• FredrikLI

Återinföra vårdbiträden?

Kommunal och SKL vill återinföra vårdbiträden i vården. Vad tror ni om det?

Vad ska vårdibträden göra?
    Vad ska de inte få göra?
    Hur lång ska utbildningen vara?

Vad ska undersköterskor göra om vårdbiträden gör praktisk omvårdnad?

Vad tycker ni att skillnaden i lön ska vara?

www.dn.se/ekonomi/kommunal-vill-ateruppratta-yrket-vardbitrade/

• Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-06 18:35:48 följande:
    Men det skulle innebära att dom måste anställa flera då det inte finns vårdbiträden inom detta idag o uskorna måste vara kvar
    Många är ju anställda som Usk men har ingen utbildning. Man kan ju börja med dem, sedan är ju detta ett projekt som det kommer att ta flera år innan man ser hur det funkar. Många Usk går ju dock i pension, kanske kan en del av dessa ersättas med ett vårdbiträde istället så man jobbar dagen tex med 2 Usk och ett vårdbiträde istället för 3 Usk.
  • Anonym (Usk)
    Anonym (My) skrev 2017-04-06 18:53:54 följande:
    Många är ju anställda som Usk men har ingen utbildning. Man kan ju börja med dem, sedan är ju detta ett projekt som det kommer att ta flera år innan man ser hur det funkar. Många Usk går ju dock i pension, kanske kan en del av dessa ersättas med ett vårdbiträde istället så man jobbar dagen tex med 2 Usk och ett vårdbiträde istället för 3 Usk.
    I min kommun är det inte ens möjligt att få en anställning som usk om man inte är utb .
    Varför ska det in personal som inte har medicinsk utb när sjuka ska vårdas ?
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-06 19:19:46 följande:
    I min kommun är det inte ens möjligt att få en anställning som usk om man inte är utb .
    Här har de fått det tidigare men på senare år så är det väldigt sällan. Personligen tycker jag det varit toppen om vårdbiträdena kunnat gjort det som Inter Usk uppgifter så kan Usk fokusera på det de faktiskt utbildat sig till. Om du läser mitt tidigare inlägg så har jag svarat på just det.
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-06 18:36:39 följande:
    Då har du helt fel uppfattning om hur det funkar på ett boende idag
    Du vet att det finns fler boenden än det du jobbar på va?
  • Anonym (Usk)
    Anonym (My) skrev 2017-04-06 21:34:59 följande:
    Du vet att det finns fler boenden än det du jobbar på va?
    Ok jag formulerar om .

Du har helt fel uppfattning om hur ett boende ska fungera .
  • Anonym (Usk)
    Anonym (My) skrev 2017-04-06 21:33:55 följande:
    Här har de fått det tidigare men på senare år så är det väldigt sällan. Personligen tycker jag det varit toppen om vårdbiträdena kunnat gjort det som Inter Usk uppgifter så kan Usk fokusera på det de faktiskt utbildat sig till. Om du läser mitt tidigare inlägg så har jag svarat på just det.
    Fast vårdbiträden har inte på ett boende med sjuka o göra . Dom kan städa i kulvertarna på sjukhuset eller nå
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-05 12:29:44 följande:

Idiotisk påhitt detta .

Det ska vara usk som vet vad det handlar om

Du vet att undersköterska är en anställningsform som man även kan få utan relevant utbildning... dvs bara för att man är anställd som usk så behöver man inte veta vad det handlar om.
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-05 20:06:55 följande:

För 20 år sen var det bara ssk som tog prover , satt kanyler , satt kad , omläggningar av sår som ex , nu gör vi usk detta på vårt boende så ssk får göra viktigare saker

Vad är det för kanyler ni sätter?
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-06 19:19:46 följande:

Usk har inte någon medicinsk utbildning så ditt påstående haltar en aning...
  • Anonym (Usk)
    Anonym (....) skrev 2017-04-07 01:00:11 följande:
    Usk har inte någon medicinsk utbildning så ditt påstående haltar en aning...
    Jobbar du i min kommun ?
Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?