• FredrikLI

Återinföra vårdbiträden?

Kommunal och SKL vill återinföra vårdbiträden i vården. Vad tror ni om det?

Vad ska vårdibträden göra?
    Vad ska de inte få göra?
    Hur lång ska utbildningen vara?

Vad ska undersköterskor göra om vårdbiträden gör praktisk omvårdnad?

Vad tycker ni att skillnaden i lön ska vara?

www.dn.se/ekonomi/kommunal-vill-ateruppratta-yrket-vardbitrade/

• Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?
  • Anonym (Usk)
    Anonym (F) skrev 2017-04-05 17:34:12 följande:
    Ok. Förklara gärna hur en uska kan ersätta en sjuksköterskas arbetsuppgifter. Det är inte tal om att det är "en bra idé" eller ej. Du vet nog själv att en uska inte har den kompetensen och inte ens FÅR utföra en ssk arbete annat än det som får delegeras.
    Vi utför vissa saker som ssk gjorde förr , provtagning , såromläggning , sätta kanyler mm
    Sånt ingår i usk utb
  • Anonym (F)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-04-05 17:41:17 följande:

www.vardfokus.se/webbnyheter/2017/mars/fler-underskoterskor-farre-sjukskoterskor/

Där finns en förklaring på fenomenet jag pratar om. Vårdfokus innehåller ett flertal artiklar på samma schema.

www.vardfokus.se/webbnyheter/2016/juli/bristen-pa-sjukskoterskor-har-knappt-paverkat-iva-i-kristianstad/

www.vardfokus.se/webbnyheter/2015/januari/allt-fler-underskoterskor-i-sjukskoterskebristens-spar/

www.vardfokus.se/webbnyheter/2014/januari/sjukskoterskor-blir-underskoterskor-pa-karolinska/

Ska man vara petig så ersätts inte sjuksköterskorna, dock så överförs arbetsuppgifter till undersköterskor. Vilket i praktiken är samma sak, det får samma effekt på patienterna.

Jag är mycket väl medveten om kompetens hos de båda yrkesgrupperna då jag tillhör en och dagligen arbetar med båda.

Nej det är absolut inte samma sak. Uskan blir delegerad uppgifter men har aldrig det medicinska ansvaret. Va bra att vi redde ut den lilla detaljen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (F) skrev 2017-04-05 17:57:24 följande:
    Nej det är absolut inte samma sak. Uskan blir delegerad uppgifter men har aldrig det medicinska ansvaret. Va bra att vi redde ut den lilla detaljen.
    Det har jag aldrig påstått heller.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (F)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-05 17:41:56 följande:

Vi utför vissa saker som ssk gjorde förr , provtagning , såromläggning , sätta kanyler mm

Sånt ingår i usk utb

Du har fortfarande inte den medicinska kompetensen och utbildningen. Att du utför vissa uppgifter innebär inte att du kan ersätta en sjuksköterskas arbete då dennes uppgift är långt mer komplex än en uskas uppgifter.
  • Anonym (F)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-04-05 17:58:57 följande:

Det har jag aldrig påstått heller.

Jo du skrev att en uska kan ersätta en ssk. Vilket inte stämmer. En ssk kan och har däremot all kompetens att ersätta en usk då denne inte har något ansvar som kräver högre utbildning.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (F) skrev 2017-04-05 18:01:54 följande:
    Jo du skrev att en uska kan ersätta en ssk. Vilket inte stämmer. En ssk kan och har däremot all kompetens att ersätta en usk då denne inte har något ansvar som kräver högre utbildning.
    Jag skrev att man ersätter brist på sjuksköterskor med fler undersköterskor. Vilket är lika sant som problematiskt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Usk)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-04-05 18:04:10 följande:
    Jag skrev att man ersätter brist på sjuksköterskor med fler undersköterskor. Vilket är lika sant som problematiskt.
    Tycker det är bra på boenden att usk tar över ssk jobb i den mån det går , då kan ssk sikta på viktigare jobb med patienterna istället
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-05 19:20:13 följande:

Tycker det är bra på boenden att usk tar över ssk jobb i den mån det går , då kan ssk sikta på viktigare jobb med patienterna istället

Vilka arbetsuppgifter tänker du på då? Både de som undersköterskor kan göra och de som sjuksköterskor kan göra istället.
  • Anonym (Usk)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-04-05 19:56:30 följande:
    Vilka arbetsuppgifter tänker du på då? Både de som undersköterskor kan göra och de som sjuksköterskor kan göra istället.
    För 20 år sen var det bara ssk som tog prover , satt kanyler , satt kad , omläggningar av sår som ex , nu gör vi usk detta på vårt boende så ssk får göra viktigare saker
Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?