• FredrikLI

Återinföra vårdbiträden?

Kommunal och SKL vill återinföra vårdbiträden i vården. Vad tror ni om det?

Vad ska vårdibträden göra?
    Vad ska de inte få göra?
    Hur lång ska utbildningen vara?

Vad ska undersköterskor göra om vårdbiträden gör praktisk omvårdnad?

Vad tycker ni att skillnaden i lön ska vara?

www.dn.se/ekonomi/kommunal-vill-ateruppratta-yrket-vardbitrade/

• Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 18:00:13 följande:
    Om du är frisk idag så får du inte en plats på ett boende eller för den delen hemtjänst . Det är till för dom som inte klarar sig i det dagliga livet själv
    Stämmer inte heller. Jobbar själv på kortids där de flesta äldre i kommunen hamnar innan de antingen åker hem med hemtjänst eller söker Säbo. Många är såpass friska att de är självgående. Men såklart händer det ju inte "hemma på din gata i stan" dvs i "din kommun".
  • Anonym (Usk)
    Anonym (My) skrev 2017-04-07 18:24:05 följande:
    Stämmer inte heller. Jobbar själv på kortids där de flesta äldre i kommunen hamnar innan de antingen åker hem med hemtjänst eller söker Säbo. Många är såpass friska att de är självgående. Men såklart händer det ju inte "hemma på din gata i stan" dvs i "din kommun".
    Varför på kortis om dom klarar sig själv ? Rehab har jag förstått men kortis ?
    Men ni driver kanske hotell ?

Man kan vara sjuk trots självgående
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 18:54:28 följande:

Vet du inte ens vad kortids är för något? Hade du varit trevlig hade jag kunnat förklara massor. Tyvärr tror jag inte du är kapabel att tillgodogöra dig den informationen.
  • Anonym (My)

I övrigt skrev anonym (....) relativt frisk, inte helt frisk som du ville tolka det.
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 18:00:13 följande:

Om du är frisk idag så får du inte en plats på ett boende eller för den delen hemtjänst . Det är till för dom som inte klarar sig i det dagliga livet själv

Frisk är ettnrelativt stort begrepp. Man kan vara fysisk frisk men samtidigt psykiskt sjuk som gör att man får hemtjänst eller boende.

Även de som är friska kan vara personer som inte klarar sig dagliga livet. Att inte klara sig i dagliga livet innebär inte per automatik att man är sjuk.
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 18:03:11 följande:

Där skrev jag att man läser medicin 1 på usk utb ja o så är det

Nej, det skrev du inte.
  • Anonym (....)

Kortids får man när man skal på ev utredning för att väl utreda om man klarar sig själv i hemmet.

Självklart kan man vara sjuk trots att man är själgående. Och man kan vara frisk trots att man inte klarar sig i hemmet.
  • Anonym (Usk)
    Anonym (....) skrev 2017-04-07 20:40:23 följande:
    Kortids får man när man skal på ev utredning för att väl utreda om man klarar sig själv i hemmet.

Självklart kan man vara sjuk trots att man är själgående. Och man kan vara frisk trots att man inte klarar sig i hemmet.
    Du läser dåligt
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 22:18:38 följande:

Du läser dåligt

Nej. Men du verkar ha svårt med förståelsen av det du läser.
  • Anonym (Usk)
    Anonym (....) skrev 2017-04-07 22:32:59 följande:
    Nej. Men du verkar ha svårt med förståelsen av det du läser.
    Ger upp med dig . Du provocerar o vill inte förstå
Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?