• FredrikLI

Återinföra vårdbiträden?

Kommunal och SKL vill återinföra vårdbiträden i vården. Vad tror ni om det?

Vad ska vårdibträden göra?
    Vad ska de inte få göra?
    Hur lång ska utbildningen vara?

Vad ska undersköterskor göra om vårdbiträden gör praktisk omvårdnad?

Vad tycker ni att skillnaden i lön ska vara?

www.dn.se/ekonomi/kommunal-vill-ateruppratta-yrket-vardbitrade/

• Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 15:26:44 följande:

Vem har sagt att det är en medicinsk utb ? Man läser medicin på usk utb , det handlar om kroppen o sjukdomar

Kroppen och sjukdomar är omv.

Du var det som skrev att usk var en medicinsk utbildning.
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 15:36:14 följande:

Du behöver lära dig att skilja på olika utb o vad dom innefattar nu

Ursäkta?

Usk är en anställningsform. En relevant utbildning för att anställas som usk är ev omv.programmet. Men det är INTE en medicinsk utbildning.
  • Anonym (Usk)
    Anonym (....) skrev 2017-04-07 15:38:25 följande:
    Ursäkta?

Usk är en anställningsform. En relevant utbildning för att anställas som usk är ev omv.programmet. Men det är INTE en medicinsk utbildning.
    Har jag aldrig sagt heller , jag sa att man läser medicin 1 på usk utb vilket bör vara ett måste för att jobba med sjuka människor .
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 15:40:14 följande:

Har jag aldrig sagt heller , jag sa att man läser medicin 1 på usk utb vilket bör vara ett måste för att jobba med sjuka människor .

Läs ditt egna inlägg 41.

Finns folk som har hemtjänst eller bor på äldreboende som är relativt friska. Så nej, det behövs knappas någon medicinsk utbildning för att ta hand om äldre. Dessutom finns det en sån som är omvårdnadsansvarig, en läkare kopplad till äldreboendet som är medicinsk ansvar och det det finns en MAS i kommunen som är ansvarig över bla delegeringar.
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 15:23:23 följande:
    Du tänker mediciner , medicinsk utb är inte om mediciner
    När jag skriver medicinsk ut iordning så menar jag just det, inte mediciner. Du däremot verkar ha svårt att skilja på både det ena och det andra.
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 15:24:05 följande:
    Jag kan bara skriva hur min kommun jobbar , jag kan inte skriva om något annat jag inte vet
    Men tråden handlar inte ens din kommun eller innefattar något som har med din kommun att göra överhuvudtaget om man. I får tro på det du påstår.
  • Anonym (My)
    Anonym (....) skrev 2017-04-07 15:38:25 följande:
    Ursäkta?

Nej inte i "hennes kommun", för den är enligt anonym (Usk) tvärtemot hur resten av landet har det :)
  • Anonym (Usk)
    Anonym (My) skrev 2017-04-07 16:50:53 följande:
    Nej inte i "hennes kommun", för den är enligt anonym (Usk) tvärtemot hur resten av landet har det :)
    Lägg ner . Var har jag skrivit det ?
  • Anonym (Usk)
    Anonym (....) skrev 2017-04-07 16:33:09 följande:
    Läs ditt egna inlägg 41.

Finns folk som har hemtjänst eller bor på äldreboende som är relativt friska. Så nej, det behövs knappas någon medicinsk utbildning för att ta hand om äldre. Dessutom finns det en sån som är omvårdnadsansvarig, en läkare kopplad till äldreboendet som är medicinsk ansvar och det det finns en MAS i kommunen som är ansvarig över bla delegeringar.
    Om du är frisk idag så får du inte en plats på ett boende eller för den delen hemtjänst . Det är till för dom som inte klarar sig i det dagliga livet själv
  • Anonym (Usk)
    Anonym (....) skrev 2017-04-07 16:33:09 följande:
    Läs ditt egna inlägg 41.

Där skrev jag att man läser medicin 1 på usk utb ja o så är det
Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?