, men vi har också en liten spinkis, men kinderna blir rundare och rundare
    Leon 9-12-17
  • Jsv17
    AK78 skrev 2018-01-15 08:45:56 följande:

Kul att läsa! Men som ni skriver är man glad när man hinner duscha.. har inte fått till amningen vilket kändes sorgligt i början och fick nästan ångest när jag läste om er amning. Men han får ersättning och har gått upp jättebra! Fem veckor i morgon och vägde på BVC i onsdags 4740 g. Har verkligen glömt denna första tid och får inse att de små bestämmer i början. Har folk runt omkring som tycker och tänker.. kan du inte väcka honom på dagen så han sover på natten? Nä! Haha.. inte än. De är ju bara några veckor gamla.. tror inte man fattar riktigt. Matar hela tiden och han äter som om han ammas med små portioner hela tiden och är oerhört sällskapssjuk som någon skrev.. vaknar ofta när han läggs själv. Men vad mysigt det är! Och vad fort tiden går! Försöker verkligen njuta och gilla läget trots tankar om vad som är normalt och ok.. hm.. mitt tredje barn och jag fyller 40 i höst men man är verkligen ingen expert! Haha.. fina era små är! Och oerhört pladdrigt inlägg.. får man skylla på ersättningshjärna när man inte har amningshjärna?! Haha! Kram!

Så söt!

Har alltid funnit det intressant med människor som vill applicera storbarnslogik på spädbarn... logik fungerar liksom inte riktigt än. Jag läste i nån artikel att första månaden efter de föds kan ses som 4:e trimestern då de i princip lever efter hur det var i magen, både i dygnsrytm och hur nära de vill vara och att det inte är något man kan korrigera genom att väcka eller så, det enda man får då är en trött sur/ledsen bebis... och det kan man ju vara utan haha

Må inte dåligt över amningen! Jag är 100% övertygad att hade vi inte hamnat på neo så hade jag inte heller ammat, vi fick inte igång det alls på BB, och upplevde inte riktigt att de kunde hjälpa mig heller så hade vi åkt hem när jag blev utskriven och jag hade blivit lämnad att lösa detta själv då hade det blivit ersättning och flaska. Det var sköterskorna på neo som spenderade timmar med oss för att få igång både mig och honom vi lurades med pipetter med mjölk i som de sprutade in för att han skulle få nåt och ta tag och amninsnapp och ihoprullad tvättlapp under bröstet... Ja och dessa saker hade jag då aldrig kommit på själv. Tacksam för det, men det har verkligen gjort mig ödmjuk inför amning och det ör definitivt inte en piece of cake, så skaka av dig det, huvudsaken är att våra barn får mat, kan de få det via bröstet, great, kan dom inte inte det så blir det lika fina, pigga, glada och friska barn på ersättning.
    Leon 9-12-17
  • Jsv17
    Mia86a skrev 2018-01-15 10:28:35 följande:

Vår kille blir 5 veckor i morgon och väger nu 6180 gram och är 61 cm lång! Han tar alltså gått upp drygt 1,2 kg på en månad och växt 6 cm. Haha snart är han ikapp storasyster på 21 månader... Känner mig lite snuvad på min lilla bevis faktiskt.

Annars går allt jättebra hemma. Sååå lugnt och skönt den här första tiden när han bara sover och äter så att man hinner med massa annat hemma.

Men så söt! Kul att se hur olika barn födda nästan samtidigt kan vara, min lilla kille är hälften så stor typ Vägde 3620gram idag och 53cm lång
    Leon 9-12-17
  • Jsv17
    Mia86a skrev 2018-01-16 02:57:33 följande:

Haha ja, din bebbe är både lättare och kortare idag än vad min bjässe var vid födseln till och med. Faktum är att båda mina barn varit större. Fascinerande att olika människor får så olika stora barn, trodde aldrig jag skulle vara en av dem som föder barn och inte bebisar... haha :-P Hoppas på en mindre nästa gång så att ?bebistiden? blir längre.

Inte konstigt att man går runt med träningsvärk i armarna och att alla kläder i strl 56 sitter tight.

Vi börjar precis fylla ut storlek 50
    Leon 9-12-17
  • Jsv17
    laetitia81 skrev 2018-01-20 16:03:10 följande:

Min lilla är sju veckor nu, allt är bra med henne men hon har inte börjat le än alls. Jämfört med mina fyra andra känns det jätte sent, och ju fler dagar som går ju mer orolig blir jag. :-/ vad har ni andra för erfarenhet av detta?

Nu är han visserligen precis 6 veckor men jag var också orolig då han inte log alls, och inte tittade på oss särskilt mycket direkt heller. Det tog fart helt plötsligt i fredags och igår då flinade han upp sig ordentligt mot oss båda flera ggr. Han hittade en annan intensitet i sin gråt då också och nu kom det tårar när han blev ledsen, så det var som att det utvecklingsteget kickade in. Frågade min kompis mamma (som ör BVC sköterska) och hon sa vanligast nån gång mellan 6-8 veckor men vissa barn är lite senare med det där och hon oroar sig inte före de är 3 månader, om de inte börjat le då kan det varas dags att kolla upp. Så jag förstår hur det känns, men det kommer säkert, som hon sa till mig också, alla barn är individer vissa ler mest hela tiden, andra är lite mer sparsamma med sina leenden.
    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Jsv17
    belletristik skrev 2018-01-27 19:21:58 följande:

här börjar leendena lossna också! så kul. 7 veckor idag.

och ja, svårt att få till sömnen. mika har också slutat bajsa på natten men jag kan ändå inte slappna av och nojjar över att behöva byta blöja. han kissar igenom blöjan nästan varje natt ändå... och han vill fortfarande äta ofta fast vi försöker få till en bättre rytm nu, men han vill liksom äta lite och ofta... 

sen kan han sova jättebra på natten och då kan inte jag somna om, ligger och tänker på framtidsplaner och allt möjligt :) kreativa idéer om att starta eget osv !

Du kansken provat redan, men Leon ville gärna amma kort och väldigt ofta också till jag började ge honom pauser. Så nu ammar vi, så släpper han bröstet då låter jag honom ligga i knät en kort stund och sen provar igen, på det viset har vi gått från amningar på 10 minuter en gång i timmen typ, till 20-30 minuter var 3:e-4:e timme vilket är mycket skönare för både honom och mig.
    Leon 9-12-17
  • Jsv17

Hur går det för er? Hur är det med alla bebisar?

Vår lilla kille är inte så liten längre, 2 månader och nästan 5kg och på senaste BVC besöket var har nästan upp på medelvikt för sin ålder så han knappar igen bra! dock en bit under medel i längd med sina 55cm men vi är ju båda korta så det är nog normalt för honom då han följer sin egen kurva.

I normalspannet för allt nu iaf och äter på bra. Jag har börjat få 5-6 timmars pass sömn på natten då han sover väldigt bra (iaf på natten vilket är viktigast) så mamman känner sig mer och mer som sig själv

Leon 9-12-17
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL