• FredrikLI

Återinföra vårdbiträden?

Kommunal och SKL vill återinföra vårdbiträden i vården. Vad tror ni om det?

Vad ska vårdibträden göra?
    Vad ska de inte få göra?
    Hur lång ska utbildningen vara?

Vad ska undersköterskor göra om vårdbiträden gör praktisk omvårdnad?

Vad tycker ni att skillnaden i lön ska vara?

www.dn.se/ekonomi/kommunal-vill-ateruppratta-yrket-vardbitrade/

• Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?
  • Anonym (My)
    Anonym (....) skrev 2017-04-07 20:40:23 följande:
    Kortids får man när man skal på ev utredning för att väl utreda om man klarar sig själv i hemmet.

Självklart kan man vara sjuk trots att man är själgående. Och man kan vara frisk trots att man inte klarar sig i hemmet.
    Japp, samt växelvård för de som vårdas av anhöriga mestadels, de som kommer från sjukhus och skall rehabiliteras hem, missbrukare, yngre personer med tex hjärntumör som vårdats klart och bara skall ha palliativ vård, äldre där man renoverar hemma så de inte kan bo där, missbrukare och psykiskt sjuka med "ohållbar hemsituation",äldre i väntan på säbo. Fast enligt anonym (Usk) är det hotellverksamhet då :)
  • Anonym (Usk)
    Anonym (My) skrev 2017-04-07 23:36:00 följande:
    Japp, samt växelvård för de som vårdas av anhöriga mestadels, de som kommer från sjukhus och skall rehabiliteras hem, missbrukare, yngre personer med tex hjärntumör som vårdats klart och bara skall ha palliativ vård, äldre där man renoverar hemma så de inte kan bo där, missbrukare och psykiskt sjuka med "ohållbar hemsituation",äldre i väntan på säbo. Fast enligt anonym (Usk) är det hotellverksamhet då :)
    Ingen av dessa du rabblar upp är friska som det påstods
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-08 00:09:44 följande:
    Det var inte ens frågan. I övrigt är det bara du som pratar om helt friska människor, ingen annan.
  • Anonym (Usk)
    Anonym (My) skrev 2017-04-08 00:35:18 följande:
    Det var inte ens frågan. I övrigt är det bara du som pratar om helt friska människor, ingen annan.
    Ja hoppar man över vissa inlägg kan man inte förstå varför jag svarar så , mitt förslag är " läs alla inlägg "
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-08 02:34:31 följande:
    Ja hoppar man över vissa inlägg kan man inte förstå varför jag svarar så , mitt förslag är " läs alla inlägg "
    Jag har inte hoppat över några inlägg, det är du som har noll läsförståelse vilket flera andra redan påtalat.
  • Anonym (Usk)
    Anonym (My) skrev 2017-04-08 03:46:04 följande:
    Jag har inte hoppat över några inlägg, det är du som har noll läsförståelse vilket flera andra redan påtalat.
    Ok så jag har dålig läsförståelse när du svarar på helt annat än inlägget du citerar . Ok , ha en bra helg .
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-08 05:57:27 följande:
    Ok så jag har dålig läsförståelse när du svarar på helt annat än inlägget du citerar . Ok , ha en bra helg .
    Eller så skulle det ju kunna hända att jag faktiskt skrev till just den personen och inte dig?
  • Anonym (....)

Beror ju på hur man definierar frisk...

Missbrukare kan absolut räknas som friska.

De som har rehabiliteras kan också räknas som friska.

De som renoverar hemma och då kan behöva kortids räknas också som friska.
  • Anonym (....)

Äldre i väntan på Säbo behöver inte heller vara sjuka och räknas då således som friska.
  • Anonym (My)
    Anonym (....) skrev 2017-04-08 12:58:49 följande:
    Äldre i väntan på Säbo behöver inte heller vara sjuka och räknas då således som friska.
    Sant och även de som kommer in med svåra sjukdomar tex Huntingtons eller hjärntumörer behöver heller inte i nuläget vara så sjuka att det påverkar deras vardag ännu. Men man vet att det snart kommer att komma.
Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?