• halfbaked

Hur köper ni barnfamiljer bostad i Stockholm idag?

Genuint intresserad hur alla familjer med barn får till sin bostadssituation i Stockholm idag. Flyttar ni långt utanför stan till Södertälje eller Norrtälje när ni får barn och pendlar flera timmar per dag? Har ni gjort bostadskarriär? Eller köper ni ett radhus ett par tunnelbanestationer ifrån stan för 5-6 miljoner? Priserna är horribla!

Säg att ni är ett par (även om många är ensamstående), säg att ni har en svenssonlön var (finns dessutom många som pluggar eller saknar jobb) på 20 000 efter skatt/person och månad. Det innebär 480 000 kr per år efter skatt som ska räcka till ALLT. Lånar man då 5 miljoner motsvarar det ca 10,5 årslöner EFTER skatt för dessa två personer. Hur betalar man av detta när man sitter i sitt radhus i Skärholmen eller Gubbängen?! Kommer priserna alltid att gå upp och göra att man gott kan sälja radhuset när barnen flyttat ut?

Mvh fast i hyresrätt.

• Svar på tråden Hur köper ni barnfamiljer bostad i Stockholm idag?
  • Crazzy

Vi har visserligen inte barn än men hamnade precis som du spekulerar, ute i Södertälje. Vi har bott här förut och min make är uppvuxen här så det var ju inte en flytt till en plats vi inte hade någon anknytning till alls.

Vi trivs väldigt bra här, bor i ett trevligt område, staden som så är väldigt vacker och pendlingen till våra jobb är absolut inga "timmar". Jag jobbar i Liljeholmen och har 25 minuter från dörr till dörr (med bil eftersom jag börjar klockan 06 och bussen inte börjat gå än. Dock finns det direktbuss som tar typ 30 minuter, som börjar gå strax efter 06)

Hamnade dock längre ut än planerat, vi utgick ifrån Huddinge, men vår budget puttade oss längre och längre ut. I dagsläget hade vi inte ens hamnat så nära som vi ändå gjorde... Huset köptes för 3.1m och har idag ett marknadsvärde på 4m.

• halfbaked
    Crazzy skrev 2017-03-24 17:04:56 följande:

Vi har visserligen inte barn än men hamnade precis som du spekulerar, ute i Södertälje. Vi har bott här förut och min make är uppvuxen här så det var ju inte en flytt till en plats vi inte hade någon anknytning till alls.

Vi trivs väldigt bra här, bor i ett trevligt område, staden som så är väldigt vacker och pendlingen till våra jobb är absolut inga "timmar". Jag jobbar i Liljeholmen och har 25 minuter från dörr till dörr (med bil eftersom jag börjar klockan 06 och bussen inte börjat gå än. Dock finns det direktbuss som tar typ 30 minuter, som börjar gå strax efter 06)

Hamnade dock längre ut än planerat, vi utgick ifrån Huddinge, men vår budget puttade oss längre och längre ut. I dagsläget hade vi inte ens hamnat så nära som vi ändå gjorde... Huset köptes för 3.1m och har idag ett marknadsvärde på 4m.

Okej. Går snabbt när det inte är rusningstrafik mao. Men man kanske inte har två bilar, nån kanske jobbar på andra sidan stan osv... vet att det sällan är timmar o pendling för båda. Södertälje går ju också att jobba i. Men det blir ju mer komplicerat, speciellt när man ska hämta och lämna barn i viss tid på förskolan. 4 miljoner är mycket...
  • Anonym (Farsta)

Vi gjorde så att vi köpte en BR i Nacka när vi var gravida med första barnet och efter 2 år köpte vi ett radhus för 4,4 msek i Farsta. Vi har ett barn till nu och amorterar kraftigt på lånet trots Svenssonlöner. Vi tror att vi absolut kommer sälja med vinst när barmen är vuxna

• gbgumman

Arv+bostadskarriär+en höginkomsttagare och en medel. Nu är huset rätt lyxigt och ligger bra till men sorgligt att även ett billigare hus kräver minst en höginkomsttagare

• gbgumman

Tycker din fråga är mycket intressant.

• Carambolan

Vi valde att fortsätta hyra vår vardagsbostad (har gjort "hyreskarriär" genom lägenhetsbyten) och köpa sommarstuga modell större i Norrtälje där vi är på helgerna. Vi har en ambition om att flytta ut på landet när barnen inte bor hemma längre.

• Anonym (Br)

Köpte bostadsrätt i närförort till sthlm. 4 personer i en 3a på ca 70 kvm. Vi trivs jättebra. Tycker inte en större bostad är värt pendlingen.

• Anonym (Knepigt)

Absolut knepigt. Tycker dock att marknaden för att hyra är värre där det är oändliga köer. Pengar känns enklare att "skaffa".

• AndreaBD

Köpte hus i Upplands-Bro för snart två år sedan. Huset är 210 kvm stort och kostade 2,8 miljoner. Med pendeltåg tar det en halv timma till Centralen. Det tycker jag är helt okej.

• Topcom

Bor i en närförort till Sthlm, radhus som vi köpte för 3,1. Vi fick ihop till kontantinsats tack vare ett arv+en del sparpengar som mamma och pappa hade ordnat under min uppväxt+en vinst på 100 000 från gamla lägenheten. Vi har även levt extremt snålt under en sommar. Nu är huset värderat till ca 1,5 milj högre än vad vi köpte för, tack vare det har vi fått bra räntor på lånet.

Vi köpte huset när vi var 25 och 26 och förstår att vi egentligen är rätt bortskämda med att ha radhus redan i den här åldern i Sthlm..

Svar på tråden Hur köper ni barnfamiljer bostad i Stockholm idag?