• Anonym (Eloise)

Dejta en man som har barn och inte separerat helt än..?

Har förälskat mig i en kille på mitt jobb som håller på att separera från sin partner. De ha brutit upp men hon har inte flyttat ut än. Jag har senaste 2-3 månaderna börjat prata mycket med denna kille/man och vi har båda erkänt nu att vi är väldigt intresserade av varann. Vi har inte haft sex men det har varit en och annan puss utanför jobb.

Jag vill inte mer förens hans ex har flyttat ut.

Vill bars ha det sagt så slipper jag kommentarer om det..

De har 2 barn , 6 och 9 år, jag har inga barn men vill ha.. Han är 37 och jag 29.

Anledningen till denna tråd är att jag helt enkelt vill höra era historier om att bli 'styvmamma' till lite äldre barn?

Hur har exet hanterat det och hur har barnen tagit det?

Några tips som jag kan dra nytta av om vi väljer att gå längre när de separerat?

Ska jag träffa henne innan barnen exempelvis? Förstår att det lär ta flera månader tills den dagen men jag är en planerare som gillar att veta vad jag har att vänta mig innan jag ger mig in i en situation.

Känner mig rädd och osäker på hela situationen. Är löjligt förälskad i honom trots att vi bara träffats på detta sätt i några månader.

De separerar då han inte längre vill vara med henne av olika anledningar, hon vill inte separera.

Erfarenheter?

• Svar på tråden Dejta en man som har barn och inte separerat helt än..?
  • Anonym (qqqq)

Men snälla TS. Håll dig bara undan tills han faktiskt ÄR helt färdig. Även om de "bara" delar hus och inget annat så är det en jätteprocess för honom att skilja sig. Han kommer inte vara "din" fullt ut på säkert ett år. Inte ens då kan du vara säker, du kanske bara är hans rebound eller hans "hjälp" att ev ta sig loss.

Styvmamma är du inte förrän den dagen ni ev bor tillsammans och det ser ju ohyggligt långt fram i tiden ut, om ens någonsin

• Anonym (Jossan)
    Jag förstår faktiskt inte varför i stort sett alla som kommenterar ber dig att backa helt och hållet. Om det var mamman i förhållandet som träffat en ny, hade hon fått rådet att givetvis ta det lugnt men också säkert fått höra att hon är vuxen och kan fatta sina egna beslut. Så fort det gäller mannen och hans nya kvinna är det ett så mycket mer känsligt ämne, vilket jag tror grundar sig i att det är kvinnor som kommenterar. Ofta nyseparerade eller livrädda att sin man ska träffa en annan.

Jag tycker i alla fall att det verkar som att mannen du pratar om är ärlig med det han säger, men självklart finns det alltid en risk att du är den som blir sårad i slutändan. Det är skitsvårt att ta avstånd från någon när man är kär, men avvakta lite om du är osäker.
  • Anonym (sanningen)
    Anonym (lila) skrev 2017-04-29 18:23:17 följande:

Mitt råd är att vända om och springa åt motsatt håll! Detta kan aldrig bli bra enligt min erfarenhet. Har varit i precis samma situation och det blev inte bra för någon av de inblandade. Vi har egna barn nu, men pga bittert och hatiskt ex så har inte min sambo någon kontakt längre med barnen från sitt förra förhållande. Detta ligger som en våt filt över allt vi gör.

Mitt råd till dig ts, för din egen skull: Träffa en man utan barn!

Nej, att din sambo inte har kontakt med sina barn sen innan beror enbart på honom och ingen annan.

Han är en dålig pappa helt enkelt som har gett upp sina barn, det spelar ingen roll om exet skulle vara helt galen eller inte
  • el gurko
    Anonym (Eloise) skrev 2017-06-20 17:58:14 följande:

Okej, så jag ska förklara.. :) 
    Hon har köpt en nybyggd bostadsrätt som är klar i slutet av september. Eftersom att de är vänner så valde de att de skulle fortsätta bo ihop tills det att huset blev klart, så skulle barnen även vänja sig vid att mamma och pappa inte längre är ett par men är väldigt goda vänner osv. De bestämde att de skulle skiljas åt i december eller januari och hon köpte sitt nya boende i Februari tror jag..

Dessutom så vet våra kollegor om att de ska separera och det är även efter att jag fick reda på det som vi börjat flörta/träffas. Så jag litar givetvis på honom när han säger att det är slut mellan dem.. 

Vi började väl fatta intresse för varann i början av året och kysstes första gången i början av april men jag har ju inte vetat om jag vill något seriöst, och jag har sagt till honom x antal gånger att jag vill att vi tar avstånd från varann för att jag känner mig osäker på allt. Så då är det ju inte så att han kastar ut henne på gatan bara för att han har förälskat sig i mig för några månader sedan. Ni får komma ihåg att detta är ganska nytt... Jag har försiktigt föreslagit att han kanske ska  flytta ut från huset tills det att hon får sitt nya hus, men han får dåligt samvete och han säger att det är svårt att hitta bostad (vilket det är) osv. Jag tänker inte pressa honom på denna biten utan jag har bara valt att försöka att ta avstånd från honom (IGEN) tills det att de separerat på riktigt.. 

Egentligen så handlade inte tråden alls om hur vida han ljuger/är otrogen eller inte utan om hur det är att vara "styvmamma".  

Jag uppskattar verkligen alla tips och råd. Fortsätt gärna skriva om alla era erfarenheter! Det verkar som att det är som med allt annat i livet, att man vet inte förrns man har provat. Vissa har lyckliga historier och andra har haft förhållanden som inte funkat. Jag önskar såklart att jag förälskat mig i en kille utan bagage och där det varit enklare.  Jag vet fortfarande inte om jag ska ge mig hän åt känslorna och bara tillåta mig att vara sådär sjuuuukt käääär och lycklig eller om jag ska lyssna på det logiska och springa min väg. Just nu dras jag åt två håll och det är otroligt tröttsamt att ha denna ständiga kamp inom mig.. 
    Detta är så jobbigt och underbart på samma gång.

Borde inte hans fokus ligga på barnen och hur det tar en speration mellan föräldrarna? istället ägnar han sig åt en småsjaskig affär med en kollega?

Träffa någon annan och bli lyckligt kär på riktigt istället, om man känner man är i konflikt med sin egen logiska sida så visar det sig ju att det inte är en helt bra idé det man sysslar med.

• Anonym (whaat)
    Anonym (Eloise) skrev 2017-06-20 17:58:14 följande:
    Jag har försiktigt föreslagit att han kanske ska  flytta ut från huset tills det att hon får sitt nya hus, men han får dåligt samvete och han säger att det är svårt att hitta bostad (vilket det är) osv. Jag tänker inte pressa honom på denna biten utan jag har bara valt att försöka att ta avstånd från honom (IGEN) tills det att de separerat på riktigt.. 

Egentligen så handlade inte tråden alls om hur vida han ljuger/är otrogen eller inte utan om hur det är att vara "styvmamma".  

Jag uppskattar verkligen alla tips och råd. Fortsätt gärna skriva om alla era erfarenheter! Det verkar som att det är som med allt annat i livet, att man vet inte förrns man har provat. Vissa har lyckliga historier och andra har haft förhållanden som inte funkat. Jag önskar såklart att jag förälskat mig i en kille utan bagage och där det varit enklare.  Jag vet fortfarande inte om jag ska ge mig hän åt känslorna och bara tillåta mig att vara sådär sjuuuukt käääär och lycklig eller om jag ska lyssna på det logiska och springa min väg. Just nu dras jag åt två håll och det är otroligt tröttsamt att ha denna ständiga kamp inom mig.. 
    Detta är så jobbigt och underbart på samma gång.

Fast om han ska bo kvar i nuvarande bostad verkar det inte riktigt vettigt att han ska flytta ut för att kunna inleda ett mer officiellt förhållande med dig för ett par månader.

Kan inte komma ifrån en känsla av att det går lite smutsigt till, även om det verkligen är slut mellan dem och separationen faktiskt redan har påbörjat, eftersom hon inte vet om att du finns och att han bara väntar på att få gå vidare till nästa kvinna. Det är bäddat för känslor av svek och bedrägeri. Ska han någon gång vara ärlig med henne och berätta hur länge ni haft känslor för varandra, eller ska han ljuga för henne "träffa" dig när det har gått klädsamt lång tid efter den verkliga separationen, och hur lång tid är det? Är du verkligen redo för ett liv som nästa kvinna, tänker du flytta in hos honom och bara fylla ut det utrymme som hon har lämnat?  Kommer han att vara lika attraktiv, kommer du att vara lika sjuuuukt kär när hindren är undanröjda och den bitterljuva känslan av kärlek med förhinder byts ut mot konflikter om vardagen, exet och barnen?
  • Anonym (qqqq)
    Anonym (Jossan) skrev 2017-06-20 18:58:58 följande:
    Jag förstår faktiskt inte varför i stort sett alla som kommenterar ber dig att backa helt och hållet. Om det var mamman i förhållandet som träffat en ny, hade hon fått rådet att givetvis ta det lugnt men också säkert fått höra att hon är vuxen och kan fatta sina egna beslut. Så fort det gäller mannen och hans nya kvinna är det ett så mycket mer känsligt ämne, vilket jag tror grundar sig i att det är kvinnor som kommenterar. Ofta nyseparerade eller livrädda att sin man ska träffa en annan.

Jag tycker i alla fall att det verkar som att mannen du pratar om är ärlig med det han säger, men självklart finns det alltid en risk att du är den som blir sårad i slutändan. Det är skitsvårt att ta avstånd från någon när man är kär, men avvakta lite om du är osäker.
    Det är för att de ff BOR ihop! Då är man inte känslomässigt färdig även om man är överens om att man ska separera. Även om de inte sover ihop eller har sex så funkar människan ändå så. De har barn ihop och pappan verkar oroad över hur det ska fungera om han lämnar.  Det är absolut möjligt att han menar vad han säger och känner, men det är ändå svårt, svårt att bolla familjelivet + en ny tjej samtidigt. 

Jag kommenterar inte för att jag är kvinna eller någon sin varit "livrädd" att ett ex skulle träffa någon annan (snarare var det tvärtom i mina relationer männen som kände sig akterseglade om jag mötte någon fortare än de själva). Det handlar om erfarenhet och mycket läsning om hur vi människor faktiskt fungerar. Läs lite sociologiböcker och forskning om relationer så finner du att det i princip aldrig fungerar speciellt bra att kasta sig in i nytt så som denne man gör. Det är inte TS fel, men TS bör verkligen reflektera över varför och hur denne man beter sig (ångest över att vara ensam? osv). Sen är denna sits ny för TS, hon är förälskad och förväntansfull, det är väldigt svårt att "ta bort" det hos sig själv bara för att man ska försöka vänta tills mannen är helt fri, men det är vad hon borde göra.

och TS: du borde också läsa lite böcker om relationer och hur man själv reagerar i olika situationer. 
  • smulpaj01
    Anonym (qqqq) skrev 2017-06-21 09:01:10 följande:
    Det är för att de ff BOR ihop! Då är man inte känslomässigt färdig även om man är överens om att man ska separera. Även om de inte sover ihop eller har sex så funkar människan ändå så. De har barn ihop och pappan verkar oroad över hur det ska fungera om han lämnar.  Det är absolut möjligt att han menar vad han säger och känner, men det är ändå svårt, svårt att bolla familjelivet + en ny tjej samtidigt. 

Jag kommenterar inte för att jag är kvinna eller någon sin varit "livrädd" att ett ex skulle träffa någon annan (snarare var det tvärtom i mina relationer männen som kände sig akterseglade om jag mötte någon fortare än de själva). Det handlar om erfarenhet och mycket läsning om hur vi människor faktiskt fungerar. Läs lite sociologiböcker och forskning om relationer så finner du att det i princip aldrig fungerar speciellt bra att kasta sig in i nytt så som denne man gör. Det är inte TS fel, men TS bör verkligen reflektera över varför och hur denne man beter sig (ångest över att vara ensam? osv). Sen är denna sits ny för TS, hon är förälskad och förväntansfull, det är väldigt svårt att "ta bort" det hos sig själv bara för att man ska försöka vänta tills mannen är helt fri, men det är vad hon borde göra.

och TS: du borde också läsa lite böcker om relationer och hur man själv reagerar i olika situationer. 
    Jag tror ts har alla möjligheter att bli mannens tillfälliga rebound OM han separerar till slut. Men att det skulle bli något seriöst och/eller långvarigt förhållande är nog inte troligt.

Har lite svårt att förstå hur man kan bli så förälskad i en man som beter sig som denna man. Desperat? Svårt att "få till det" med män? Eller vad handlar det om? Bor ni i en liten by/håla där valmöjligheter är begränsat ts? Utan att känna dig tror jag ändå att Du förtjänar bättre....
  • Anonym (whaat)
    smulpaj01 skrev 2017-06-21 09:26:19 följande:
    Jag tror ts har alla möjligheter att bli mannens tillfälliga rebound OM han separerar till slut. Men att det skulle bli något seriöst och/eller långvarigt förhållande är nog inte troligt.

Har lite svårt att förstå hur man kan bli så förälskad i en man som beter sig som denna man. Desperat? Svårt att "få till det" med män? Eller vad handlar det om? Bor ni i en liten by/håla där valmöjligheter är begränsat ts? Utan att känna dig tror jag ändå att Du förtjänar bättre....
    Men jag förstår det faktiskt, upptagna män är alltid attraktivare i sig själva än män som är singlar. Upptagna män är "pre-approved" av andra kvinnor och utstrålar det självförtroende som kommer av att man vet om att man är tillräckligt attraktiv för att bilda familj med, och kanske också ett lugn för att man redan har lagt familjebildandet bakom sig. Har man dessutom redan börjat öppna sig för nya förhållanden, så att man vågar uppmärksamma kvinnor som ts, lägger det antagligen till ytterligare ett lager av attraktionskraft.

Sen är inte alla kvinnor öppna för män som inte riktigt har avslutat (som ts pojkvän), p g a sunt förnuft, men det är en annan fråga.
  • smulpaj01
    Anonym (whaat) skrev 2017-06-21 12:40:58 följande:
    Men jag förstår det faktiskt, upptagna män är alltid attraktivare i sig själva än män som är singlar. Upptagna män är "pre-approved" av andra kvinnor och utstrålar det självförtroende som kommer av att man vet om att man är tillräckligt attraktiv för att bilda familj med, och kanske också ett lugn för att man redan har lagt familjebildandet bakom sig. Har man dessutom redan börjat öppna sig för nya förhållanden, så att man vågar uppmärksamma kvinnor som ts, lägger det antagligen till ytterligare ett lager av attraktionskraft.

Sen är inte alla kvinnor öppna för män som inte riktigt har avslutat (som ts pojkvän), p g a sunt förnuft, men det är en annan fråga.
    Ja vissa kvinnor kanske resonerar så bakvänt? Jag tillhör dock den andra sorten som anser att upptagna män (vilket jag anser att denna man är) som raggar på mig är fruktansvärt oattraktiva!
  • Anonym (whaat)
    smulpaj01 skrev 2017-06-21 12:48:31 följande:
    Ja vissa kvinnor kanske resonerar så bakvänt? Jag tillhör dock den andra sorten som anser att upptagna män (vilket jag anser att denna man är) som raggar på mig är fruktansvärt oattraktiva!
    Ja, jag är också som du. Sunt förnuft kallas det.
Svar på tråden Dejta en man som har barn och inte separerat helt än..?