• FredrikLI

Återinföra vårdbiträden?

Kommunal och SKL vill återinföra vårdbiträden i vården. Vad tror ni om det?

Vad ska vårdibträden göra?
    Vad ska de inte få göra?
    Hur lång ska utbildningen vara?

Vad ska undersköterskor göra om vårdbiträden gör praktisk omvårdnad?

Vad tycker ni att skillnaden i lön ska vara?

www.dn.se/ekonomi/kommunal-vill-ateruppratta-yrket-vardbitrade/

• Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?
  • Anonym (Usk)

Idiotisk påhitt detta .
    Det ska vara usk som vet vad det handlar om

• nnnnnnnn

Det är väl bara ett sätt att skilja utbildade usk från de som inte har en minut utbildning men ändå kallar sig för usk?

Kanske tänker man att dessa skulle ha ännu lägre lön och göra sådant som inte är vård alls tex dela ut mat, vattna blommor, prata med oroliga patienter osv.

• Anonym (Usk)
    nnnnnnnn skrev 2017-04-05 12:32:53 följande:

Det är väl bara ett sätt att skilja utbildade usk från de som inte har en minut utbildning men ändå kallar sig för usk?

Kanske tänker man att dessa skulle ha ännu lägre lön och göra sådant som inte är vård alls tex dela ut mat, vattna blommor, prata med oroliga patienter osv.

Då ska dom anställa fler bara för att vattna blommor dela ut mat o prata ?
    Knappast
  • sextiotalist

Jag arbetade en sommar som vårdbiträde, och det var, i varje fall då, undersköterskorna som gjorde det stora arbetet. Det fanns kanske en eller sjuksköterskor per avdelning under dagtid (sk långvårdsavdelning). Vi gjorde ingen sjukvårdande uppgifter alls, utan det var endast omsorgsbiten (hygien, mat, att komma ut, sällskap och städa rummet där alla pottor samlades, plocka in i förrådet etc). USK hade den medicinska biten av vården, lägga om sår, ta eventuell temp, se till att patienterna fick sin medicin etc.

Det fanns även, en tjänst till, som hette piccolo, de tog patienterna till labbet, frissan, fotvården, till fiket etc.

Jag tycker det är en bra idé

• Anonym (Usk)
    sextiotalist skrev 2017-04-05 13:45:23 följande:

Jag arbetade en sommar som vårdbiträde, och det var, i varje fall då, undersköterskorna som gjorde det stora arbetet. Det fanns kanske en eller sjuksköterskor per avdelning under dagtid (sk långvårdsavdelning). Vi gjorde ingen sjukvårdande uppgifter alls, utan det var endast omsorgsbiten (hygien, mat, att komma ut, sällskap och städa rummet där alla pottor samlades, plocka in i förrådet etc). USK hade den medicinska biten av vården, lägga om sår, ta eventuell temp, se till att patienterna fick sin medicin etc.

Det fanns även, en tjänst till, som hette piccolo, de tog patienterna till labbet, frissan, fotvården, till fiket etc.

Jag tycker det är en bra idé

Jobbar på ett boende o där har vi en i gruppen som är schemalagd i köket som köksa o sällskap , det har vi på rullande schema så vi alla är där ibland .
    Sen har vi ledsagare som kommer o går ut med dom , följer med till sjukhus , affärer mm
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Enligt artikeln handlar det om en arbetsmarknadspolitisk åtgärd för att få in fler nyanlända på arbetsmarknaden snarare än något annat. Det kan man väl tycka vad man vill om.

Men bortsett från det så behöver yrkesgruppen definieras tydligare än vad som gällde förr, kraven för hälso- och sjukvård är högre idag än när vårdbiträde fanns på sjukhus. Det är inte acceptabelt eller fungerande med helt outbildad personal inom akutsjukvården idag. I kommunal omsorg (skilj på detta och kommunal sjukvård) existerar redan idag yrkestiteln, det är upp till varje kommun att själva bestämma och handlar vanligen om outbildad personal som anställs inom vård- och omsorgsförvaltningen.

Men jag håller med TS i funderingen om var gränserna ska gå, den närmaste motsvarigheten till vårdbiträde är idag av undersköterskor, det måste tydligt definieras vad en undersköterska ska göra och vad som kan göras av vårdbiträde.

Det kommer ytterligare en komplikation eller kanske en lösning i den föreslagna (och hårt kritiserade) legitimationen för undersköterskor, beroende på hur man ser på det. Här har utredaren fastslagit att det inte finns några så kallade enkla jobb i sektorn. Å andra sidan så finns det definitivt bättre saker för undersköterskor att göra än att stå i kö på apoteket, städa och lämna tillbaka hjälpmedel eller sängar eller plocka i ordning i köket.

Redan idag så försöker man på sina ställen ersätta bristen på sjuksköterskor med undersköterskor, vilket är problematiskt på många sätt. Det är en kompetenssänkning, när de faktiska förhållandena snarare kräver en kompetenshöjning. Vården blir allt mer avancerad, det som inte behövs då är en sänkning av kompetensen. Särskilt inte när inte ens alla sjuksköterskor har förutsättningar för att arbeta på en akutsjukvårdsavdelning.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (F)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-04-05 15:28:06 följande:

Enligt artikeln handlar det om en arbetsmarknadspolitisk åtgärd för att få in fler nyanlända på arbetsmarknaden snarare än något annat. Det kan man väl tycka vad man vill om.

Men bortsett från det så behöver yrkesgruppen definieras tydligare än vad som gällde förr, kraven för hälso- och sjukvård är högre idag än när vårdbiträde fanns på sjukhus. Det är inte acceptabelt eller fungerande med helt outbildad personal inom akutsjukvården idag. I kommunal omsorg (skilj på detta och kommunal sjukvård) existerar redan idag yrkestiteln, det är upp till varje kommun att själva bestämma och handlar vanligen om outbildad personal som anställs inom vård- och omsorgsförvaltningen.

Men jag håller med TS i funderingen om var gränserna ska gå, den närmaste motsvarigheten till vårdbiträde är idag av undersköterskor, det måste tydligt definieras vad en undersköterska ska göra och vad som kan göras av vårdbiträde.

Det kommer ytterligare en komplikation eller kanske en lösning i den föreslagna (och hårt kritiserade) legitimationen för undersköterskor, beroende på hur man ser på det. Här har utredaren fastslagit att det inte finns några så kallade enkla jobb i sektorn. Å andra sidan så finns det definitivt bättre saker för undersköterskor att göra än att stå i kö på apoteket, städa och lämna tillbaka hjälpmedel eller sängar eller plocka i ordning i köket.

Redan idag så försöker man på sina ställen ersätta bristen på sjuksköterskor med undersköterskor, vilket är problematiskt på många sätt. Det är en kompetenssänkning, när de faktiska förhållandena snarare kräver en kompetenshöjning. Vården blir allt mer avancerad, det som inte behövs då är en sänkning av kompetensen. Särskilt inte när inte ens alla sjuksköterskor har förutsättningar för att arbeta på en akutsjukvårdsavdelning.

Vilka sjuksköterskor har inte förutsättningar för att arbeta inom akutsjukvård?

Usk kan för övrigt aldrig ersätta ssk arbete. Ssk kan däremot ersätta usk.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (F) skrev 2017-04-05 15:32:48 följande:
    Vilka sjuksköterskor har inte förutsättningar för att arbeta inom akutsjukvård?
    Jag tänker knappast namnge någon, men att låtsas som att det inte finns är bara fånigt. Notera att jag pratar om individer, inte grupper eller från vissa skolor eller liknande.
    Anonym (F) skrev 2017-04-05 15:32:48 följande:
    Usk kan för övrigt aldrig ersätta ssk arbete. Ssk kan däremot ersätta usk.
    Det går alldeles utmärkt, vilket vi kan se i exempelvis Skåne. Om det är en bra idé eller ej är en helt annan sak (det är det med stor sannolikhet inte).

Sjuksköterskor kan formellt ersätta undersköterskor på en individnivå, precis som läkare kan ersätta sjuksköterskor men det är inte praktiskt genomförbart.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (F)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-04-05 16:56:12 följande:

Jag tänker knappast namnge någon, men att låtsas som att det inte finns är bara fånigt. Notera att jag pratar om individer, inte grupper eller från vissa skolor eller liknande.Det går alldeles utmärkt, vilket vi kan se i exempelvis Skåne. Om det är en bra idé eller ej är en helt annan sak (det är det med stor sannolikhet inte).

Sjuksköterskor kan formellt ersätta undersköterskor på en individnivå, precis som läkare kan ersätta sjuksköterskor men det är inte praktiskt genomförbart.

Ok. Förklara gärna hur en uska kan ersätta en sjuksköterskas arbetsuppgifter. Det är inte tal om att det är "en bra idé" eller ej. Du vet nog själv att en uska inte har den kompetensen och inte ens FÅR utföra en ssk arbete annat än det som får delegeras.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (F) skrev 2017-04-05 17:34:12 följande:
    Ok. Förklara gärna hur en uska kan ersätta en sjuksköterskas arbetsuppgifter. Det är inte tal om att det är "en bra idé" eller ej. Du vet nog själv att en uska inte har den kompetensen och inte ens FÅR utföra en ssk arbete annat än det som får delegeras.
    www.vardfokus.se/webbnyheter/2017/mars/fler-underskoterskor-farre-sjukskoterskor/

Där finns en förklaring på fenomenet jag pratar om. Vårdfokus innehåller ett flertal artiklar på samma schema.

www.vardfokus.se/webbnyheter/2016/juli/bristen-pa-sjukskoterskor-har-knappt-paverkat-iva-i-kristianstad/

www.vardfokus.se/webbnyheter/2015/januari/allt-fler-underskoterskor-i-sjukskoterskebristens-spar/

www.vardfokus.se/webbnyheter/2014/januari/sjukskoterskor-blir-underskoterskor-pa-karolinska/

Ska man vara petig så ersätts inte sjuksköterskorna, dock så överförs arbetsuppgifter till undersköterskor. Vilket i praktiken är samma sak, det får samma effekt på patienterna.

Jag är mycket väl medveten om kompetens hos de båda yrkesgrupperna då jag tillhör en och dagligen arbetar med båda.
Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?